به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجتالاسلام والمسلمین محمد میرزایی، مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان، در دیدار با دکترکاظمی وزیر آموزشوپرورش به مسائل مهمی همچون ظرفیتهای موجود در حوزه، فعالیتهای فرهنگی، مدارس امین، و برنامهریزی برای اوقات فراغت دانشآموزان و طلاب پرداخت.
آمار و نقشآفرینی طلبهها در خراسان
وی با اشاره به آمار فعلی طلاب در همکاری با آموزشوپرورش، اظهار داشت: در حال حاضر، ۶ هزار و ۴۳۰ نفر از طلبههای حوزه علمیه خراسان در سه استان خراسان بزرگ در قالب طرحهای متنوع مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد ۲۰۰۰ نفر در برنامههای مرتبط با مدارس امین مشارکت دارند.
وی در خصوص اوقات فراغت دانشآموزان در مدارس آموزشوپرورش عنوان کرد: در سالهای گذشته، این حوزه با ظرفیت ۵۵ هزار دانشآموز در طرحهای مختلف فعالیت داشت، اما اکنون این رقم به ۶۷۰ هزار نفر رسیده است، که معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان به صورت کامل اعلام حمایت نموده و این نشاندهنده روند رو به رشد و نتایج مثبت همکاریهای حوزه با آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه سازمان فنیوحرفهای حوزه علمیه خراسان دارای ۱۱۰ مجوز مهارت رشته همچون مهارتهایی مانند ICDL، مدیریت فرهنگی، مباحث پژوهشی، صنایع دستی و دیگر مهارتها است، گفت: اگر دورههای ضمن خدمت طلاب فعال در آموزشوپرورش به این مرکز سپرده شود، این همکاری میتواند در حل بسیاری از مسائل آموزشی و تربیتی مؤثر باشد.
تمرکز بر حوزه خواهران و تقویت مشارکتها
مدیر حوزه ریاست حوزه علمیه خراسان به حضور فعال حوزه خواهران در فعالیتهای دانشآموزی و تربیتی نیز اشاره کرد و گفت: حوزه خواهران، با یکسوم جمعیت حوزه علمیه در خراسان، نقشی کلیدی در اجرای برنامههای امین و فرهنگی ایفا میکند. با وجود برخی معذوریتها، این نیروها توانستهاند جایگاه مناسبی در ارائه خدمات فرهنگی و تربیتی داشته باشند.
وی در پایان، ضمن تاکید بر تعامل همهجانبه میان حوزه علمیه خراسان و آموزش و پرورش افزود: حوزه علمیه آماده است برای تقویت آموزش و تربیت، نیروهای متعهد و متخصص خود را در اختیار نظام آموزشی قرار دهد. به شرط هماهنگیهای صحیح در پذیرشها و برنامهریزی مشترک، میتوان از پتانسیل مناسب طلاب برای آموزش و پرورش کشور بهرهبرداری کرد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اهمیت اصلاح زیرساختها و منابع انسانی در نظام آموزشی کشور تأکید کرد که باید آموزش رسمی با رویکرد یادگیری، تربیت و مهارتآموزی جایگزین شود.