Print
Zoom In
Zoom Out

سوالات دانش آموزان درباره تاریخ اسلام

شناسه مطلب: 24850
زمان انتشار: شنبه 09 تیر 1403 ساعت 11:35

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی (تاریخ اسلام)» اثر سید آیت الله احمدی شیخ شبانی و مرتضی بهرامی خوشنودی منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی (تاریخ اسلام)» اثر سید آیت الله احمدی شیخ شبانی و مرتضی بهرامی خوشنودی منتشر شد.

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی (تاریخ اسلام)» اثر سید آیت الله احمدی شیخ شبانی و مرتضی بهرامی خوشنودی در ۹۶ صفحه در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

یکی از تفاوت‌های انسان با دیگر مخلوقات، امکان پرسش و تفکر است. به همین علت، انسان همیشه در مورد موضوعات مختلف در حال پرسشگری است؛ از جمله در مورد آغاز و پایان آفرینش و فلسفه زندگی و سبک زندگی درست. این امکان و توانایی را خداوند درون انسان قرار داده و پرسشگری را حق انسان بلکه وظیفه او می‌داند؛ چنان که در قرآن کریم فرموده: «اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید». مجموعه حاضر پاسخ به برخی پرسش‌های دانش آموزان را در بر دارد که با محوریت تاریخ اسلام گردآوری شده است.

پرسش و پاسخ از راهکارهای قرآنی برای کشاندن قاری خود به تفکر و سپس هدایت است؛ سوالاتی که در مورد وجود پروردگار، هدفداری خلقت، عبث و بیهوده نبودن خلقت انسان، معاد، نبوت، هدایت الهی و اخلاق پرسیده شده است. پر واضح است طرح چنین موضوعاتی با روش پرسش و پاسخ، نشان از کارآمدی و اثربخشی این روش دارد. گویا وقتی از انسان سوال می‌گردد، به چالش کشیده می‌شود و خود درصدد پاسخ برمی‌آید و وجدانش درگیر می‌شود و تا به پاسخی که او را آرام کند، دست نیابد، نمی‌آساید.

اهم مباحث این کتاب عبارتند از: تصرف کاروان تجاری قریش، بیعت امام علی (علیه السلام) با ابوبکر، شهادت حضرت فاطمه (علیها السلام)، صلح امام حسن (علیه السلام)، قیام امام حسین (علیه السلام)، مختار ثقفی، فتح ایران، همسران و فرزندان امام کاظم (علیه السلام) و ارزش زن در اسلام.

برشی از اثر:

* بیعت امام علی (علیه السلام) با ابوبکر

پرسش

آیا این درست است که امام علی (علیه السلام) پس از شهادت حضرت فاطمه (علیها السلام) با ابوبکر بیعت کردند؟ مگر چنین چیزی ممکن است؟ مگر امام حسین (علیه السلام) حاضر نشدند تا پای مرگ بروند، اما با کسی که خلافت را غصب کرده است، بیعت نکنند؟

پاسخ

اولاً: توجه داشته باشید که پاسخ تفصیلی به این سوال، نیازمند مطالعه‌ای گسترده و آشنایی با حوادث و شرایط عصر نبوی است و در این‌جا بنا را بر اختصار می‌گذاریم و به پاسخی کوتاه بسنده می‌کنیم.

ثانیاً: امامان ما انسان‌هایی خردمند و دانا بوده‌اند و رفتار و گفتارشان سنجیده و حساب شده بوده و این‌که در برخی موارد رفتارشان متفاوت بوده، به سبب تفاوت شرایط بوده است؛ مانند پزشکی که روزی به بیمارش توصیه می‌کند فقط پرهیز نماید و در شرایطی دیگر، او را جراحی می‌کند. هدف او در هر دو حال، تن‌درستی و سلامت بیمار است، اما تصمیمش متناسب با شرایط بیمار تغییر می‌کند. امامان نیز با توجه به تسلط کاملی که بر آموزه‌های دینی داشتند و با در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان، عمل می‌کردند و هدف اصلی‌شان حفظ اسلام و برپایی دین در جامعه بوده است. گاهی حفظ اسلام در گرو تبلیغ زبانی و پرهیز از هر نوع درگیری بوده (مثل دوران بعثت قبل از هجرت) و گاه لازم می‌شده است برای حفظ اسلام، به جهاد پرداخت. هم‌چنین گاهی حفظ اسلام در گرو سکوت بوده است، گاهی نیازمند فریاد، گاهی باید با ستمگری مدارا می‌کردند و گاه باید تا پای جان در مقابلش می‌ایستادند، اما همه این‌ها با یک هدف و بر مبنای تکلیف شرعی بوده است.

ثالثاً: در منابع تاریخی و برخی روایات اهل بیت (علیهم السلام) تصریح شده که بیعت امیرالمومنین  (علیه السلام) با ابوبکر، اجباری بوده است. به نقلی از ابومخنف، عمر دستور داد: «مردم را برای بیعت با خلیفه جمع کنید و هر کس امتناع ورزید، بر سر و پیشانی او بکوبید». امیرالمومنین (علیه السلام) را نیز مانند دیگران به زور وکشان کشان برای بیعت بردند و در مسجد نیز بعد از گفت و گو و اتمام حجت، بیعت امام بدین صورت بود که دستش را مشت نمود و به سوی ابوبکر دراز کرد. ابوبکر نیز دستش را به مشت بسته امام علی (علیه السلام) زد و به همین رضایت داد. با وجود این، اجباری بودن با سکوت بعدی امام برای مصالحی که خواهیم گفت، منافاتی ندارد.

علاقمندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www. bustaneketab. ir مراجعه کنند.
انتهای پیام



مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ:

کتاب "مولفه‌های نسل جدید" تا دو ماه آینده منتشر می‌شود

آیت‌الله صفایی بوشهری در جمع دانش آموزان :

 شهدا نگذاشتند کشتی زندگی ما در گرداب جهان استکبار غرق شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

گسترش خدمات تبلیغی در مدارس استثنایی مشهد/ پنج‌ هزار دانش‌آموز توان‌یاب در پوشش طرح امین

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است

مدیر حوزه علمیه خراسان تاکید کرد

ضرورت تسلط مربیان طرح امین بر فضای مجازی و ارتباط با نسل جدید

مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ:

کتاب "مولفه‌های نسل جدید" تا دو ماه آینده منتشر می‌شود

نشست مدرسه علمیه صاحب‌الزمان (عج) لنگرود و آموزش‌ و پرورش

درنشست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با مدیرجامعه‌الزهرا (س) بررسی شد

ظرفیت های تعلیم و تربیتی جامعه‌الزهرا (س) در همکاری با آموزش و پرورش