Print
Zoom In
Zoom Out

حسن ختام هفته پژوهش

پژوهش از نگاه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام

شناسه مطلب: 35101
زمان انتشار: چهارشنبه 28 آذر 1403 ساعت 10:16

روایاتی چند از محضر مبارک پیامبر اعظم اسلام و حضرات معصومین علیهم السلام  به عنوان حسن ختام هفته پژوهش تقدیم می گردد.

پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ضمن گرامی داشت هفته پژوهش و با آروزی توفیق برای پژوهشگران پرتلاش کشوردررشته های گوناگون ، روایاتی چند از محضر مبارک پیامبر اعظم اسلام و حضرات معصومین علیهم السلام  به عنوان حسن ختام هفته پژوهش تقدیم می کند.

باشد با تاسی به این انوار مقدس شاهد فتح قله های رفیع علم و ادب در مجامع علمی دنیا باشیم. 

دل‌های مرده زنده می‌شود

پيامبرصلي الله عليه وآله :إنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقولُ : تَذاكُرُ العِلمِ بَينَ عِبادِي مِمّا تَحيي عَلَيهِ القُلُوبُ المَيِّتَةُ ، إذا هُمُ انتَهَوا فيهِ إلي أمري

خداوند مي‌فرمايد : بحث علمي ميان بندگانم ، چون به من بينجامد ، دل‌های مرده با آن زنده می‌شود/

عوالي اللآلي ، ج ۴ ، ص ۷۸ .

درون را بنگریم ...

امام علي‌ عليه السلام :اُنظُر إلي ما قالَ و لاتَنظُر إلي مَن قالَ/ به گفته بنگر نه به گوينده آن

غررالحكم و دررالكلم ، ح۵۰۴۸ .

فایده بحث علمی

امام علي‌ عليه السلام :مَن أكثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم

هر كه بحث علمی بسيار كند، آموخته هايش را از ياد نمی‌برد و آنچه را كه نمی ‌داند ، فرا مي ‌گيرد

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۸۹۱۶ .

همیشه بیاموزیم

امام علي‌ عليه السلام :لافِقهَ لِمَن لايُديمُ الدَّرسَ

آن كه آموختن را استمرار نمی‌بخشد،از درك دانش بي‌ نصيب است

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۰۵۵۲ .

پژوهش از نگاه امام علی

امام علي‌ عليه السلام :لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ

هيچ كرداری مانند پژوهش نيست

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۰۴۸۳ .

سودمندترازدرس گرفتن

امام علي‌ عليه السلام :فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ

بسيار انديشيدن و فهميدن،سودمندتر است از تكرار بسيار و درس گرفتن

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۶۵۶۴ .

 فهیم باشیم ...

امام علي‌ عليه السلام :عَلَيكُم بِالدِّراياتِ لابِالرِّواياتِ

بر شما باد به فهميدن ، نه نقل كردن

ميزان الحكمه ، ح ۳۳۵۵ .

ظرفی که پر نمی شود

امام علي‌ عليه السلام :كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ

گنجايش هر ظرفی با آنچه در آن نهند، تنگ می شود، جز ظرف دانش كه [هر چه در آن نهند] گسترش مي ‌يابد

نهج البلاغه ، حكمت ۲۰۵ .

نمازی نيكو

امام باقر عليه السلام :تَذاكُرُ العِلمِ دِراسَةٌ و الدِّراسَةُ صَلاةٌ حَسَنَةٌ

گفت‌وگوی علمی درس است ، و درس نمازی نيكو است

الكافي ، ج ۱ ، ص ۴۱ .



بیست نکته کلیدی در تبلیغ دانش‌آموزی

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مدرسه مؤثرترین خاستگاه انتقال ارزش‌ها، باورها و هویت ملی است

مشاوروزیرآموزش و پرورش

تربیت نسل آینده‌ساز، نیازمند بهره‌گیری از گنجینه‌ی معارفی  حوزه علمیه است.

تاجدارفردوس در بیان پیامبر رحمت

بهشت از زيبائى چهره فاطمه سلام الله علیها روشن شده است

 ظرفیت تبلیغی و تربیتی حوزه علمیه آستانه‌اشرفیه برای آموزش و پرورش

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

گسترش خدمات تبلیغی در مدارس استثنایی مشهد/ پنج‌ هزار دانش‌آموز توان‌یاب در پوشش طرح امین

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است