به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در دیدار تعدادی از مدیران آموزش و پرورش خوزستان گفت: آموزش و پرورش در استان خوزستان به یک جهش تحولی نیاز دارد. در حال حاضر، اقدامات عادی در این حوزه نمیتواند به بهبود وضعیت موجود کمک کند.
وی افزود: برای تحقق تحول در آموزش و پرورش، باید ظرفیتهای ملی و استانی را بسیج کرد و یک ترکیب ماهرانه و همکاری مؤثر بین خانوادهها، مدارس، کانونهای فرهنگی و هنری و سازمانهای مردمنهاد که در زمینه آموزش و پرورش فعال هستند، ایجاد کرد.
ووی افزود؛ مساجد، بسیج، خیرین و تمامی فعالانی که میتوانند در این زمینه مشارکت کنند، باید به این مهم توجه داشته باشند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: رویکردی جهادی باید در این زمینه حاکم باشد زیرا اساس حیات جامعه به فرهنگ وابسته است و اگر جامعه با افت فرهنگی مواجه شود، تمامی زیرساختهای پیشرفت، عدالت و تحقق اهداف بزرگ تحت تأثیر مسائل فرهنگی قرار خواهد گرفت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: هرچند اولویت کشور در حال حاضر اقتصادی است و در سالهای اخیر بر اهمیت اقتصاد تأکید شده است، اما باید توجه داشت که سرمایهگذاری در تولید و جهش تولید، با مشارکت مردم میتواند یکی از زیرساختهای لازم برای تحول در آموزش و پرورش باشد.
آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: امروز به جایی رسیدهایم که برای تحول در آموزش و پرورش، بسترهای اقتصادی باید به درستی شکل بگیرد. فرهنگ به عنوان زیرساخت اصلی جامعه مورد توجه قرار گیرد، هرچند که اکنون فوریت اقتصادی احساس میشود.
وی گفت: نکته دوم این است که برای تحقق تحول جهشی در آموزش و پرورش، نیازمند یک نگاه راهبردی و برنامه جامع هستیم که هدف آن بهبود کیفیت آموزشی، توسعه زیرساختها، ارتقای توانمندی معلمان و افزایش عدالت آموزشی در استان خوزستان باشد. این برنامه باید همسو با سیاستهای کلان وزارت آموزش و پرورش باشد و نیازهای خاص منطقهای خوزستان را نیز مد نظر قرار دهد.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در بحث بهبود کیفی، آموزش و پرورش باید بر چند بخش تمرکز کند؛ نخست، محتوای برنامههای آموزشی باید متناسب با نیازهای دانشآموزان متحول شود. بسیاری از درسهایی که به دانشآموزان ارائه میشود، مطابق با نیازهای واقعی آنها نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ضروری است تا نیازهای دانشآموزان در سه سطح بررسی شود: دروس پایهای و مبنایی، دروسی که سطح آگاهیهای دانش اموزان را ارتقا میدهد و دروس مرتبط با سبک زندگی. اهتمام آموزش و پرورش باید بر روی دروس پایهای و دروس مرتبط با سبک زندگی بیشتر از دروس حافظه محور باشد.
امام جمعه موقت اهواز بیان کرد: دومین نکته در بهبود کیفیت آموزش، بازنگری در روشهای تدریس و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی است. برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان نیز میتواند مؤثر باشد.
آیت الله کعبی افزود: در خصوص توسعه و نوسازی زیرساختهای آموزشی، نیازمند ساخت و تجهیز مدارس به ویژه در مناطق محروم هستیم. مقاومسازی مدارس قدیمی و آسیبدیده پس از حوادث طبیعی نیز ضروری است. برای این کار، همکاری همه جانبه ضروری است و خیرین میتوانند نقش مهمی ایفا کنند.
وی با اشاره به اینکه نکته سوم که نیازمند توجه ویژهای است، بحث عدالت آموزشی و کاهش محرومیتهاست، گفت: قابل قبول نیست که شهروندانی به دلیل زندگی در مناطق محروم یا کم برخوردار از امکانات آموزشی مناسب محروم باشند. استعدادهای بالای این افراد نباید به دلیل نبود امکانات و زیرساختها نابود شود. این نوع تبعیض نه تنها مادی بلکه معنوی است و فرصت سوری و نابود کردن استعدادها نیز مصداقی از تبعیض است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ساخت و تجهیز مدارس جدید در مناطق محروم روستایی باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد تا شرایط آموزشی برابر برای همه دانشآموزان فراهم شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نکته چهارم، ارتقای توانمندی معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است، افزود: این امر شامل برگزاری دورههای آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی، بهبود معیشت و انگیزهبخشی به فرهنگیان است. در زمینه بهبود معیشت، پیشنهاد میکنم که با همکاری آموزش و پرورش استانها، از جمله استان خوزستان، سرمایهگذاریهایی برای تولید صورت گیرد تا فعالیتهایی برای تأمین معیشت بیشتر معلمان و کارکنان انجام شود.
آیت الله کعبی افزود: در این راستا، دو پیشنهاد ارائه میدهم، «نصب پنلهای خورشیدی بر روی بام هر مدرسه و اختصاص سود حاصل از این پنلها به آن مدرسه» و «اعطای سهام به معلمان و کارکنان آموزش و پرورش»، به گونهای که بخشی از حقوق آنان به خرید این سهام اختصاص یابد و این افراد در بازار سرمایه شریک شوند تا از این طریق سودی نصیبشان گردد و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز نیازمند تحولاتی جدی در این زمینه است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر تحول در استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش، عنوان کرد: توسعه آموزش هوشمند و آموزش مجازی به ویژه پس از تجربه پاندمی کرونا، بسیار حائز اهمیت است. اگر با کمبود معلم مواجه هستیم، میتوانیم از طریق توسعه آموزش مجازی برخی از مشکلات را جبران کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تجهیز مدارس به امکانات دیجیتال و اینترنت پرسرعت، استفاده از هوش مصنوعی برای ارتقاء آموزشی و افزایش سطح سواد رسانهای دانشآموزان نیز ضروری است. هدف این است که دانشآموزان بتوانند تفاوت بین اطلاعات جعلی و واقعی را تشخیص دهند و در برابر شایعات و فریبهای رسانهای مقاوم شوند.
وی با بیان اینکه نکته ششم توجه به آموزش مهارتهای زندگی و شغلی است، بیان کرد: همکاری دستگاههای مختلف استانی در این زمینه بسیار حیاتی است، چراکه آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند به تمامی چالشها پاسخ دهد؛ نکته دیگر هم پشتیبانی از دانش آموزان با نیازهای ویژه مثل مدارس استثنایی و دانش آموزان دارای معلولیت است.
امام جمعه موقت اهواز گفت: در راستای تحقق این اهداف چالشهایی وجود دارد که از جمله کمبود منابع مالی، پراکندگی جمعیت و گستردگی جغرافیایی و نیاز به همکاری دستگاههای اجرایی مختلف است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ما باید طراحیهایی انجام دهیم که رتبه خوزستان در شاخصهای ملی آموزش ارتقاء یابد و مهارتهای دانشآموزان برای ورود به بازار کار و زندگی اجتماعی تقویت شود. این امر نیازمند مشارکت همهجانبه دولت، مردم و استان است. در این راستا، مساجد و سازمانهای مردمنهاد میتوانند نقش مؤثری ایفا کنند.