Print
Zoom In
Zoom Out

برشی از یک درس

چه کسی دانش آموز نیست؟!

شناسه مطلب: 24940
زمان انتشار: دوشنبه 09 مهر 1403 ساعت 11:17

با حضور جمعی از دانش آموزان استعدادهای درخشان، حجت الاسلام ایمان شکیبایی به تبیین اهمیت دانش آموزی بر محور نهج البلاغه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، حجت الاسلام ایمان شکیبایی سال جدید تحصیلی را به دانش آموزان تبریک گفت و اشاره کرد: خوب است دانش آموزان عزیز، خودشان خلأهای آموزشی و پژوهشی در مدارس را پُر کنند، یکی از آن موارد توجه به معارف نهج البلاغه است، درست است که این کتاب تعلیم و تربیتی مهم در بین کتاب های درسی شما نیست ولی آیا من هم به عنوان یک دانش آموزی که محبّ امیرالمؤمنین(ع) هستم، نباید بروم سراغ نهج البلاغه؟ خیلی عالی می شود دو به دو یک نهج البلاغه تهیه کنید و هر روز بخشی از آن را در ساعات استراحت مطالعه و مباحثه کنید و مطالبی را هم که متوجه نشدید یا از معلمین عزیز بپرسید و یا به امامان جماعت مدارس و مساجد مراجعه کنید.

*اُنس با نهج البلاغه،عقل را کامل می کند

وی افزود: اُنس با نهج البلاغه آثار فراوانی دارد، بعضی از علماء فرمودند: اُنس با نهج البلاغه،عقل را کامل می کند.

علامه محمدباقر محمودی‎، صاحب کتاب «نهج ‎السعاده فی مستدرک‎ نهج البلاغه» می گفتند: من از آغاز، علاقه بسیاری به نهج ‎البلاغه داشتم و هرگاه که غمگین می ‎شدم‎، مطالعه‎ این کتاب‎،آرامش روحی عجیبی به من می ‎داد، طوری که تمام غم هایم را فراموش ‎می ‎کردم‎…

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: حدود ۵٠ مرتبه درباره علم در نهج البلاغه صحبت شده است که این نشان از اهمیت علم و دانش آموزی دارد. امیرالمومنین(ع) در حکمت ١۴٧ فرمودند: مردم بر سه دسته اند

الناس ثلاثه:فعالمٌ ربّانی و متعلّم علی سبیل نجاة، و هَمَجٌ رَعاع أتباع کلّ ناعِق، یمیلون مع کل ریح، لم یستضیئوا بنور العلم و لم یَلجئوا الی رکنٍ وثیقٍ.

امام(ع) به کمیل بن زیاد فرمود: مردم به سه دسته اند: عالم ربانی، آموزنده در راه نجات حق، و مردم عوام و بی سروپایی که دنبال هر صدایی می دوند و با هر بادی حرکت می کنند که نه از نور علم، بهره مندند و نه به پناهگاه محکمی تکیه زدند. پس اهمیت دانش آموزی خیلی بالاست.

*کلید همه افتخارات و ارزش های انسانی

حضرت در حکمت ١١٣ فرمودند: لاشَرَفَ کالعلم؛ «هیچ شرافتی چون علم و دانش نیست» «شرف» به معنای شایستگی و عظمت و افتخار و نیک نامی است و به یقین، این امور از طریق علم و دانش به دست می آید؛ زیرا علم و آگاهی کلید همه افتخارات و ارزش های انسانی است و برای افراد نادان و جاهل جایی در جامعه انسانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: قرآن مجید و روایات اسلامی پر است از آیات و روایاتی که در مدح و ستایش علم آمده است تا آنجا که مرکّب های نوک قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر شمرده شده است.

در حدیثی از امام صادق(ع)می خوانیم که فرمود: «طَلَبتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِی الْعِلْمِ; من به سراغ ارزش و شخصیت و شرف رفتم،آن را در علم و دانش یافتم».

بدیهی است منظور از «علم» علوم و دانش هایی است که یا جنبه معنوی دارد و یا دنیای انسان ها را سامان می بخشد، به جامعه خدمت می رساند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: حضرت در حکمت پنجم فرمودند: (الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ کَرِیمَةٌ) علم و دانش میراث گرانبهایی است پس گرانبهاترین میراثی که انسان از خود به یادگار می گذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادی افتخاری است. پس علم را فرا بگیریم و به دیگران هم منتقل کنیم.

*چه کسی دانش آموز نیست؟!

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در فرازی از خطبه ۶۵ فرمودند: (وَ کُلُّ عَالِم غَیْرَهُ مُتَعَلِّمٌ) «هر عالمی جز خدا،دانش آموز است

آن روز که انسان وجود نداشت، علمی هم نداشت و آنگاه که موجود شد خداوند پاره ای از علوم را به طور فطری در نهادِ او قرار داد; پاره ای از علوم نیز از طریق تجربه برای او حاصل می شود و بخشی نیز از طریق آموختن از دیگران; که در واقع هر سه بخش،نوعی آموزش است. بنابراین تمام عالمان - جز خداوند - دانش آموزند از طُرُق مختلف. تنها ذات پاک او است که منبع لا یزال هر علم و دانش است.

*علم بهتر است یا ثروت؟!

وی ادامه داد: یکی از موضوعات انشایی که از قدیم الایام مطرح می شد، این بود: علم بهتر است یا ثروت؟!

حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حکمت ١۴٧ به این سؤال، پاسخ فرموده اند: یَا کُمَیْلُ،الْعِلْمُ خَیْرٌ مِنَ الْمَالِ،الْعِلْمُ یَحْرُسُکَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ...

ای کمیل، علم بهتر از مال است.علم تو را نگه می دارد و تو باید مال را نگه داری.مال به هزینه کردن کاسته می شود و حال آنکه، از علم هر چه انفاق کنی، افزونتر شود و آنچه به مال پرورده شود با زوال مال زوال می یابد.

ای کمیل ، شناخت فضیلت علم، رکنی از ارکان دین است که باید بدان گردن نهاد.به علم است که آدمی،تا هنگامی که زنده است به اطاعت پروردگارش پردازد و پس از مرگش نام نیک او بر جای ماند.علم، حاکم است و مال، محکوم.

ای کمیل، مرده اند آنان که گنجوران مال اند، هر چند به ظاهر زنده اند، ولی عالمان تا جهان برپا است بر جای اند. اجسادشان از میان می رود، ولی آثارشان در دلها موجود است.

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان

حضور طلاب خارجی در مدارس شهرستان رفسنجان

نشست روش های ارتباط با نوجوان با حضور طلاب طرح امین برگزار شد

وزیر آموزش و پرورش

اغلب معضلات فرهنگی ناشی ازکم‌توجهی به حوزه تعلیم و تربیت است

تحقق برنامه های همکاریها (1)

نشست تخصصی جهاد تبیین امام جمعه مرند با دانش اموزان

با حضور نماینده ولی فقیه

گزارشی ازنمازجماعت و‌ کرسی آزاد اندیشی دانش آموزان خرم ابادی

تصاویر / نشست استانی شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش یزد

با حضور آیت الله سعیدی؛

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش قم بر گزارشد

در مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه

دانش آموزان کرمانی به پویش ایران همدل پیوستند+تصاویر

دبیرستاد همکاریها درجمع دانش آموزان همدانی

به تعبیررهبرمعظم انقلاب دنیای فردامتعلق به شما دانش آموزان است

به بهانه یک جشن دانش آموزی

برکات دغدغه یک مرجع تقلید برای تبلیغ دانش آموزی+ تصاویر

پنحشنبه 24 آبان ماه

برگزاری نشست اینترنت و تجربه‌های کودکان در موسسه موعود