به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه توجه به آموزش و پرورش، شاخص اصلی رشد هر کشور است، گفت: میزان پیشرفت هر جامعه دقیقاً به اندازه اهمیتی است که برای نظام تعلیم و تربیت قائل میشود و به آن سرمایهگذاری میکند.
حمیدرضا حاجیبابایی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان همدان، با بیان اینکه یکی از مهمترین نیازهای اساسی آموزش و پرورش، کمبود معلم است، اظهار داشت: برآوردهای فراکسیون فرهنگیان مجلس نشان میدهد کشور بهطور حداقلی به ۲۰۰ هزار معلم نیاز دارد و در صورت در نظر گرفتن شرایط ایدهآل، رقم موردنیاز به ۳۰۰ هزار معلم میرسد.
نایبرئیس مجلس شورای اسلامی به راهکارهای قانونی و اجرایی برای جبران کمبود معلم اشاره کرد و یادآور شد: دولت مجاز شده از نیروهایی که پیش از سال ۱۳۹۵ یا پس از آن در آزمونها شرکت کرده و موفق به ورود نشدهاند، شامل نهضتیها، حقالتدریسیها و مربیان پیشدبستانی و طرح امین ، به صورت ۲۴ ساعته حقالتدریس استفاده کند.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: طبق این سند، آموزش و پرورش هر محله باید به شکل یک کانون فرهنگی محله عمل کند، شورایی که در آن روحانی مسجد محله، بسیج، معتمدین، معلمان و مدیر مدرسه همکاری کنند، هدف این شورا، ایجاد ارتباط مستمر بین مسجد و مدرسه و جلب مشارکت مردم برای پیشرفت آموزشی است.
وی ادامه داد: واحد ساختاری آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، «حیات طیبه» نام دارد که مجموعهای از دورههای مختلف تحصیلی را در یک مجتمع مجهز گرد هم میآورد، شامل پیشدبستانی، سه سال اول ابتدایی، سه سال دوم ابتدایی، سه سال اول متوسطه و سه سال دوم متوسطه. هر مجتمع باید دارای سالن ورزشی، بخش بهداشت، مشاوره، معاونتهای تخصصی و امکانات کامل باشد.
حاجیبابایی ادامه داد: در همدان، برنامهریزی شده تا حداقل ۲۰ مجتمع «حیات طیبه» بهویژه در شهرکهای جدید ایجاد شود.
وی ابراز کرد: دولت فعلی توجه ویژهای به این حوزه داشته و در برنامه هفتم توسعه، منابع متعددی از محل درآمدهای گاز، نقدی و سایر مصوبات برای پیشرفت آموزش و پرورش اختصاص یافته است.