به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، حجت الاسلام جواد حیدری در کارگاه تخصصی "بایدها و نبایدهای تبلیغ چهره به چهره" با اشاره به برخی از نکات مهم تبلیغی وتجربه برگزاری پاتوق گفت و گو در چهارباغ اصفهان اظهار داشت: نحوه تشکیل و برگزاری تبلیغ و کرسی های پاسخ گویی نیاز به مهارت دارد، لذا در ابتدا باید کارشناسان پاسخگویی شناسایی شوند و این مهم ترین بخش کار است.
*توجه به قالب و مهارت های ظاهری
وی داشتن اطلاعات عمومی پیرامون اخلاق، احکام و عقاید را از الزامات اولیه کارشناسان بیان کرد و گفت: افراد کارشناس در امر تبلیغ باید بدانند در پاسخ گویی چند امر لازم و ضروری است از جمله قالب و مهارت های ظاهری که از مباحث محتوایی به طور قطع مهم تر است.
کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات افزود: کارشناس پاسخگو باید بداند برخی از پرسشگران در ظاهر نیازی به پرسش و پاسخ ندارند و یا مغرض بوده و درصدد توهین هستند، لذا شناسایی اولیه مخاطب بسیار مهم است.
*رصد و شناسایی سئوالات دارای اولویت
حجت الاسلام حیدری با تاکید بر رصد و شناسایی سوالات دارای اولویت تصریح کرد: هنر کارشناس در این است که در بین سوالات و شبهات بررسی کرده و دریابد کدام یک از اولویت بیشتری برخوردار است.
مبلغ دینی اضافه کرد: همه افرادی که مراجعه می کنند نباید با یک دید بررسی کرد، بلکه کار کارشناس پاسخ دهنده در پاتوق های گفت و گو، یک کار اورژانسی انجام می دهد.
وی عنوان کرد: این به آن معنا است که گاهی فرد دچار مشکل است و سئوال علمی ندارد، بلکه ریشه مشکل در جای دیگری است، لذا باید در پاسخ گویی ابتدا مشکل و ریشه آن را تشخیص داد و گاهی باید غیرمستقیم مسئله را برای فرد بیان کرد.
*لزوم داشتن متانت و آرامش
حجت الاسلام حیدری داشتن متانت و آرامش را برای کارشناس مهم دانست و گفت: این مسئله خط قرمز در پاتوق های گفت و گو است، یعنی کارشناس نباید در برخورد با مخاطب دچار خشم و غضب شود، چرا که افراد مراجعه کننده دچار انواع مشکلات و آسیب ها هستند و در این بین پناهگاهی برای پاسخ به شبهات و سوالات خود یافته اند.
*محبت ابزار جذب قلوب انسان ها
وی خاطر نشان کرد: هنر کارشناس پاسخ دهنده در این است که افراد را جذب کند، لذا به هیچ وجه نباید از افرادی که مهارت کنترل خشم ندارند به عنوان کارشناس استفاده شود و باید به این نکته توجه کرد که ابزار به جذب قلوب انسان ها محبت است و باید با روی خوش و لبخند با مخاطب برخورد کرد.
کارشناس مرکز پاسخگویی به شبهات یکی از مهارت های آغازگری کلام را سئوال نمودن بیان کرد و افزود: کارشناس پاسخ دهنده نباید تنها مباحث سیاسی را مطرح کند، چرا که بحث اصلی پاسخگویی به مسائل دینی است و در حین پاسخ به مسائل دینی، سئوالات سیاسی نیز پاسخ داده شود.
*در برابر مخاطب سراپا گوش
وی اضافه کرد: باید در برابر مخاطب سراپا گوش بود و شنیدن باید واقعی باشد، زیرا اگر درست گوش ندهیم، نمی توانیم درست پاسخ دهیم ، علاوه بر آن باید تصویری که در ذهن مخاطب نسبت به کارشناس و پاسخ گو به عنوان روحانی وجود دارد را تغییر داد و در این مسیر از افراط و تفریط پرهیز کرد.
*خودمان باشیم
حجت الاسلام حیدری تاکید کرد: کارشناس پاسخ دهنده باید خود واقعی اش باشد و درصدد راضی کردن صددرصد مخاطب نباشد و در این باره حریت داشته باشد.
مبلغ دینی ضمن توصیه هایی در خصوص تقسیم کار و عدم قطع ارتباط کارشناس و مخاطب عنوان کرد: نباید در این مسیر ناامید شد زیرا گاهی ممکن است در جلسات ابتدایی مخاطبین استقبال نداشته باشند، لذا کار فرهنگی نیاز به استمرار دارد و در بلند مدت جواب می دهد و باید بدانیم هر کاری در این مسیر انجام می دهیم جز به عنایت خداوند نیست و باید متکی به فضل خدا و یاری امام زمان(عج) بود.