Print
Zoom In
Zoom Out

تجربه نگاری یک مبلغ دینی

بایدها ونبایدهای تبلیغ چهره به چهره دانش آموزی

شناسه مطلب: 25008
زمان انتشار: سه شنبه 08 آبان 1403 ساعت 11:28

هنر کارشناس این است که در بین سئوالات و شبهات دریابد کدام یک از اولویت بیشتری برخورداراست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، حجت الاسلام جواد حیدری در کارگاه تخصصی "بایدها و نبایدهای تبلیغ چهره به چهره" با اشاره به برخی از نکات مهم تبلیغی وتجربه برگزاری پاتوق گفت و گو در چهارباغ اصفهان اظهار داشت: نحوه تشکیل و برگزاری تبلیغ و کرسی های پاسخ گویی نیاز به مهارت دارد، لذا در ابتدا باید کارشناسان پاسخگویی شناسایی شوند و این مهم ترین بخش کار است.

*توجه به قالب و مهارت های ظاهری

وی داشتن اطلاعات عمومی پیرامون اخلاق، احکام و عقاید را از الزامات اولیه کارشناسان بیان کرد و گفت: افراد کارشناس در امر تبلیغ باید بدانند در پاسخ گویی چند امر لازم و ضروری است از جمله قالب و مهارت های ظاهری که از مباحث محتوایی به طور قطع مهم تر است.

کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات افزود: کارشناس پاسخگو باید بداند برخی از پرسشگران در ظاهر نیازی به پرسش و پاسخ ندارند و یا مغرض بوده و درصدد توهین هستند، لذا شناسایی اولیه مخاطب بسیار مهم است.

*رصد و شناسایی سئوالات دارای اولویت

حجت الاسلام حیدری با تاکید بر رصد و شناسایی سوالات دارای اولویت تصریح کرد: هنر کارشناس در این است که در بین سوالات و شبهات بررسی کرده و دریابد کدام یک از اولویت بیشتری برخوردار است.

مبلغ دینی اضافه کرد: همه افرادی که مراجعه می کنند نباید با یک دید بررسی کرد، بلکه کار کارشناس پاسخ دهنده در پاتوق های گفت و گو، یک کار اورژانسی انجام می دهد.

وی عنوان کرد: این به آن معنا است که گاهی فرد دچار مشکل است و سئوال علمی ندارد، بلکه ریشه مشکل در جای دیگری است، لذا باید در پاسخ گویی ابتدا مشکل و ریشه آن را تشخیص داد و گاهی باید غیرمستقیم مسئله را برای فرد بیان کرد.

*لزوم داشتن متانت و آرامش

حجت الاسلام حیدری داشتن متانت و آرامش را برای کارشناس مهم دانست و گفت: این مسئله خط قرمز در پاتوق های گفت و گو است، یعنی کارشناس نباید در برخورد با مخاطب دچار خشم و غضب شود، چرا که افراد مراجعه کننده دچار انواع مشکلات و آسیب ها هستند و در این بین پناهگاهی برای پاسخ به شبهات و سوالات خود یافته اند.

 

*محبت ابزار جذب قلوب انسان ها

وی خاطر نشان کرد: هنر کارشناس پاسخ دهنده در این است که افراد را جذب کند، لذا به هیچ وجه نباید از افرادی که مهارت کنترل خشم ندارند به عنوان کارشناس استفاده شود و باید به این نکته توجه کرد که ابزار به جذب قلوب انسان ها محبت است و باید با روی خوش و لبخند با مخاطب برخورد کرد.

کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات یکی از مهارت های آغازگری کلام را سئوال نمودن بیان کرد و افزود: کارشناس پاسخ دهنده نباید تنها مباحث سیاسی را مطرح کند، چرا که بحث اصلی پاسخگویی به مسائل دینی است و در حین پاسخ به مسائل دینی، سئوالات سیاسی نیز پاسخ داده شود.

*در برابر مخاطب سراپا گوش

وی اضافه کرد: باید در برابر مخاطب سراپا گوش بود و شنیدن باید واقعی باشد، زیرا اگر درست گوش ندهیم، نمی توانیم درست پاسخ دهیم ، علاوه بر آن باید تصویری که در ذهن مخاطب نسبت به کارشناس و پاسخ گو به عنوان روحانی وجود دارد را تغییر داد و در این مسیر از افراط و تفریط پرهیز کرد.

*خودمان باشیم

حجت الاسلام حیدری تاکید کرد: کارشناس پاسخ دهنده باید خود واقعی اش باشد و درصدد راضی کردن صددرصد مخاطب نباشد و در این باره حریت داشته باشد.

مبلغ دینی ضمن توصیه هایی در خصوص تقسیم کار و عدم قطع ارتباط کارشناس و مخاطب عنوان کرد: نباید در این مسیر ناامید شد زیرا گاهی ممکن است در جلسات ابتدایی مخاطبین استقبال نداشته باشند، لذا کار فرهنگی نیاز به استمرار دارد و در بلند مدت جواب می دهد و باید بدانیم هر کاری در این مسیر انجام می دهیم جز به عنایت خداوند نیست و باید متکی به فضل خدا و یاری امام زمان(عج) بود.

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد(تحقق برنامه های ستاد 10) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان

حضور طلاب خارجی در مدارس شهرستان رفسنجان