Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

شناسه مطلب: 55503
زمان انتشار: يكشنبه 16 آذر 1404 ساعت 10:27

محمدی سعید گفت: با حوزه‌های علمیه تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و برنامه‌های مشترک با دفتر تبلیغات اسلامی و جامعه‌الزهرا(س) در مدارس اجرا می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، محمدجواد محمدی سعید، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی که پیش از ظهر امروز در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد، به تشریح برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش استان پرداخت.

حمایت علما؛ پشتوانه نظام تعلیم و تربیت

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در این دیدار با تقدیر از حمایت‌ها و رهنمودهای آیت‌الله اعرافی، گفت: حضرت عالی از چهره‌های شاخص و کم‌نظیر در حوزه تعلیم و تربیت هستید و فرهنگیان همواره بر این باورند که راهنمایی‌ها و حمایت‌های شما همواره راهگشا و اثرگذار در ارتقای نظام آموزشی بوده و خواهد بود.

برنامه چهار ساله با پنج رویکرد کلیدی

وی همچنین با اشاره به جمعیت ۳۱۵ هزار نفری دانش‌آموزان استان، برنامه چهار ساله آموزش و پرورش استان را با پنج رویکرد اصلی ارائه کرد:

۱. استناد به اسناد بالادستی: برنامه‌ها با تکیه بر سند تحول بنیادین و چارچوب‌های منطقی و عقلانی طراحی شده است.

۲. ارتقای اثربخشی و کارایی نظام تعلیم و تربیت: تمرکز بر افزایش کمی و کیفی آموزش‌ها بر اساس اهداف هشت‌گانه سند تحول، به ویژه فصل پنجم و عنوان هفتم آن.

۳. توجه به رویکرد بومی: استفاده از ظرفیت شخصیت‌های علمی و فرهنگی استان قم و بهره‌گیری از نقش حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) در شکل‌دهی برنامه‌ها.

۴. اجرای برنامه‌های نوآورانه و آموزشی: تمرکز بر برنامه‌هایی که تاکنون اجرا شده و نیز برنامه‌های در حال پیگیری تا پایان سال تحصیلی.

۵. همکاری و هماهنگی با نهادهای مرتبط: ارتقای تعاملات با ادارات داخلی، کانون پرورش فکری و انجمن‌های دانش‌آموزی برای تحقق اهداف آموزشی.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تأکید کرد: تمامی اقدامات در راستای توسعه کیفی و کمی آموزش و پرورش و تقویت نظام تعلیم و تربیت در استان انجام می‌شود و از راهنمایی‌ها و حمایت‌های علما بهره‌مند است.

رویکرد نوآورانه و آینده‌نگرانه در سیاست‌های آموزش و پرورش

محمدی سعید در ادامه گفت: یکی از رویکردهای مهم ما، نو بودن برنامه‌ها و هماهنگی با سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است که برگرفته از سیاست‌های دولت می‌باشد. این سیاست‌ها دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند؛ اول تغییر نگاه عمومی مردم به نظام تعلیم و تربیت که همواره گفتمان غالب دولت نیز بر آن تاکید داشته است، و دوم توجه جدی‌تر به نسل آینده، یعنی دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور است.

وی افزود: تجارب اخیر، به ویژه حوادث جنگ ۱۲ روزه، نشان داده است که توجه به نسل آینده می‌تواند اثرگذاری بسیار مهمی داشته باشد و نگاه ما به آموزش و پرورش را بیش از گذشته تقویت می‌کند.

توسعه عدالت آموزشی در استان قم

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: در سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش شش رویکرد برای توسعه عدالت دنبال می‌شود که ما نیز در استان قم به‌طور جدی آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. به عنوان مثال، پویش «بساز مدرسه» با مشارکت مردم و خیرین در حال اجراست و جلسات هفتگی با حضور مدیران مدارس و انجمن اولیای مدرسه با جمعیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر برگزار می‌شود تا مشارکت مردمی در حوزه آموزش و پرورش افزایش یابد.

ارتقای کیفیت آموزش و تربیت معلمان و مدیران

محمدی سعید با تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت کار معلمان اظهار داشت: در استان قم، کیفیت آموزش به عنوان یک شاخص اصلی توسط وزارت آموزش و پرورش ارزیابی می‌شود و برنامه‌های متنوعی در این زمینه اجرا می‌شود. از جمله طرح‌های «توانا» در دوره متوسطه اول و دوم و طرح‌های آموزشی دوره ابتدایی. این برنامه‌ها با هدف توسعه عدالت آموزشی، بهبود کیفیت مدیران و ارتقای سطح کادر اجرایی مدارس اجرا می‌شوند و امسال تغییرات ملموسی در کلاس‌ها و مدارس ایجاد شده است.

برنامه‌های ویژه بازگشایی مدارس و تربیت دانش‌آموزان

وی همچنین درباره بازگشایی مدارس و برنامه‌های تربیتی گفت: با همت همکاران، برنامه زنگ مهر با حضور مدیران و دستگاه‌های اجرایی به خوبی برگزار شد. این برنامه‌ها شامل زنگ نماز با حضور امام جمعه، زنگ شهادت ایثار در جنگ غنچه‌ها و شکوفه‌ها و بازگشایی رسمی مدارس بود که با مشارکت تمامی مدارس استان اجرایی شد.

محمدی سعید تاکید کرد: با همکاری تمامی عوامل اجرایی و معلمان، مسیر توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت مدارس در قم با جدیت ادامه دارد و ما به دنبال ایجاد تحول مثبت در تمام ابعاد آموزش و پرورش هستیم.

شعار پروژه آموزشی سال جاری «مدارس امن، ایمن و آماده»

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، با اشاره به پروژه آموزشی سال جاری گفت: شعار امسال ما «مدارس امن، ایمن و آماده» بود و به جرئت می‌توانم بگویم که با همت همه همکاران، هیچ کلاسی بدون معلم نداشتیم. این موفقیت نتیجه همکاری همه همکاران و حمایت‌های وزارت آموزش و پرورش بود. امسال با برنامه‌ریزی دقیق و متفاوت، بسیاری از دغدغه‌های گذشته رفع شد.

محورهای اصلی سند تحول بنیادین در برنامه‌های آموزشی

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس سند تحول بنیادین، هدف ما هدایت تعالی مدیریت فرد و جامعه بود. برنامه‌های ما شامل آموزش علوم، تقویت هویت دینی و ملی، و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اردویی دانش‌آموزان بود. در رأس برنامه‌ها قرآن، نماز، عترت و برگزاری فعالیت‌های اردویی قرار داشت و شورای دانش‌آموزی با برنامه‌های جدید به صورت میدانی اجرا شد.

دستاوردهای فرهنگی و دینی

محمدی سعید ادامه داد: در مسابقات قرآن و مسابقات ملی گفتمان مهدوی، رتبه‌های قابل توجهی کسب شد و در برنامه سادات حسینی با حضور ۶ هزار نفر از دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان برگزار شد.

وی همچنین به دوره‌های حجاب و عفاف و برنامه طرح ولایت اشاره کرد و گفت: طرح‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و نیز طرح ولایت با همکاری موسسه امام خمینی(ره) در حال اجرا است.

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

مدیرکل آموزش و پرورش قم بیان کرد: با حوزه‌های علمیه تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و برنامه‌های مشترک با دفتر تبلیغات اسلامی و جامعه‌الزهرا(س) در مدارس اجرا می‌شود. یادواره شهدای استان از اوایل مهر آغاز شد و با وجود تعطیلی مدارس به دلیل آنفولانزا، بیش از ۲۵۰۰ دانش‌آموز در کنگره ملی شهدای قم حضور داشتند.

ارتقای کیفیت آموزشی و توانمندسازی معلمان

محمدی سعید افزود: توانمندسازی معلمان به صورت جدی پیگیری می‌شود و سطح آموزشی استان در رتبه ۶ کشور قرار دارد. دوره‌های هوش مصنوعی و مهارت‌های دانش‌آموزی به صورت حضوری و مجازی در حال اجراست.

وی همچنین از اجرای ورزش صبحگاهی در مدارس استان خبر داد و گفت: این برنامه با همکاری استاندار و مسئولین استان پیگیری و تصاویر آن به صورت مستمر ثبت می‌شود.

حمایت از خیرین و توسعه فضاهای آموزشی

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: ۹۰ پروژه آموزشی با حمایت خیرین در حال پیگیری است و ساماندهی نیروی انسانی طرح امین با همکاری معاونت تبلیغ حوزه‌های علمیه به خوبی انجام شده است. با همفکری و همکاری تمامی همکاران، توانستیم بسیاری از اهداف آموزشی و فرهنگی سال جاری را محقق کنیم.

 



مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مرکز تربیت معلم - مبلغ منتشر کرد

کتاب «خشت اول معلمی» با بیش از ۱۲۰۰ نکته کاربردی

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد

ضرورت تسلط مربیان طرح امین بر فضای مجازی و ارتباط با نسل جدید

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ:

کتاب "مولفه‌های نسل جدید" تا دو ماه آینده منتشر می‌شود

نشست مدرسه علمیه صاحب‌الزمان (عج) لنگرود و آموزش‌ و پرورش

درنشست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با مدیرجامعه‌الزهرا (س) بررسی شد

ظرفیت های تعلیم و تربیتی جامعه‌الزهرا (س) در همکاری با آموزش و پرورش

بازدید دبیرستادهمکاریها از مرکزتربیت معلم مبلغ

حوزه علمیه، پیشرو درنوآوریهای تربیتی

اپلیکیشن «الفبای مهربانی» کاری ازدفترتبلیغات اسلامی