Print
Zoom In
Zoom Out

ویژه معاونان پرورشی آموزش و پرورش

دوره مهارت‌های فردی واجتماعی با الهام از  نهج‌البلاغه برگزارشد

شناسه مطلب: 35345
زمان انتشار: يكشنبه 12 مرداد 1404 ساعت 08:36

هیچ کتاب مهمی مثل نهج‌البلاغه آسان و ساده نیست به ‌گونه‌ای که حتی کودکان ابتدایی نیز می‌توانند آن را بخوانند، بفهمند و به دیگران نیز یاد دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،دوره مهارت‌های فردی و اجتماعی با محوریت حکمت‌های نهج‌البلاغه ویژه معاونان پرورشی اداره‌کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری با حضور ۲۰۰ مربی پرورشی مدارس استان در سالن بلاغ اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد.

مسئول نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه به عقیده بزرگان، بهترین شرح و تفسیر قرآن کریم است، اظهار کرد: بر خلاف توهمی که بالغ بر یک‌هزار سال در ذهن شیعیان جا انداختند، هیچ کتاب مهمی مثل نهج‌البلاغه آسان و ساده نیست به‌گونه‌ای که حتی کودکان ابتدایی نیز می‌توانند این کتاب را بخوانند، بفهمند و به دیگران نیز یاد دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع با طرح این پرسش که کودکان و نوجوانان را چگونه عاشق نهج‌البلاغه کنیم، ادامه داد: مسئله مهم در این راستا، مسئله جذب است با این توضیح که برای جذب هر انسانی نه فقط کودک و نوجوان، ما با ذهن آنان سر و کار داریم و باید بتوانیم موضوع را به قدری جذاب کنیم که خودشان جذب شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع با تأکید بر اینکه انسان‌ها از سه طریق میل، نیاز و مصلحت جذب موضوعی می‌شوند، افزود: انسان اگر به موضوعی علاقه داشته باشد از هر طریق به سمت آن جذب خواهد شد، همچنین اگر احساس نیاز پیدا کند یا به یقین برسد که موضوعی به مصلحت اوست، حتماً آن را خواهد پذیرفت.

وی با ابراز تأسف از اینکه اکثر انسان‌ها از اندیشیدن به مصلحت خود غافلند، افزود: برای جذب کودک و نوجوان به سمت نهج‌البلاغه باید این میل را در او ایجاد کنیم و وقتی حس نیاز کرد و به مصلحت رسید، خواه ناخواه به سمت آن جذب خواهد رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع با تصریح اینکه ایجاد میل در ذهنیت انسان‌ها باید از طریق خود ناآگاه آنها اتفاق بیفتد، توضیح داد: ما می‌خواهیم نهج‌البلاغه را نه در خود ناآگاه بلکه اولویت خودآگاه مخاطبان بشود یعنی آنکه در سایه تبلیغات روشمند و اصولی نهج‌البلاغه را در اولویت اول زندگی افراد قرار دهیم که این هدف مستلزم یک کار حرفه‌ای است.

وی در ادامه شش گام مهم برای جذب کودکان و نوجوانان به نهج‌البلاغه را یادآور شد و گفت: گام اول «کشف سوژه ارتباط» است یعنی موضوعی را باید انتخاب کنیم که اولاً مخاطب باید احساس هم‌مسئله بودن با گوینده پیدا کند و دوم آنکه گوینده احتمال رسیدن به جواب را نیز به مخاطب القا کند و پاسخش را بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع «پرورش سوژه ارتباط» را گام دوم جذب مخاطبان به نهج‌البلاغه عنوان کرد و توضیح داد: گوینده باید به‌قدری زیبا توضیح دهد که هم احساس هم‌مسئلگی کند و هم احتمال رسیدن به جواب در ذهن مخاطب تقویت شود یعنی باید مطمئن شود که گوینده دردش را می‌فهمد و درمانش را هم می‌داند.

این مدرس حوزه و دانشگاه «پاسخ به مسئله مخاطب از نهج‌البلاغه» را گام سوم دانست و گفت: حال که مخاطب پای سفره نهج‌البلاغه آمده نیازی نیست خارج از همین سفره بخواهیم پاسخ مسئله او را بدهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع اظهار کرد: وقتی مخاطب پاسخش را بگیرد در واقع اضطرار او جواب داده می‌شود و نهج‌البلاغه تبدیل به امری ناخودآگاه در ضمیر او و به مسئله جدید او تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه «ارائه زیبایی‌های متنوع از نهج‌البلاغه» گام بعدی این فرآیند است، توضیح داد: در اینجا من باید بتوانم نهج‌البلاغه را از خود ناآگاه مخاطبم به خودآگاه او منتقل کنم یعنی به محض اینکه مخاطب در مرحله اعجاب از پاسخ نهج‌البلاغه قرار گرفت، یک موضوع اعجاب‌انگیزتر از این کتاب برایش بازگو کنم مثلاً اینکه نهج‌البلاغه از اقتصاد مقاومتی تا فرهنگ و … حرف برای گفتن دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع ادامه داد: در این گام، سرعت سخن گفتن بسیار مهم است یعنی نباید به ذهن مخاطب مجالی بدهیم بلکه در زمان و برهه به‌هنگام، گام چهارم یعنی ارائه زیبایی‌های متنوع از نهج‌البلاغه را داشته باشیم که اگر این مرحله درست پیش برود، مخاطب یقین می‌کند که پاسخ‌های خود را از نهج‌البلاغه دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه «دیوار توهم دشواری نهج‌البلاغه» باید شکسته و فروریخته شود، افزود: یکی از راهکارها برای نیل به این مهم در گام پنجم این است که سادگی آن را با آوردن شاهدهای عینی از این کتاب، برای مخاطب محرز کنیم‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌ ارفع در خصوص راهکارهای یادگیری نهج‌البلاغه، تأکید کرد: روش‌های شکستن توهم دشوار بودن نهج‌البلاغه این است که این کتاب را به زبان فارسی و با ترجمه مرحوم دشتی بخوانیم، کتاب را از آخر به اول بخوانیم، در شبانه‌روز ۱۰ دقیقه برای مطالعه نهج‌البلاغه وقت بگذاریم.

وی گفت: نهایت آنکه در دور اول نه حفظ و نه یادداشت داشته باشیم و فقط روانخوانی کنیم و هر جا اشکالی داشتیم از مجموعه نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی پاسخ اشکالاتمان را جویا شویم.

 



پاهای حنا بسته!

روایت جانسوز یک مادر از حنابندان شهید سیزده‌ساله

آغاز فرآیند جذب و ساماندهی طلاب در مدارس طرح امین خراسان

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (18)

پاسخ چهره به چهره کارشناسان دینی درشهرستان بروجن

امام جمعه شهرکرد

۱۳ آبان نمادی اراده نسل جوان در مبارزه با ظلم واستبداد است

فعالیت ۲۴۸ طلبه «طرح امین» در مدارس چهارمحال‌وبختیاری

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مدرسه مؤثرترین خاستگاه انتقال ارزش‌ها، باورها و هویت ملی است

مشاوروزیرآموزش و پرورش

تربیت نسل آینده‌ساز، نیازمند بهره‌گیری از گنجینه‌ی معارفی  حوزه علمیه است.

تاجدارفردوس در بیان پیامبر رحمت

بهشت از زيبائى چهره فاطمه سلام الله علیها روشن شده است

 ظرفیت تبلیغی و تربیتی حوزه علمیه آستانه‌اشرفیه برای آموزش و پرورش

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

گسترش خدمات تبلیغی در مدارس استثنایی مشهد/ پنج‌ هزار دانش‌آموز توان‌یاب در پوشش طرح امین

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است