Print
Zoom In
Zoom Out

وزیر آموزش و پرورش :

بسیاری از مشکلات کشور به دلیل کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است

شناسه مطلب: 35059
زمان انتشار: سه شنبه 06 آذر 1403 ساعت 20:15

وزیر آموزش و پرورش گفت:بسیاری از مشکلات کشور به دلیل کم‌توجهی به نظام تعلیم و تربیت است و جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش عصرامروزسه‌شنبه ۶ آذر ماه در حاشیه افتتاح همزمان ۲۱ مدرسه خیّرساز در قم، خوزستان و مرکزی با حضور درجلسه شورای سیاست‌گذاری ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در قم با اشاره به این‌که در زیست بوم تعلیم و تربیت هزاران متغیر جزیره‌ای وجود دارد که بایکدیگر همسو نیستند، گفت: در نگاه کلان تعلیم و تربیت برای این متغیرها، نقش درستی تعریف نشده است تا به جای موازی کاری، هم افزا کار کنند.

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان این‌که همواره آموزش و پرورش از کوچک انگاری، ساده انگاری و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ادامه داد: چالش‌های فوق سبب شده تا از نگاه کلان و تمدنی دور بمانیم.

کاظمی با تأکید بر قدردانی از زحمات معلمان بیان کرد: جایگاه حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت را با حفظ کرامت معلمان بالاتر ببریم. نباید این جایگاه را تضعیف کرد. تمام مشکلات تربیتی کشور را متوجه کم‌کاری در نظام تعلیم و تربیت نکنید، متوجه کم توجهی به نظام تعلیم و تربیت بدانید .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که کار تعلیم و تربیت کار سخت و پیچیده‌ای است،تصریح کرد: به‌طور قطع می‌توان گفت فعالیت در این حوزه از هر بخشی سخت‌تر است.

وی با تاکید بر این‌که در دوره جدید تعلیم و تربیت بنا نداریم کیلومتر آموزش پرورش را صفر کنیم، گفت: در گذشته اقدامات خوبی شروع شده است که آن را ادامه می‌دهیم. زیرا محور برنامه‌های این نظام، سند تحول بنیادین است .

کاظمی ادامه داد: آنچه که سبب شده در این مسیر عقب بمانیم و نگاه تمدنی شکل نگیرد، ریشه در ساختار نظام آموزشی، معماری نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی مدارس دارد. یعنی پیوستگی تعلیم و تربیت با فضای روز جامعه مناسب و منطبق نیست. به نوعی می‌توان گفت گسستگی میان برخی اجزای نظام تعلیم وجود دارد .

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماموریت‌های این وزارتخانه، اظهار کرد: موضوع عدالت آموزشی، کیفیت، هوش مصنوعی، جایگاه و منزلت معلمان، اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با سه برنامه محوری؛ برنامه درسی، افزایش جایگاه کیفی وکمی دانشگاه فرهنگیان و آسیب‌های اجتماعی از مهم‌ترین ماموریت‌های این آموزش و پرورش قلمداد می‌شوند.

وی با اشاره به تکالیف سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: در سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز سه برنامه محوری دنبال می‌شود. پوشش صد درصدی دانش آموزان، تولید محتوای با کیفیت و نیروی انسانی متخصص از جمله آن‌ها هستند. باید تمامی شبکه‌های استانی، منطقه‌ای و روستایی تحت پوشش صد درصدی تعلیم و تربیت قرار گیرند.

کاظمی به ماموریت‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد وگفت: ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش باید حلقه اتصال ظرفیت‌ها باشد نه مجری ظرفیت‌ها. این حوزه باید سیاست‌گذار باشد نه مجری سیاست‌ها. بنابراین از جمله مأموریت‌های این حوزه، باید رویکرد کیفیت بخشی باشد و افزایش ضریب و نفوذ برنامه‌ها متناسب با مقاطع، نیازها، جنسیت و با درنظر گرفتن ابزارهای نوین جهانی باشد .

وی ادامه داد: در حوزه دوگنجیه ارزشمند، نیروی کیفی و محتوای علمی و پژوهشی وجود دارد. در آموزش و پرورش هم بخش‌های مختلف آموزشی و دانشگاهی فعال است. باید دیدآیا میان این دو ارتباط سازنده‌ای شکل گرفته است و آیا از ظرفیت‌ها به خوبی و جهت توسعه استفاده شده است.

منبع پرتال وزارت آموزش و پرورش



وزیر آموزش و پرورش:

امروز میدان اصلی جنگ دشمن، باورهای نسل جوان است

نشست نمایندگان معاونت های وزارت آموزش و پرورش با دبیر ستادهمکاریها

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد

ضرورت تسلط مربیان طرح امین بر فضای مجازی و ارتباط با نسل جدید

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ:

کتاب "مولفه‌های نسل جدید" تا دو ماه آینده منتشر می‌شود

نشست مدرسه علمیه صاحب‌الزمان (عج) لنگرود و آموزش‌ و پرورش

درنشست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با مدیرجامعه‌الزهرا (س) بررسی شد

ظرفیت های تعلیم و تربیتی جامعه‌الزهرا (س) در همکاری با آموزش و پرورش

بازدید دبیرستادهمکاریها از مرکزتربیت معلم مبلغ

حوزه علمیه، پیشرو درنوآوریهای تربیتی

اپلیکیشن «الفبای مهربانی» کاری ازدفترتبلیغات اسلامی

معاون تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خبر داد

فعالیت یکهزار روحانی طرح امین در اصفهان

نگاه خوب رسانه ها به اخبارستاد

شماره (85) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشرشد

گزارش تصویری

طلاب مدرسه علمیه ولی عصر(عج)‌اهواز در میان دانش آموزان در ایام فاطمیه

مدیر حوزه های علمیه:

حل چالش‌های آموزش و پرورش نیازمند اولویت‌بخشیِ تمام دستگاه‌هاست

پیش‌نشست شورای همکاری‌ سیستان و بلوچستان برگزارشد

آیت‌الله صفایی بوشهری در جمع دانش آموزان :

 شهدا نگذاشتند کشتی زندگی ما در گرداب جهان استکبار غرق شود