Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش :

بسیاری از مشکلات کشور به دلیل کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است

شناسه مطلب: 35059
زمان انتشار: سه شنبه 06 آذر 1403 ساعت 20:15

وزیر آموزش و پرورش گفت:بسیاری از مشکلات کشور به دلیل کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است و جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش عصرامروزسه‌شنبه ۶ آذر ماه در حاشیه افتتاح همزمان ۲۱ مدرسه خیّرساز در قم، خوزستان و مرکزی با حضور درجلسه شورای سیاست‌گذاری ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در قم با اشاره به این‌که در زیست بوم تعلیم و تربیت هزاران متغیر جزیره‌ای وجود دارد که بایکدیگر همسو نیستند، گفت: در نگاه کلان تعلیم و تربیت برای این متغیرها، نقش درستی تعریف نشده است تا به جای موازی کاری، هم افزا کار کنند.

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان این‌که همواره آموزش و پرورش از کوچک انگاری، ساده انگاری و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ادامه داد: چالش‌های فوق سبب شده تا از نگاه کلان و تمدنی دور بمانیم.

کاظمی با تأکید بر قدردانی از زحمات معلمان بیان کرد: جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم. نباید این جایگاه را تضعیف کرد. تمام مشکلات تربیتی کشور را متوجه کم‌کاری در نظام تعلیم و تربیت نکنید، متوجه کم توجهی به نظام تعلیم و تربیت بدانید .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که کار تعلیم و تربیت کار سخت و پیچیده‌ای است،تصریح کرد: به‌طور قطع می‌توان گفت فعالیت در این حوزه از هر بخشی سخت‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که در دوره جدید تعلیم و تربیت بنا نداریم کیلومتر آموزش پرورش را صفر کنیم، گفت: در گذشته اقدامات خوبی شروع شده است که آن را ادامه می‌دهیم. زیرا محور برنامه‌های این نظام، سند تحول بنیادین است .

کاظمی ادامه داد: آنچه که سبب شده در این مسیر عقب بمانیم و نگاه تمدنی شکل نگیرد، ریشه در ساختار نظام آموزشی، معماری نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی مدارس دارد. یعنی پیوستگی تعلیم و تربیت با فضای روز جامعه مناسب و منطبق نیست. به نوعی می‌توان گفت گسستگی میان برخی اجزای نظام تعلیم وجود دارد .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماموریت‌های این وزارتخانه، اظهار کرد: موضوع عدالت آموزشی، کیفیت، هوش مصنوعی، جایگاه و منزلت معلمان، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با سه برنامه محوری؛ برنامه درسی، افزایش جایگاه کیفی وکمی دانشگاه فرهنگیان و آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین ماموریت‌های این آموزش و پرورش قلمداد می‌شوند.

وی با اشاره به تکالیف سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: در سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز سه برنامه محوری دنبال می‌شود. پوشش صد درصدی دانش آموزان، تولید محتوای با کیفیت و نیروی انسانی متخصص از جمله آن‌ها هستند. باید تمامی شبکه‌های استانی، منطقه‌ای و روستایی تحت پوشش صد درصدی تعلیم و تربیت قرار گیرند.

کاظمی به ماموریت‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد وگفت: ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش باید حلقه اتصال ظرفیت‌ها باشد نه مجری ظرفیت‌ها. این حوزه باید سیاست‌گذار باشد نه مجری سیاست‌ها. بنابراین از جمله مأموریت‌های این حوزه، باید رویکرد کیفیت بخشی باشد و افزایش ضریب و نفوذ برنامه‌ها متناسب با مقاطع، نیازها، جنسیت و با درنظر گرفتن ابزارهای نوین جهانی باشد .

وی ادامه داد: در حوزه دوگنجیه ارزشمند، نیروی کیفی و محتوای علمی و پژوهشی وجود دارد. در آموزش و پرورش هم بخش‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی فعال است. باید دیدآیا میان این دو ارتباط سازنده‌ای شکل گرفته است و آیا از ظرفیت‌ها به خوبی و جهت توسعه استفاده شده است.

منبع پرتال وزارت آموزش و پرورش



تصاویر/ اردوی شبی در حوزه علمیه ویژه دانش آموزان سلماس

تصاویر

دیدار جمعی از دانش آموزان سطح شهر سنندج با نماینده ولی فقیه

گزارش

 مدرسه امام حسین(ع) همدان؛ الگویی موفق در تربیت نسلی متعهد و با نشاط

توسط مؤسسه دارالزهراء (سلام الله علیها)

اجرای درسنامه‌های فاطمیه در بیش از ۵۰ مدرسه قم

مدیر حوزه علمیه خراسان

تحول در آموزش و پرورش به آینده کشور گره خورده است

دیداردبیر جدید ستاد همکاریها با مدیر حوزه علمیه خراسان

تصاویر/ اردوی شبی در حوزه علمیه ویژه دانش آموزان سلماس

درمشهد برگزارشد

دوره جامع و مهارتی «تربیت مبلغان کودک و نوجوان»

برگزاری گفتمان دینی با موضوع حجاب و عفاف در مدارس ایرانشهر

یادداشت/ کریم دلفانی؛

سهم حوزه علمیه از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت اسناد محور چهاردهم

گزارش

تربیت دینی و اجتماعی پایدار با اجرای طرح سه میم

اپلیکیشن قطار قرآنی

آموزش مفاهیم دینی به زبان کودکانه با فناوری تعاملی

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

 فضلا و کارشناسان حوزوی در میان دانش اموزان برای پاسخ به سئوالات گوناگون

نماینده ولی فقیه در استان یزد

آموزش و پرورش نیازمند بازگشت به سه اصل بنیادین تدیّن، تفکر و تعقل است

دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ویژه مبلغین و روحانیون شهرستان دلگان

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

آموزش و پرورش زمینه‌ ساز انتقال مفاهیم اخلاقی و قرآنی باشد

مدیر حوزه علمیه گیلان

ارتباط مؤثر حوزه و آموزش و پرورش موجب ارتقای معنویت نوجوانان می شود