به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستادهمکاریها، حجتالاسلام دکتربهشتی، دبیرستادهمکاری حوزه و آموزشوپرورش، در نخستین اجلاسیه مدارس امین این حوزه با تبیین رسالت انبیاء برای رساندن جامعه به هدف نهایی ظهور خورشید عالمتاب، اظهار کرد: انبیاء الهی که ساحت اصلی آنان تبلیغ است، باید انسانهایی را برای رسیدن به عصر ظهور تربیت کنند؛ انسانهایی با ویژگیهایی که قرآن کریم بر آن تأکید دارد. بر پایه معارف قرآن، جبهه حق تنها یک جبهه و یک حزب دارد و آن «حزبالله» است؛ بنابراین مبلغان باید عناصری را پرورش دهند که درون این تشکیلات الهی قرار گیرند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: قرآن کریم در اینباره شاخصهایی را بیان کرده است؛ اینکه این افراد مورد محبت خدا باشند و آنان نیز خدا را دوست بدارند؛ در برابر مؤمنان مهربان و با شفقت باشند، اما در برابر جبهه کفر موضع روشن داشته و اعلام موضع کنند؛ اهل مجاهدت باشند و از سرزنشها هراس نداشته باشند. این ویژگیها عناصر اصلی تمدنسازان آینده و کسانی است که باید برای ظهور جامعه اسلامی زمینهسازی کنند.
دکتربهشتی با بیان اینکه مبلغان پیش از انقلاب در پی یافتن حتی یک بستر تبلیغی بودند، گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی، فضاهای متعدد تبلیغی فراهم است و باید قدر این فرصت را بدانیم. رهبر معظم انقلاب تبلیغ را «قله فعالیتهای حوزوی» دانستهاند و بر استفاده از فناوریهای نوین تأکید میکنند. ایشان همچنین نسل آینده را چرخدندههای تمدن نوین اسلامی معرفی کردهاند و این بدان معناست که حضور مبلغان در مدرسه، یک حضور راهردی و آیندهساز است.
وی در ادامه با اشاره به تجربه تبلیغی حجتالاسلام قرائتی قبل از انقلاب بیان کرد: ایشان در شرایط سختی که حتی اجازه ورود به پادگان به او نمیدادند، با زیرکی و ابتکار، از کنار جاده و حتی پشت یک حیوان در مزرعه، سربازان را متوقف کرده و قرآن و معارف اهلبیت علیهمالسلام را تبلیغ میکردند. این تجربهها نشان میدهد که مبلغ واقعی همیشه راه تبلیغ را پیدا میکند. امروز اما هزاران فرصت فراهم است و باید از آن استفاده کرد.
ضرورت حضور تمدنی روحانی در مدرسه و تربیت نسل صاحب هویت اسلامی
دبیر ستاد همکاریها ، با تأکید بر اینکه تربیت انسانهای صاحب هویت اسلامی پیشنیاز پدید آمدن کنش صالح است، خاطرنشان کرد: قرآن میفرماید کسانی که میخواهند وارد حیات طیبه شوند، باید هویت مطلوب ایمانی پیدا کنند. بنابراین حضور ما در مدرسه باید حضوری تمدنی، استراتژیک و آیندهنگر باشد. اگر نگاه ما چنین باشد، طبیعی است که مدیر و همکاران مدرسه نیز باید همراهی کنند و آییننامههای رسمی آموزشوپرورش نیز بر این همکاری تأکید دارند.
وی افزود: روحانیِ مدرسه علاوه بر وظایف رسمی، مأمور به «جهاد فرهنگی» است. بدون سختی و مجاهدت نتیجهای به دست نمیآید. قرآن میفرماید: «وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا». بنابراین روحانی باید در مدرسه جا باز کند؛ نه با جانمایی اداری، بلکه با ساحت تبلیغی و روح مهربانی، دلسوزی و رفتارهای الهی. شاید سالهای اول با طعنه و کنایه روبهرو شود، اما در ادامه تمام معلمان، مدیران، خانوادهها و دانشآموزان به حضور او تمایل پیدا خواهند کرد.
حجتالاسلام بهشتی تأکید کرد: هدف ما این است که هر مدرسه یک «امام» داشته باشد؛ شخصیتی که نهتنها نماز جماعت را برپا میکند، بلکه میداندار توحید و مرجع حل اختلافات، مشورتها و ارتباطات تربیتی مدرسه باشد. این ساحت امامت، مقام راهبری تربیتی مدرسه است.
اقامه نماز، محور اصلی تبلیغ مدرسه و ضرورت تولید محتوای بهروز
وی با تأکید بر اینکه اقامه نماز باید محور فعالیتهای تبلیغی مدرسه قرار گیرد، گفت: اولین عمل ولیّ خدا هنگام تشکیل حکومت نیز اقامه نماز است. بنابراین برنامهریزی تبلیغی در مدرسه باید حول نماز و فرهنگ مسجد شکل گیرد.
مشاور وزیرآموزش و پرورش همچنین بر ضرورت بهروز بودن محتوای تبلیغی تأکید کرد و افزود: امروز مجموعههایی مانند سازمان تبلیغات و دارالقرآن کشور محتواهای قرآنی ارزشمندی تولید کردهاند.
وی انتقال تجربه را یکی دیگر از نیازهای مهم دانست و گفت: تجربهنگاریهای حوزوی و تشکیل گروههای طلبگی درونسازمانی، میتواند تجربیات زیست تبلیغی را منتقل کند. اگر سامانهای برای ثبت تجربیات وجود داشته باشد، این انتقال کاملتر خواهد شد. هر تجربه تبلیغی در مدرسه یک سرمایه است و باید به اشتراک گذاشته شود.
حجتالاسلام بهشتی در پایان اظهار کرد: اگر هر مدرسه بهعنوان یک «مدینهالنبی» کوچک دیده شود، ظرفیت تحول عظیمی خواهد داشت. امروز هم حوزه علمیه خراسان و هم وزارت آموزشوپرورش حمایتهای گستردهای دارند و زمینه برای شکلگیری نسل مؤمن، مهذب، تمدنساز و آماده ظهور فراهم است.