Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه:

سند تحول بنیادین اتمام حجت است

شناسه مطلب: 12602
زمان انتشار: شنبه 19 تیر 1400 ساعت 21:35

آیت الله حسینی بوشهری گفت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتمام حجت است، چرا که به تأکید رهبر انقلاب رسیده و افراد خیرخواهی هم برای تدوین آن وقت گذاشته اند تا به این مرحله رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت نهمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جواد(ع) با بیان حدیثی از این امام همام، گفت: حضرت جواد(ع)فرمودند «الْمُؤْمِنُ یَحْتَاجُ‏ إِلَی‏ ثَلَاثِ‏ خِصَالٍ‏ تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ». ارزش کار مؤمن به چند خصلت است که از جمله آن فرد مشمول مدد الهی شود؛ محاسبه نفس و خود  راارزیابی کند و نقد و موعظه دیگران به خود را قبول نماید.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه در ادامه با بیان این که مسئله آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از اهمیت بالایی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است، عنوان کرد: اهمیت این مسئله به این است که پایه و اساس همه مجموعه هر کشوری به  نیروی انسانی است. در کشورما هم این گونه است. علما، مجتهدین، فقها و دانشمندان هسته ای و غیر هسته ای و.... همه کارشان را از دبستان و مکتب خانه شروع کردند.

امام جمعه قم  اظهار داشت: ریشه و زیربنای فعالیت منابع انسانی، آموزش و پرورش است. بنابراین اگر همه اضلاع آموزش و پرورش کشور درست و سنجیده و براساس عقلانیت و آنچه خدا خواسته طراحی و برنامه ریزی شود، خروجی و ثمره و نتیجه آن، جامعه صالح خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بیان داشت: دیگر در چنین جامعه ای کسی دغدغه این که نماینده مجلس، فلان استاد و ... چگونه هستند، نخواهند داشت. ولی برای چنین کاری نیازمند برنامه منسجم و سرمایه گذاری و... هستیم. با بی برنامه گری و روزمرگی به جایی نمی رسیم. تحول و داشتن جامعه صالح نیازمند برنامه ریزی منسجم و درست است و از این لحاظ کار شما بسیار سنگین و حساس است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: اگر تا به حال سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اجرا نشده، برای همین است که کارهای روزمره بر این نوع کارهای اصلی و تحول آفرین مقدم شده است. در مورد تدوین همین سند تحول فعالیت های زیادی از سوی اندیشمندان حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش صورت گرفته است، اما اجرا نشدن آن بعد از ۱۰ سال خود جای سخن دارد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه با بیان این که تدوین سند مهم و اجرای آن  بسیار مهمتر است، گفت: اگر این سند درست اجرا شود، باید شاهد تحول بسیار در بحث آموزش و پروش، تعلیم و تربیت و... باشیم. نکته ای که باید متذکر شد این است، وقتی جامعه ای به سعادت می رسد که مجریان، قانون و خواهان آن قانون به دنبال آن باشند و از آن استقبال کنند. اگر این اضلاع درست کنار هم قرار نگیرند، نمی توان انتظار جامعه سعادتمند و در نتیجه منتظر اجرای سند تحول را داشت. لذا علوم انسانی ما در رتبه آخر از نظر انتخاب رشته قرار دارد و رشته های تجربی خواهان بیشتری دارد و این در حالی است که در کشورهای خارجی قضیه بالعکس است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه  اظهار داشت: سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اتمام حجت است، چرا که به تأکید رهبر انقلاب رسیده و افراد خیرخواهی هم برای تدوین آن وقت گذاشته اند تا به این مرحله رسیده است. لذا اجرای سند تحول نیازمند افرادی است که خواهان آن باشند تا نتیجه اش سعادت جامعه شود.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بیان داشت: برای اجرای سند، باید معلم و دانش آموز توجیه باشند، به معلم یادآوری شود تا به باور برسند تا در ادامه بتوانیم این سند را در آموزش و پرورش اجرا کنیم. اگر معلم و مجریان به باور نرسند، نمی توان انتظاری از اجرای صحیح و سعادتمند شدن جامعه داشت.

وی عنوان کرد: در ارتباط با کتب و متن درسی آموزش و پرورش هم همین است. استاد و معلم تا باور به متن آموزش و پرورش نداشته باشد، آن را تدریس نمی کنند، لذا گاهی دیده می شود جدای از متن کتاب آموزش و پرورش، متنی را که خود آماده کرده به دانش آموز یاد می دهد. باید بدانیم مهمتر از متن درسی، معلم و استاد است که قرار است آن را اجرا کند. در ارتباط با سند هم همین قضیه مطرح است.

آیت الله حسینی بوشهری گفت: در انتخاب متن باید دقت فراوان شود، اما متأسفانه گاهی در دانشگاهها فلان متن کتابهای خارجی را که اصلا با فرهنگ ما سازگاری ندارد، ترجمه و  تدریس می شود. این متن ها باید بومی سازی و فرهنگ سازی شود بعد در دانشگاه بیان شود. این نشان از اهمیت متن و محتوای آن است که انتخاب می کنیم و در اختیار استاد برای تدریس به دانشجو  قرار می دهیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه افزود: اسلام و دین از نظر محتوا و ارائه آن چیزی کم ندارد، ولی با این حال در مقام عمل چیز دیگری در دانشگا هها اتفاق می افتد.

امام جمعه قم با اشاره به موضوع تحریم و پیشرفت کشور در مسائل علمی و سلولهای بنیادین، اظهار داشت: تحریم سبب شد کشور در زمینه های مختلف علمی و... پیشرفت خوبی کند. این همان استفاده از فرصت است، البته کسی موافق تحریم نیست، ولی تحریم باعث شد جوانان کشور روی فکر و اندیشه خود پافشاری کنند و سبب پیشرفت کشور در بحث سلول های بنیادین و... شود.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری بیان داشت: بنابراین دانش آموزان ما باید قدردان دانشمندان ما در مسائل مختلف باشند و افق دور را هدف بگیرند و اگر این گونه تربیت شوند در هر مرحله ای از تحصیل در هر کجای دنیا که باشند، دوباره به وطن باز خواهند گشت و به مردم خدمت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: اما با وجود همه این حرفها، باید مواظب باشیم، دست هایی در کار است که دنبال اجرای برنامه و اهداف بدخواهان در آموزش و پرورش هستند. نباید از این دست افراد در آموزش و پرورش غفلت کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش؛

اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش مورد تأکید رهبر انقلاب است

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد