Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس ستاد همکاریها:

۵۰ درصد مدارس غیردولتی، در راستای سند تحول بنیادین هدفگذاری شده اند

شناسه مطلب: 24900
زمان انتشار: دوشنبه 19 شهریور 1403 ساعت 17:45

وزیر آموزش و پرورش گفت:طبق گزارش ارایه شده۵۰ درصد مدارس غیردولتی، در راستای سند تحول بنیادین و مدارس تراز این سند هدفگذاری شده اند که این اقدام بسیار مسرت بخش است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا کاظمی، وزیرآموزش و پرورش در همایش کشوری آموزشی -توجیهی روسای ادارات مراکز و مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از حضور در میان کارکنان و مدیران استانی این سازمان بیان کرد: بسیار خرسندم در آستانه بازگشایی مدارس و در اولین روزهای ماه ربیع این توفیق نصیبم شد تا در جمع همکاران سختکوش معاونت مدارس غیر دولتی حضور پیدا کنم.

وی در ادامه  با بیان اینکه اتفاقات موثری در دوره اخیر در این معاونت افتاده است؛گفت: همه ارکان نظام تعلیم و تربیت باید در مسیر و ارتقای وزارت آموزش و پرورش همت ویژه گمارند.

وی با بیان روایتی از امام حسین(ع) و نبی اکرم(ص) به موضوع اخلاق اشاره کرد و گفت در همه جای دنیا اخلاق در حوزه های مختلف قابل اعتنا و توجه است.در کشور ما و در مکتب اسلام چیزی فراتر از آن به اسم مکارم اخلاق داریم و برای رسیدن به این مهم باید پا روی نفس گذاشت و خودساخته بود.

وی با اشاره به اینکه تمرکز در این جلسه روی بازگشایی مدارس پروژه مهر است بیان کرد:راه اندازی قطار آموزش و پرورش برای ما یک اصل واولویت است. بنابراین همه مکلفیم در این مسیر از دغدغه معلمان عزیز بکاهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش ساده انگاری است؛ بیان کرد: ساده انگاری در بخش های مدیریت، ساماندهی، کیفیت بخشی و حل معضلات تاثیر منفی می گذارد. از این رو در خصوص همه مسایل مطروحه نیاز به فکر و هم اندیشی فراوان وجود دارد.

به گفته کاظمی؛ ۴۴ سال است که آموزش و پرورش در سطوح برنامه ریزی های کلان و اجرا از کوچک انگاری و ساده انگاری رنج می برد. این نظام از سیاست گرایی، سلیقه گرایی،بی ثبانی مدیریتی آسیب دیده است.

وی به استفاده از ظرفیت های موجود و بکارگیری تمام توان در راستای سیاست های آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت باید در این خصوص گام های جدی همراه با اولویت بندی برداشت.

کاظمی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی نیز در راه اعتلای نظام تعلیم و تربیت تلاش می کنند؛ گفت: انتظار می رود در این مدارس نیز همانند دیگر مدارس کشور همان حساسیت در بازگشایی مدارس وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد که نباید هیچ کلاس درسی بدون معلم و هیچ دانش آموزی بدون کتاب باشد.

کاظمی ادامه داد : ضرورت دارد در فرآیند نظارت، برای تمامی اهداف، رویکردهای مناسب طراحی و تدوین شود .

وی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی هم فرصت است و هم تهدید؛ بیان کرد: فرصت از این منظر که اگر در چارچوب سیاست های اتخاذ شده حرکت کنند بار بزرگی از نظام تعلیم و تربیت را بر خواهند داشت و در ارتقای نظام تعلیم و تربیت بسیار اثرگذار خواهند بود و اگر نظارت کافی روی مسایل تربیتی و آموزشی این مدارس نباشد بدون شک سبب بروز آسیب های جدی خواهیم شد. بنابراین تلاش باید در به حداقل رساندن آسیب ها و خطرات احتمالی در این حوزه باشد.

وزیر آموزش و پرورش به دو ماموریت مهم این معاونت اشاره کرد و گفت: اولی در بخش مشارکت های مردمی و مدرسه داری است و دومی مربوط به جذب مشارکت ها در قالب شوراها وبخش های دیگر .

وی به ساماندهی نیروی انسانی دراین حوزه اشاره کرد و گفت:معلمان و مدیران، کانون تحول مدارس هستند .زیرا آنها راهبران نظام تعلیم و تربیت محسوب می شوند بنابراین باید نسبت به هدایت،کفایت، حمایت و نظارت دقت لازم شود .

وی افزود: ضرورت دارد در این حوزه و در جذب نیروی انسانی حساسیت به خرج دهیم و صلاحیت و شایستگی های حرفه ای معلمان و مدیران را مد نظر داشته باشیم تا مانع از بروز آسیب های اجتماعی شویم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد تمام معلمان باید از شناسنامه دقیق علمی و اخلاقی برخودار باشند .

به گفته کاظمی؛ باید نسبت به معیشت معلمان توجه ویژه داشت تا این کاستی به نظام آموزشی کشور آسیبی وارد نکند.

کاظمی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نگاهی تفکیکی به نظام تعلیم و تربیت را در هیچ جا نمی پذیریم ؛گفت:بنابراین تمام ارکان آموزش و پرورش باید در جهت ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت اهتمام و تلاش ویژه داشته باشند.

وی به تدوین نظام مدیریتی دقیق اشاره کرد و افزود: با تدوین چنین برنامه ای، مدیران هم از ثبات و صلاحیت های لازم برخودار خواهند شد.

کاظمی بر اجرا و نظارت بر کیفیت و تحقق سند تحول بنیادین در مدارس غیردولتی تاکید کرد و گفت : خوشحالم اعلام کنم که  طبق گزارش ارایه شده ۵۰ درصد مدارس غیردولتی، در راستای سند تحول بنیادین و مدارس تراز این سند هدفگداری شده اند و می توان گفت این مهمترین ماموریت این معاونت است.

وی با تاکید بر سیاستگذاری و قانونگذاری در حوزه کمی و کیفی مدارس غیردولتی بیان کرد: نگاه و توجه ما دراین حوزه باید توسعه در راستای سیاست های دولت و سیاست کلان نظام آموزش و پرورش باشد و ضرورت دارد توسعه با رویکرد عدالت بخشی،کیفیت بخشی و مهارت آموزی مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: بایدتوسعه در مناطق محروم و نیازمند مورد توجه واقع شود.

وی به مشارکت های مردمی در این معاونت اشاره کرد و افزود: مشارکت باید در همه زمینه ها و در تمامی فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری فعالتر شود .

درابتدای جلسه نیز احمد محمودزاده، معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش به فلسفه برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: طی ماه های اخیر جلسات مکرر و فشرده ای جهت بازگشایی مدارس در مهرماه برگزار شده است و جلسه امروز نیز در همین راستاست.

وی افزود: تمامی اقدامات برای بازگشایی مهر تدبیر شده است و تلاش بر این است تا کاستی ها به طور کامل رفع شود.

محمودزاده با ارایه گزارشی در خصوص فعالیت ها و ماموریت های این سازمان بیان کرد:این سازمان با تبعیت از قوانین بالا دستی و سند تحول، نقشه راهی برای خود تبیین کرده است.

وی ادامه داد: هر چند چالش های اساسی در حوزه های کیفیت بخشی وجود دارد اما همه تلاش ما بر این است که چالش های احصا شده را با تمام توان و ظرفیت های موجود برطرف کنیم.

محمودزاده به سه رویکرد و برنامه های سازمان مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت:برنامه های این سازمان به صورت تقنینی وسیاستی و مشترک با دیگر سازمان های آموزش و پرورش تدوین و اجرا شده است.

وی در ادامه به دو کار ویژه این معاونت مبتنی بر فرمایشات رهبری و دغدغه مندی ایشان در این حوزه ها اشاره کرد و گفت:  رهبری نسبت به تسری کارهای خلاقانه برخی مدارس غیردولتی تاکید داشتند و از این رو جشنواره ای به نام" آفرینو" راه اندازی و بیش از ۶ هزار اثر خلاقانه احصا شد که بهترین های آن در جشنواره مذکور به منصه ظهور گذاشته شدند.

وی به اقدام دیگری در خصوص بازنگری در محتوا و متون کتب آموزشگاهی که رهبری در خصوص آن هم نکاتی داشتند اشاره کرد و گفت: در همین راستا جلسات مستمر با نخبگان و متخصصان و صاحبنظران این حوزه گذاشته شد تا  کتب در چارچوب الگوهای بومی،فرهنگی تهیه و تدوین شود .



نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

نگاه خوب رسانه ها به اخبارستاد

شماره (85) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشرشد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مدرسه مؤثرترین خاستگاه انتقال ارزش‌ها، باورها و هویت ملی است

مشاوروزیرآموزش و پرورش

تربیت نسل آینده‌ساز، نیازمند بهره‌گیری از گنجینه‌ی معارفی  حوزه علمیه است.

تاجدارفردوس در بیان پیامبر رحمت

بهشت از زيبائى چهره فاطمه سلام الله علیها روشن شده است

 ظرفیت تبلیغی و تربیتی حوزه علمیه آستانه‌اشرفیه برای آموزش و پرورش

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

گسترش خدمات تبلیغی در مدارس استثنایی مشهد/ پنج‌ هزار دانش‌آموز توان‌یاب در پوشش طرح امین

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است