به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه امروز درنشست شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش بندرعباس اظهار داشت:دشمن، آتشی به پا کرده و در حال جنگ است. وقتی غرب و محوریت تمدن غربی را بررسی میکنیم -تمدنی که بر چهار رکن اساسی کمونیسم، سکولاریسم، لیبرالیسم و لیبرالمنشی استوار است- متوجه میشویم که دشمن، در حال طراحی نقشههایی در مؤسسات خارج از کشور است. به عنوان مثال، در ترکیه، دشمن بودجهای بالغ بر ۶۵۰ میلیون دلار به مؤسسهای اختصاص داده تا مردم ایران را مسیحی کند.
مؤسساتی مانند “لیکلینترپرایس”، که متشکل از نویسندگان، معاونان و مشاوران روسای جمهور آمریکا است، گرد هم میآیند و برای مقابله با کشورهایی که سلطهناپذیرند و در پی آزادیهای مشروع خود هستند، برنامهریزی میکنند؛ آنها با هدف ایجاد شبکهسازی و به راه انداختن جنگ نرم در این کشورها، به دنبال اهداف شوم خود هستند.
مهمترین ابزار دشمن ، رسانه و هنر است
وی تصریح کرد: دشمن، چه در جنگ سخت و چه در جنگ نرم، به دنبال براندازی نظام است و برای دستیابی به این هدف، با کارشناسی و برنامهریزی دقیق، به دنبال ایجاد نارضایتی از طریق بیکاری و مشکلات اقتصادی است. افرادی نظیر هنری کیسینجر و جرج شولتز و همفکرانشان، در این مراکز، راهکارهایی مانند ترویج ایدههایی چون “فریدالهازخانی” (احتمالاً اشاره به یک پروژه یا استراتژی خاص) و مفاهیم خاصی از آزادی را بررسی میکنند و با تحلیل نقاط ضعف ایران پس از انقلاب، به دنبال پیادهسازی آزادیهای مورد نظر خود هستند. مهمترین ابزار دشمن در این جنگ، رسانه و هنر است؛ دشمن با استفاده از ابزارهایی چون رسانه، فضای مجازی و هنر، به دنبال تسخیر ذهن و قلب دانشآموزان، دانشجویان و خانوادهها است و تلاش میکند تا مبانی فکری و محاسباتی آنها را دچار اختلال کند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور ابراز کرد: دانشآموزان ما امروزه با این فضا مواجه هستند. جریان سینما نیز به عنوان یکی از دو بستر اصلی در جهان (در کنار ورزش) برای انتقال فرهنگ غربی عمل میکند. هدف اصلی، تخریب باورها و اعتقادات، ایجاد خودکمبینی، نادیده گرفتن دستاوردها، و جابهجایی ارزشها و ضد ارزشها و هنجارها و ناهنجاریها است. به عنوان مثال، انتشار تصاویر نامناسب از یک فرد در فضای مجازی، با استقبال بیش از یک میلیون بازدیدکننده روبرو میشود؛ این نشان میدهد که دشمن چگونه در حال ترویج اینگونه مسائل است.
دشمن با طراحیهای چند لایه، توطئه می کند
استاد حوزه یاد آور شد: در گزارشی شش صفحهای که به چگونگی توهین به انقلاب ایران پرداخته است، ۳۳ بار به مسئله “ولایت فقیه” اشاره شده است. در این گزارش آمده که اگر میخواهید در ایران تغییری ایجاد کنید، بدانید که جنگ سخت کارساز نیست؛ بلکه جنگ نرم از درون مؤثرتر است. شکاف بین جمهوریت و اسلامیت و تقابل ملت و حاکمیت، از اساسیترین برنامههای دشمن است. هدف دشمن این است که در جامعه، از نوجوان و جوان گرفته تا دانشجو، دانشآموز، معلم، استاد دانشگاه، طلبه و غیره، این باور را ایجاد کند که مقصر اصلی رهبری و امام جامعه است. دشمن با طراحیهای چند لایه، ما را سرگرم کرده و به سمتی که میخواهد هدایت میکند.
بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی، تداوم آن است
وی عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی، تداوم آن است. چرا که انقلاب اسلامی در برابر جنگ سخت، جنگ نیمهسخت، جنگ نرم و جنگ ترکیبی، مقاومتر شده است؛ زیرا از ایمنی برخوردار است و دشمن را بهخوبی شناخته است. اگر سند راهبردی امنیت ملی که دو سال پیش توسط دولت بایدن منتشر شد را بررسی کنیم، سه بحران حساس بینالمللی (به جز بحران داخلی آمریکا) مطرح شده است: ایران، روسیه و چین. آنها میخواهند چین را از طریق مسئله تایوان و دریای چین جنوبی مهار کنند، روسیه را با اوکراین درگیر کنند و ایران را از طریق انقلابهای درونی و از درون دچار فروپاشی کنند. چرا؟ چون آنها میگویند که ایران تمام الگوهای حکمرانی و مبانی آنها را به چالش میکشد و نظامی را ارائه میدهد که الگوی جدیدی از حکمرانی را به دنیا عرضه میکند. این نظام، با وجود همه تحریمها و فشارها، مقاومتر شده است. این چه نظامی است که متمایز و منحصربهفرد است و در کشورهایی که گرفتار بهار عربی و خاورمیانه پرآشوب هستند، وجود ندارد؟ نفوذ به آن کشورها سریعتر و راحتتر است، اما در ایران، با وجود این همه حجمه، فشار و تحریم، ایران همچنان سرزنده است. این به خاطر نعمت ولایت و نعمت مردم و پیوند امام و امت است. دشمن این را درک میکند؛ یعنی این پیوند، اساس جمهوری اسلامی و علت بقای انقلاب اسلامی است.
در هر مدرسه و کلاس، حواسمان به آن صحنهگردانیها باشد
وی ادامه داد: اگر ما دستاندرکاران بدانیم که دشمن چه آرایشی دارد و چه صحنهگردانیهایی را دنبال میکند، باید در هر مدرسه و کلاس، حواسمان به آن صحنهگردانیها باشد. بله، مشکلات و اشکالاتی وجود دارد، اما امروز نسل ما، نسل سردرگم است؛ نسلی که خصوصیات خاصی دارد. امروز در کشور ما، میانگین صحبت زن و شوهر در خانه ۱۷ دقیقه است. این نشان میدهد که نسلی رها شده داریم؛ نسلی که متصدی ندارد و به دنبال منجی میگردد، اما نه خانواده، نه مدرسه و نه هیچ جای دیگری، مرجع این نسل نیست. این نسل، آینده حکمرانی کشور را به عهده خواهد گرفت و سرنوشت کشور به دست آنها خواهد افتاد. لذا مسئله آموزش و پرورش، از این جهت، مهمترین ارگان و نهاد است. متاسفانه، این رویکرد در سیاستگذاریهای کشور ضعیف است
وی خاطرنشان کرد: سند چشمانداز، راهنمای حرکت نسل جدید: حضرت آقا تاکید دارند که سند چشمانداز در حال پیادهسازی است و دستاندرکاران باید در این راستا حرکت کنند. نسل جدید با پنج ویژگی متمایز از جمله قدرت جریانسازی و شبکهسازی، به راحتی میتواند در شهر جریان ایجاد کند و شبکههای موثر شکل دهد. این ظرفیتها به دلیل تولد در دامن اینترنت و فضای مجازی شکل گرفته است.
این نسل به دنبال معنویت و ارزشها است
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: این نسل به دنبال معنویت و ارزشها است، اما باید با زبان علمی، هنر، طنز و خوشمزگی با آنها ارتباط برقرار کرد. برای ایجاد تحول در این نسل، باید خوراکی متناسب با نیازهایشان ارائه داد. در غیر این صورت، جریان سریالهای کرهای و آمریکایی، محتواهای مسموم دنیا، سینمای حاکم و بازیهای رایانهای با القای مفاهیم نامناسب، تاثیرات منفی بر آنها خواهند گذاشت.
تهاجم فرهنگی دشمن از طریق بازی و انیمیش
وی افزود: تهاجم فرهنگی دشمن از طریق بازی و انیمیشن: دشمن با سازماندهی محتوا و تغییر گفتمان و ادبیات، از طریق بازیها و انیمیشنها به صدا و سیما نفوذ کرده و بحران خانواده و بیهویتی را آموزش میدهد. این نسل ظرفیت بالایی برای معنویت و تعالی دارد و استعدادش از نسلهای قبلی بیشتر است، اما باید مراقب تهاجم فرهنگی دشمن بود.
وی اظهار داشت: دانشآموزان با بالای سی درصد انگیزه و ظرفیت برای یادگیری وجود دارند که به هویت و توجه به نیازهایشان نیاز دارند. زبان این دوران باید زبانی از رفاقت و محبت باشد، نه زبان کنایه یا تشبیه. نسل جدید نیاز به آغوش محبتآمیز و هویتساز دارد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با ارائه ،پیشنهاد گفت اینکه یک کارگروه تخصصی در وزارتخانهها برای این نسل تشکیل شود تا مدیران مدارس و اساتید بتوانند با هدایتی درست و مؤثر به نیازهای این نسل پاسخ دهند.