Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

جذب آموزش و پرورش فقط از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

شناسه مطلب: 24820
زمان انتشار: شنبه 12 خرداد 1403 ساعت 09:18

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: در حال حاضر ۳۱ مرکز دانشگاهی در سراسر کشور داریم که با وجود ظرفیت و نیاز چهارهزار هیئت علمی هم اکنون از وجود ۱۲۰۰ نفر بهره مند هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان و هیئت همراه در دیدار با مدیرحوزه های علمیه ایران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته اظهار کرد: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، امسال قرار است نزدیک به ۱۰۴ هزار معلم جذب سیستم آموزشی کشور شوند که ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون و ۳۲ هزار نفر به طور مستقیم توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وارد مدارس کشور خواهند شد.

وی افزود: مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه هفتم توسعه، هیچ نیرویی جذب آموزش و پرورش نمی‌شود مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که البته بخشی از معلمان از طریق دوره های چهارساله تربیت معلم و بخش دیگری با عنوان دوره های کوتاه مدت مهارت آموزی جذب می شوند.

برزویی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب افراد مستعد است، گفت: علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار نفر دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان از ورودی سال ۹۹ و ماقبل، در رشته های مختلف، تحویل آموزش و پرورش خواهند شد. باید عرض کنم، دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب مستعدترین و برترین افراد برای ایفای نقش معلمی است.

ارتقای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: زمینه سازی برای جذب و به کارگیری استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت های دینی، اخلاقی، انقلابی، شخصیتی و رسالت معلمی از اولویت های دانشگاه است. بی تردید دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسیر خود برای تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی و برای آینده در پی ارتقای نظام آموزشی و برنامه ریزی درسی دانشگاه است و برنامه ها و رویکردهای تحولی خود را دنبال خواهد کرد که از جمله آنها استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی آموزشی و بالاخص هوش مصنوعی در نظام آموزشی تربیت معلم، جذب هیئت علمی با استانداردها و شاخص های نظام تربیت معلم، برنامه های توسعه ای و تربیتی، استانداردسازی نسبت دانشجومعلم به استاد و بازنگری برنامه درسی و آموزشی دانشگاه در جهت ارتقا و روزآمدی است.

برزویی در این زمینه که معلمانی که امروزه در دانشگاه فرهنگیان آموزش می بینند باید چه ویژگی هایی داشته باشند که متناسب با ویژگی های نسل امروزی باشد، ابراز کرد: دانشگاه تلاش خواهد کرد تا مربیان جامعه آینده کشور را براساس چشم انداز سند تحول، تربیت کند، لذا معلم در این چشم انداز به عنوان فردی که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارد، باید از ویژگی هایی چون ایمان، تقوا، اعتقاد به مبانی دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی، برخورداری از فضائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی، کارآمدی و توانمندی، خودباوری، خلاقیت و توانایی در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با نیازهای جامعه برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: در کنار ویژگی های فوق، معلم باید ویژگی هایی از جمله آشنایی با فناوری آموزشی، آشنایی با اصول روانشناسی تربیتی، خطرپذیری، قدرت تغییر پیش فرض ها، تشخیص پیش نیازهای دانش آموزان، داشتن مهارت های ارتباطی، مهارت در تدریس، مهارت تفکر انتقادی، مهارت تجزیه و تحلیل مسائل، مراعات آداب و رسوم اجتماعی، نشاط و شادابی، آراستگی ظاهر و سعه صدر داشته باشد. همچنین تلاش خواهیم کرد در دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمانی این گونه تربیت شوند.

وی در خصوص میزان جذب دانشجو و جبران کمبود معلم، اظهارکرد: براساس توافق انجام شده با سازمان اداری استخدامی کشور، در سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۲ هزار سهمیه استخدامی به پذیرفته شدگان آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کرده و امید است، با توجه به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش وابسته به افزایش اعتبارات و توسعه زیرساخت ها است، با تقویت زیرساخت ها در سال آینده این میزان افزایش یابد.

برزویی با اشاره به کمک و همکاری سایر نهادها به دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان شایسته گفت: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ملی و دانشگاه آینده است و تمام دستگاه ها و نهادها باید به این دانشگاه کمک کنند. همکاری و تعامل موثر و مستمر، مهم ترین کمک در انجام وظایف ذاتی دانشگاه است. همچنین عوامل سهیم و موثر بر فرایند تربیت، طیف وسیعی از نهادها، سازمان ها و گروه های رسمی یا غیررسمی فعال در جامعه را دربر می گیرد. انتظار ما این است که دانشگاه فرهنگیان در زمینه احداث دانشگاه جامع استانی و امکان بهره برداری از فضاهای کالبدی سایر دستگاه های اجرایی، مورد حمایت قرار گیرد.

 

 



مشاور وزیر آموزش و پرورش:

نقش‌آفرینی طلاب در سنگر تعلیم و تربیت قابل تقدیر است

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»

غدیر؛ بزرگترين عيد خدا

فیلم

نشست مدیر حوزه‌ علمیه خراسان با رابطین طلاب شاغل در آموزش و پرورش

فیلم/ همایش تخصصی طلاب وظیفه آموزش و پرورش خراسان رضوی

قابل توجه فرهنگیان و دانش اموزان

مسابقه کتابخوانی «از غدیر تا ظهور» برگزار می‌شود

مشاور وزیر آموزش و پرورش:

نقش‌آفرینی طلاب در سنگر تعلیم و تربیت قابل تقدیر است

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»

معاون وزیرآموزش و پرورش دردیداربا آیات حسینی بوشهری واعرافی

استعدادهای برتر باید در مسیر حل مسائل راهبردی کشور قرارگیرند/ به دنبال تربیت نخبه‌ای هستیم عمیق بیندیشد و متعهدانه عمل کند

آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سمپاد

کشوربیش ازهرجای دیگربه استعدادهای برتر نیاز دارد.

در دیدار رئیس سازمان ملی استعداهای درخشان:

تقدیرآیت الله اعرافی ازتوجه رئیس جمهوربه آموزش و پرورش

گزارش تصویری

همایش تخصصی طلاب شاغل در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان مشهد

رئیس بنیاد نهج البلاغه خبر داد

  شرکت ۳۰۰هزار دانش آموز در طرح فراگیر "قرار نهج البلاغه "

در کرمان

دوره آموزشی اردو داری مربیان کودک و نوجوان

درقم برگزارشد

دوره توانمندسازی طلاب در پاسخ به شبهات اعتقادی

عضو شورای سیاستگذاری ستاد همکاریها:

تحقق تربیت تراز انقلاب اسلامی، نیازمند طرح‌های تازه است

مدیرحوزه های علمیه

ارتباط و تعامل  چشمگیر روحانیون با دانش‌آموزان از مهم‌ترین جلوه‌های تبلیغ حوزه علمیه است