ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در یک نگاه

همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، با مجاهدت و ابتکار بزرگانی چون شهید آیت‌الله بهشتی، شهید باهنر و شهید آیت‌الله مطهری در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد.

پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، موضوع تعامل دو نهاد بزرگ فرهنگی کشور به‌صورت جدی‌تر، اما پراکنده پیگیری شد و به اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی انجامید.

در سال ۱۳۷۹ اولین تفاهم‌نامه همکاری‌ آموزش و پرورش و حوزه علمیه، به امضای آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر وقت حوزه علمیه قم و حسین مظفر، وزیر وقت آموزش و پرورش رسید و توافق‌نامه بعدی باز هم به امضای آیت‌الله حسینی بوشهری و آقای حاجی، وزیر وقت آموزش و پرورش رسید.

در سال ۱۳۸۵ توافق‌نامه‌ای جامع‌تر از گذشته به امضای فرشیدی وزیر وقت و آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر وقت حوزه علمیه قم رسید؛ مهم‌ترین دستاورد این توافق‌نامه، تشکیل ستاد همکاری‌ها و دبیرخانه آن با دو دفتر در تهران و قم  و حجت الاسلام والمسلیمن ذوعلم به عنوان اولین دبیر ستاد همکاریها فعالیت خود ر آغاز  نمود  .

*خیز ستاد به برکت سفرمقام معظم رهبری به قم

پس از سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ به قم و تأکید معظم له بر لزوم توجه بیش از پیش به آموزش و پرورش از سوی حوزه‌های علمیه، مقوله همکار‌ یها وارد فاز جدی شد و دوره جدید  با مسئولیت و دبیری حجت الاسلام والمسلمین  سید مجتبی ملکی فعالیت ستاد از اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۱ شروع شد.

*اعضای شورای سیاستگذاری ستاد

بر اساس توافق‌نامه جدید،دامنه همکاری دو دستگاه توسعه یافت، برنامه‌ها و فعالیت‌های مشخص تعریف شد، اعضای ستاد افزایش یافتند وعلاوه بر وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه، به عنوان رئیس عالی ستاد همکاریها ،معاونان ستادی وزارتخانه و معاونان ارشد حوزه علمیه برادران و خواهران ، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه،رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ،رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ،رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به اعضای اصلی ستاد ملحق شدند تا وظیفه نظارت کلان، ارزیابی از فعالیت‌ها و تلاش به ‌منظور شناسایی و رفع موانع و مشکلات را بر عهده دبیر ستاد که با رأی اکثریت اعضا انتخاب می‌شود بگذارند.

*بازوی تحقق سند تحول بنیادین

هم‌زمانی تقریبی تصویب و رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای توافق‌نامه جدید همکاری‌ها، اتفاق مبارکی بود که سبب شد برنامه‌های ستاد با محوریت دستیابی به اهداف این سند دنبال شود که تربیت بیش از شصت استاد روحانی و طلبه از میان فرهنگیان مراکز استان‌ها برای تبیین و تدریس مبانی سند تحول بنیادین و زیر نظام‌های آن برای فرهنگیان، نهادینه کردن جذب طلاب خوش ذوق و با برنامه برای گذراندن دوران خدمت سربازی در سالیان اخیر و جذب سالانه دو هزار طلبه وظیفه برای برای کمک به آموزش و پرورش از اهم فعالیت ها در این خصوص بود.

با توجه به تجربه چندین ساله حیات ستاد، یکی از اقداماتی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت نهادینه کردن جایگاه و اهمیت‌ بخشی به امر همکاری دو نهاد در ساختار و بدنه حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش بود که این امر با ابلاغ وزیر وقت آموزش و پرورش به ادارات کل استان‌ها و انتصاب معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل به دبیری کمیته همکاری استان به مرحله اجرا در آمد.

آیت الله مقتدایی مدیر وقت حوزه‌های علمیه نیز در نامه ‌ای مشابه، تفاهم‌ نامه و آیین‌نامه کمیته همکاریها را به حوزه‌های علمیه استان ها ابلاغ کرد. این اقدامات، کمیته‌های همکاری استانی را جانی تازه بخشید.

*تشکیل ۷۰۰ کمیته در مناطق مختلف کشور

ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در دوره  مدیریت آیت الله  حسینی بوشهری و سپس آیت الله اعرافی،با برنامه مدون و مصوب از سوی شورای سیاستگذاری ستاد، با تشکیل ۷۰۰ کمیته در مناطق مختلف کشور با محوریت ائمه جمعه ، مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهرن ،و مدیران آموزش و پرورش استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق ،برنامه‌های گسترده‌ای جهت تربیت نسلی پاک و انقلابی به اجرا در آورده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

*برنامه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های ملی

تصویب برنامه‌پنج ساله ستاد همکاریها و  ابلاغ آن از سوی وزیر آموزش و پرورش و مدیرحوزه های علمیه در پنج عنوان، مدارس وابسته به حوزه های علمیه، تبلیغ، امور فرهنگی و تربیتی، جذب، آموزش و توانمند سازی و ارتقاء منابع انسانی، آموزش و برنامه درسی با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه و پژوهش در حوزه همکاری ها در 37 برنامه مشترک در دوران تصدی جناب آقای علیرضا حاجیان زاده به عنوان دبیر جدید ستاد ، تعیین  و معرفی نمایندگان حوزه علمیه به سازمان پژوهش و برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش در یازده حوزه یادگیری و حضور کارشناسانه آنان در جلسات کاری این سازمان، ارتقا تعیین رشته از سه رشته به هشت رشته برای طلاب شرکت‌کننده در آزمون استخدامی ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان، برگزاری نشست‌های سالانه همکاری‌ها به صورت منظم و در ایام کرونایی به صورت ویدئو کنفرانس، سرکشی از کمیته‌های استانی و شهرستانی، خیز بلند برای تدریس مبانی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در میان فرهنگیان، حمایت همه جانبه از تحقق طرح تربیتی امین و استقرار هفت هزار روحانی زبده در مدارس کشور، برگزاری نشست‌های فصلی قطب‌های پنجگانه همکاری‌ها، متشکل از معاونان پرورشی مراکز استان‌ها به عنوان دبیران استانی کمیته‌های همکاری، تشکیل کارگروه های پنج‌گانه تخصصی در ستاد با حضور کارشناسان حوزوی و آموزش و پرورشی،تصویب ماده واحده تشکیل دفتر همکاری‌ حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن از سوی دولت و تصویب قانون طرح امین در کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی شورای عالی آموزش و پرورش... تنها گوشه‌ای از عملکرد موفق این ستاد در چند سال اخیر به ویژه دوران کرونا با همه محدویت‌های آن بوده است.

*افقی تحول آفرین و امید بخش

همکاری حوزه علمیه با آموزش و پرورش به افقی نورانی، امید بخش و تحول آفرین رسیده است تا جایی که برنامه پنج ساله همکاری‌های این دو نهاد با امضای مسئولان ارشد هر دو دستگاه در حال اجرا می‌باشد و  خوشبختانه آقای دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش  در دولت سیزدهم ،همکاری‌های حوزه علمیه  و آموزش و پرورش را از نقاط استراتژیک برنامه های خود می داند و با انتخاب  حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید نیکزاد به عنوان مشاور وزیر و دبیر جدید ستاد همکاریها که حکم وی به امضای مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسیده است ، تا به عنوان عضو شورای معاونین  هر دو دستگاه فصل جدیدی از همکاریهای دو نهاد را رقم  بزند.

*دبیرخانه ستاد و تشکیلات اداری آن

دبیرخانه ستاد همکاری‌ها که مسئولیت آن بر عهده مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد همکاری‌ها است به‌منظور سرعت در پیگیری امور برنامه‌ریزی اجرایی ستاد دارای سه معاونت و دو مدیریت و نیز یک دفتر در ستاد مرکزی وزارت آموزش و پرورش به شرح ذیل است:

*دبیر ستاد همکاری‌ها

دفتر تهران و قم

معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش

معاونت امور استان‌ها

معاونت پشتیبانی

مدیریت نظارت و ارزیابی عملکرد

مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی

دبیرخانه ستادهمکاری‌ها به‌منظور تسهیل در امر اطلاع‌رسانی و مستند‌سازی فعالیت‌های خود دارای پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی  http://hamkariha.irو فصل‌نامه حلقه وصل و کانال اطلاع رسانی ایتا در بستر شبکه های اجتماعی  به نشانی
 eitaa.com/hamkariha_irزیر نظر دبیر ستاد همکاری‌ها است.

 

مشاورعالی وزیرآموزش و پرورش:

طلاب مسائل تربیتی را رسالت خود می دانند

معاون وزیر آموزش و پرورش:

اجرای طرح مراقبتی«نماد» در 40هزار مدرسه کشور

آیت الله اعرافی:

در مدارس طرح امین، مدیرمدرسه نقش محوری دارد

آیین افتتاح مدارس طرح امین استان قم برگزار شد

معاون وزیر آموزش و پرورش:

کودکان در فضای مجازی نیاز به مراقبت دارند

مشاور عالی وزیر آموزش وپرورش:

طلاب به مسائل آموزشی و تربیتی نگاه شغلی ندارند

رئیس کمیته همکاریهای استان البرز:

مبلغان طرح «امین» مخاطب‌شناسی را سرلوحه کار خود قرار دهند

اعزام ۲۵ روحانی البرزی به دوره «توانمندسازی طلاب و روحانیون»

نشست مسئولان استانی و نهادهای حوزوی و فرهنگی خوزستان با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی در جمع مسئولان استان خوزستان:

آینده کشور در آموزش و پرورش رقم می خورد

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه:

حضور طلاب در ۲۰ هزار مدرسه کشور تحت پوشش طرح تربیتی امین

نایب رئیس کمیته همکاریهای مازندران:

۹۰۰ طلبه به عنوان مربی طرح امین در مدارس استان حضور دارند

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌ علمیه استان مازندران:

در "طرح امین"، قرآن و عترت به‌عنوان‌ الگوی تربیتی در محوریت قرار دارد

رئیس کمیته همکاریهای مازندران:

ما با علمِ بدون دین مخالفیم

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش:

کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های تربیتی مدارس با اجرای طرح امین