Print
Zoom In
Zoom Out

ویژه معاونان پرورشی آموزش و پرورش

دوره مهارت‌های فردی واجتماعی با الهام از  نهج‌البلاغه برگزارشد

شناسه مطلب: 35345
زمان انتشار: يكشنبه 12 مرداد 1404 ساعت 08:36

هیچ کتاب مهمی مثل نهج‌البلاغه آسان و ساده نیست به ‌گونه‌ای که حتی کودکان ابتدایی نیز می‌توانند آن را بخوانند، بفهمند و به دیگران نیز یاد دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،دوره مهارت‌های فردی و اجتماعی با محوریت حکمت‌های نهج‌البلاغه ویژه معاونان پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با حضور ۲۰۰ مربی پرورشی مدارس استان در سالن بلاغ اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه به عقیده بزرگان، بهترین شرح و تفسیر قرآن کریم است، اظهار کرد: بر خلاف توهمی که بالغ بر یک‌هزار سال در ذهن شیعیان جا انداختند، هیچ کتاب مهمی مثل نهج‌البلاغه آسان و ساده نیست به‌گونه‌ای که حتی کودکان ابتدایی نیز می‌توانند این کتاب را بخوانند، بفهمند و به دیگران نیز یاد دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع با طرح این پرسش که کودکان و نوجوانان را چگونه عاشق نهج‌البلاغه کنیم، ادامه داد: مسئله مهم در این راستا، مسئله جذب است با این توضیح که برای جذب هر انسانی نه فقط کودک و نوجوان، ما با ذهن آنان سر و کار داریم و باید بتوانیم موضوع را به قدری جذاب کنیم که خودشان جذب شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع با تأکید بر اینکه انسان‌ها از سه طریق میل، نیاز و مصلحت جذب موضوعی می‌شوند، افزود: انسان اگر به موضوعی علاقه داشته باشد از هر طریق به سمت آن جذب خواهد شد، همچنین اگر احساس نیاز پیدا کند یا به یقین برسد که موضوعی به مصلحت اوست، حتماً آن را خواهد پذیرفت.

وی با ابراز تأسف از اینکه اکثر انسان‌ها از اندیشیدن به مصلحت خود غافلند، افزود: برای جذب کودک و نوجوان به سمت نهج‌البلاغه باید این میل را در او ایجاد کنیم و وقتی حس نیاز کرد و به مصلحت رسید، خواه ناخواه به سمت آن جذب خواهد رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع با تصریح اینکه ایجاد میل در ذهنیت انسان‌ها باید از طریق خود ناآگاه آنها اتفاق بیفتد، توضیح داد: ما می‌خواهیم نهج‌البلاغه را نه در خود ناآگاه بلکه اولویت خودآگاه مخاطبان بشود یعنی آنکه در سایه تبلیغات روشمند و اصولی نهج‌البلاغه را در اولویت اول زندگی افراد قرار دهیم که این هدف مستلزم یک کار حرفه‌ای است.

وی در ادامه شش گام مهم برای جذب کودکان و نوجوانان به نهج‌البلاغه را یادآور شد و گفت: گام اول «کشف سوژه ارتباط» است یعنی موضوعی را باید انتخاب کنیم که اولاً مخاطب باید احساس هم‌مسئله بودن با گوینده پیدا کند و دوم آنکه گوینده احتمال رسیدن به جواب را نیز به مخاطب القا کند و پاسخش را بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع «پرورش سوژه ارتباط» را گام دوم جذب مخاطبان به نهج‌البلاغه عنوان کرد و توضیح داد: گوینده باید به‌قدری زیبا توضیح دهد که هم احساس هم‌مسئلگی کند و هم احتمال رسیدن به جواب در ذهن مخاطب تقویت شود یعنی باید مطمئن شود که گوینده دردش را می‌فهمد و درمانش را هم می‌داند.

این مدرس حوزه و دانشگاه «پاسخ به مسئله مخاطب از نهج‌البلاغه» را گام سوم دانست و گفت: حال که مخاطب پای سفره نهج‌البلاغه آمده نیازی نیست خارج از همین سفره بخواهیم پاسخ مسئله او را بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع اظهار کرد: وقتی مخاطب پاسخش را بگیرد در واقع اضطرار او جواب داده می‌شود و نهج‌البلاغه تبدیل به امری ناخودآگاه در ضمیر او و به مسئله جدید او تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «ارائه زیبایی‌های متنوع از نهج‌البلاغه» گام بعدی این فرآیند است، توضیح داد: در اینجا من باید بتوانم نهج‌البلاغه را از خود ناآگاه مخاطبم به خودآگاه او منتقل کنم یعنی به محض اینکه مخاطب در مرحله اعجاب از پاسخ نهج‌البلاغه قرار گرفت، یک موضوع اعجاب‌انگیزتر از این کتاب برایش بازگو کنم مثلاً اینکه نهج‌البلاغه از اقتصاد مقاومتی تا فرهنگ و … حرف برای گفتن دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع ادامه داد: در این گام، سرعت سخن گفتن بسیار مهم است یعنی نباید به ذهن مخاطب مجالی بدهیم بلکه در زمان و برهه به‌هنگام، گام چهارم یعنی ارائه زیبایی‌های متنوع از نهج‌البلاغه را داشته باشیم که اگر این مرحله درست پیش برود، مخاطب یقین می‌کند که پاسخ‌های خود را از نهج‌البلاغه دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه «دیوار توهم دشواری نهج‌البلاغه» باید شکسته و فروریخته شود، افزود: یکی از راهکارها برای نیل به این مهم در گام پنجم این است که سادگی آن را با آوردن شاهدهای عینی از این کتاب، برای مخاطب محرز کنیم‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع در خصوص راهکارهای یادگیری نهج‌البلاغه، تأکید کرد: روش‌های شکستن توهم دشوار بودن نهج‌البلاغه این است که این کتاب را به زبان فارسی و با ترجمه مرحوم دشتی بخوانیم، کتاب را از آخر به اول بخوانیم، در شبانه‌روز ۱۰ دقیقه برای مطالعه نهج‌البلاغه وقت بگذاریم.

وی گفت: نهایت آنکه در دور اول نه حفظ و نه یادداشت داشته باشیم و فقط روانخوانی کنیم و هر جا اشکالی داشتیم از مجموعه نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی پاسخ اشکالاتمان را جویا شویم.

 



پاهای حنا بسته!

روایت جانسوز یک مادر از حنابندان شهید سیزده‌ساله

آغاز فرآیند جذب و ساماندهی طلاب در مدارس طرح امین خراسان

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (18)

پاسخ چهره به چهره کارشناسان دینی درشهرستان بروجن

امام جمعه شهرکرد

۱۳ آبان نمادی اراده نسل جوان در مبارزه با ظلم واستبداد است

فعالیت ۲۴۸ طلبه «طرح امین» در مدارس چهارمحال‌وبختیاری

دبیرستاد همکاریها

هرگونه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش از رهگذربرنامه پنج ساله خواهد بود

مدیر حوزه‌ علمیه کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد

نیازمند کارگاه‌های مهارتی و دانش‌افزاییبرای طلاب طرح امین هستیم

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه فتح

تجربه نشان داده است حضور یک روحانی در مدرسه برنگرش دانش‌آموزان اثر مثبت دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی کهگیلویه و بویر احمد خبرداد

فعالیت 800 روحانی در آموزش و پرورش استان

مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویر احمد

ستاد همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش از ظرفیت‌های مهم برای تحقق اهداف تربیتی است

نماینده ولی‌فقیه در کهگیلویه و بویراحمد:

ضرورت گسترش همکاری آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه/ تربیت نسل آینده نیازمند هم‌افزایی علمی و تربیتی است

«پیک فاطمی» در مدارس کاشان

مدارس لاهیجان در ایام فاطمیه میزبان مبلّغان خواهند بود

در کرمان برگزار شد

نشست طرح ملی مدارس آینده در مدار انقلاب اسلامی

به ریاست نماینده ولی فقیه در استان

نشست شورای همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش البرز برگزار گردید.

رئيس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برای تربیت تمام ساحتی سند تحول قابل تقدیر است

پویش ملی برای مادرم زهرا(س)

تأکید نماینده ولی‌فقیه در زنجان بر تقویت ارزش‌های انسانی در نسل نوجوان

ستاد همکاریهای در یک نگاه

گفت وگویی متفاوت برای فعالان عرصه تعلیم و تربیت

منبرجدید حوزه در دستان ۳۲ میلیون گیمرایرانی