Print
Zoom In
Zoom Out

برشی از یک درس

چه کسی دانش آموز نیست؟!

شناسه مطلب: 24940
زمان انتشار: دوشنبه 09 مهر 1403 ساعت 11:17

با حضور جمعی از دانش آموزان استعدادهای درخشان، حجت الاسلام ایمان شکیبایی به تبیین اهمیت دانش آموزی بر محور نهج البلاغه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، حجت الاسلام ایمان شکیبایی سال جدید تحصیلی را به دانش آموزان تبریک گفت و اشاره کرد: خوب است دانش آموزان عزیز، خودشان خلأهای آموزشی و پژوهشی در مدارس را پُر کنند، یکی از آن موارد توجه به معارف نهج البلاغه است، درست است که این کتاب تعلیم و تربیتی مهم در بین کتاب های درسی شما نیست ولی آیا من هم به عنوان یک دانش آموزی که محبّ امیرالمؤمنین(ع) هستم، نباید بروم سراغ نهج البلاغه؟ خیلی عالی می شود دو به دو یک نهج البلاغه تهیه کنید و هر روز بخشی از آن را در ساعات استراحت مطالعه و مباحثه کنید و مطالبی را هم که متوجه نشدید یا از معلمین عزیز بپرسید و یا به امامان جماعت مدارس و مساجد مراجعه کنید.

*اُنس با نهج البلاغه،عقل را کامل می کند

وی افزود: اُنس با نهج البلاغه آثار فراوانی دارد، بعضی از علماء فرمودند: اُنس با نهج البلاغه،عقل را کامل می کند.

علامه محمدباقر محمودی‎، صاحب کتاب «نهج ‎السعاده فی مستدرک‎ نهج البلاغه» می گفتند: من از آغاز، علاقه بسیاری به نهج ‎البلاغه داشتم و هرگاه که غمگین می ‎شدم‎، مطالعه‎ این کتاب‎،آرامش روحی عجیبی به من می ‎داد، طوری که تمام غم هایم را فراموش ‎می ‎کردم‎…

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: حدود ۵٠ مرتبه درباره علم در نهج البلاغه صحبت شده است که این نشان از اهمیت علم و دانش آموزی دارد. امیرالمومنین(ع) در حکمت ١۴٧ فرمودند: مردم بر سه دسته اند

الناس ثلاثه:فعالمٌ ربّانی و متعلّم علی سبیل نجاة، و هَمَجٌ رَعاع أتباع کلّ ناعِق، یمیلون مع کل ریح، لم یستضیئوا بنور العلم و لم یَلجئوا الی رکنٍ وثیقٍ.

امام(ع) به کمیل بن زیاد فرمود: مردم به سه دسته اند: عالم ربانی، آموزنده در راه نجات حق، و مردم عوام و بی سروپایی که دنبال هر صدایی می دوند و با هر بادی حرکت می کنند که نه از نور علم، بهره مندند و نه به پناهگاه محکمی تکیه زدند. پس اهمیت دانش آموزی خیلی بالاست.

*کلید همه افتخارات و ارزش های انسانی

حضرت در حکمت ١١٣ فرمودند: لاشَرَفَ کالعلم؛ «هیچ شرافتی چون علم و دانش نیست» «شرف» به معنای شایستگی و عظمت و افتخار و نیک نامی است و به یقین، این امور از طریق علم و دانش به دست می آید؛ زیرا علم و آگاهی کلید همه افتخارات و ارزش های انسانی است و برای افراد نادان و جاهل جایی در جامعه انسانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: قرآن مجید و روایات اسلامی پر است از آیات و روایاتی که در مدح و ستایش علم آمده است تا آنجا که مرکّب های نوک قلم دانشمندان از خون شهیدان برتر شمرده شده است.

در حدیثی از امام صادق(ع)می خوانیم که فرمود: «طَلَبتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِی الْعِلْمِ; من به سراغ ارزش و شخصیت و شرف رفتم،آن را در علم و دانش یافتم».

بدیهی است منظور از «علم» علوم و دانش هایی است که یا جنبه معنوی دارد و یا دنیای انسان ها را سامان می بخشد، به جامعه خدمت می رساند.

پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: حضرت در حکمت پنجم فرمودند: (الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ کَرِیمَةٌ) علم و دانش میراث گرانبهایی است پس گرانبهاترین میراثی که انسان از خود به یادگار می گذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادی افتخاری است. پس علم را فرا بگیریم و به دیگران هم منتقل کنیم.

*چه کسی دانش آموز نیست؟!

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در فرازی از خطبه ۶۵ فرمودند: (وَ کُلُّ عَالِم غَیْرَهُ مُتَعَلِّمٌ) «هر عالمی جز خدا،دانش آموز است

آن روز که انسان وجود نداشت، علمی هم نداشت و آنگاه که موجود شد خداوند پاره ای از علوم را به طور فطری در نهادِ او قرار داد; پاره ای از علوم نیز از طریق تجربه برای او حاصل می شود و بخشی نیز از طریق آموختن از دیگران; که در واقع هر سه بخش،نوعی آموزش است. بنابراین تمام عالمان - جز خداوند - دانش آموزند از طُرُق مختلف. تنها ذات پاک او است که منبع لا یزال هر علم و دانش است.

*علم بهتر است یا ثروت؟!

وی ادامه داد: یکی از موضوعات انشایی که از قدیم الایام مطرح می شد، این بود: علم بهتر است یا ثروت؟!

حضرت امیرالمؤمنین(ع) در حکمت ١۴٧ به این سؤال، پاسخ فرموده اند: یَا کُمَیْلُ،الْعِلْمُ خَیْرٌ مِنَ الْمَالِ،الْعِلْمُ یَحْرُسُکَ وَ أَنْتَ تَحْرُسُ الْمَالَ...

ای کمیل، علم بهتر از مال است.علم تو را نگه می دارد و تو باید مال را نگه داری.مال به هزینه کردن کاسته می شود و حال آنکه، از علم هر چه انفاق کنی، افزونتر شود و آنچه به مال پرورده شود با زوال مال زوال می یابد.

ای کمیل ، شناخت فضیلت علم، رکنی از ارکان دین است که باید بدان گردن نهاد.به علم است که آدمی،تا هنگامی که زنده است به اطاعت پروردگارش پردازد و پس از مرگش نام نیک او بر جای ماند.علم، حاکم است و مال، محکوم.

ای کمیل، مرده اند آنان که گنجوران مال اند، هر چند به ظاهر زنده اند، ولی عالمان تا جهان برپا است بر جای اند. اجسادشان از میان می رود، ولی آثارشان در دلها موجود است.

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (21)

گزارشی از اردوی مسجدی‌ها ویژه دانش‌آموزان کرمانشاهی+عکس

تصاویر / شورای همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش همدان

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (20)

پایان دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ایرانشهر و دلگان

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

بولتن شماره (82)ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی:

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش آینده کشور را  تضمین می کند

در مصلی امام خمینی(ره) بجنور

گردهمایی بزرگ دانش آموزی یاوران مقاومت و نماز

حسن ختام هفته پژوهش

پژوهش از نگاه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام

تصاویر

نشست شورای سیاستگذاری ستاد همکاریهای استان یزد با حضور مشاور وزیر

با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

نشست  پیاده سازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین درلرستان برگزارشد

فیلم / گردهمایی ائمه جمعه و مدیران آموزش و پرورش استان یزدبا حضور مشاور وزیرآموزش و پرورش  

دبیرستادهمکاریها تاکید کرد

حمایت از راه اندازی کودکستانها و مدارس وابسته به حوزه علمیه

امام جمعه یزد:

تربیت نسل انقلابی، محور حرکت آموزش و پرورش باشد

نشست مشاور وزیرآموزش و پرورش با روسای ادارات استان یزد

تصاویر

دبیرستاد همکاریها در میان دانش آموزان یزدی

بازدید مشاور وزیرآموزش و پرورش از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار یزد