Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

جذب آموزش و پرورش فقط از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

شناسه مطلب: 24820
زمان انتشار: شنبه 12 خرداد 1403 ساعت 09:18

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: در حال حاضر ۳۱ مرکز دانشگاهی در سراسر کشور داریم که با وجود ظرفیت و نیاز چهارهزار هیئت علمی هم اکنون از وجود ۱۲۰۰ نفر بهره مند هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان و هیئت همراه در دیدار با مدیرحوزه های علمیه ایران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته اظهار کرد: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، امسال قرار است نزدیک به ۱۰۴ هزار معلم جذب سیستم آموزشی کشور شوند که ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون و ۳۲ هزار نفر به طور مستقیم توسط دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی وارد مدارس کشور خواهند شد.

وی افزود: مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه هفتم توسعه، هیچ نیرویی جذب آموزش و پرورش نمی‌شود مگر از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی که البته بخشی از معلمان از طریق دوره های چهارساله تربیت معلم و بخش دیگری با عنوان دوره های کوتاه مدت مهارت آموزی جذب می شوند.

برزویی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب افراد مستعد است، گفت: علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار نفر دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان از ورودی سال ۹۹ و ماقبل، در رشته های مختلف، تحویل آموزش و پرورش خواهند شد. باید عرض کنم، دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب مستعدترین و برترین افراد برای ایفای نقش معلمی است.

ارتقای نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: زمینه سازی برای جذب و به کارگیری استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت های دینی، اخلاقی، انقلابی، شخصیتی و رسالت معلمی از اولویت های دانشگاه است. بی تردید دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسیر خود برای تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی و برای آینده در پی ارتقای نظام آموزشی و برنامه ریزی درسی دانشگاه است و برنامه ها و رویکردهای تحولی خود را دنبال خواهد کرد که از جمله آنها استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی آموزشی و بالاخص هوش مصنوعی در نظام آموزشی تربیت معلم، جذب هیئت علمی با استانداردها و شاخص های نظام تربیت معلم، برنامه های توسعه ای و تربیتی، استانداردسازی نسبت دانشجومعلم به استاد و بازنگری برنامه درسی و آموزشی دانشگاه در جهت ارتقا و روزآمدی است.

برزویی در این زمینه که معلمانی که امروزه در دانشگاه فرهنگیان آموزش می بینند باید چه ویژگی هایی داشته باشند که متناسب با ویژگی های نسل امروزی باشد، ابراز کرد: دانشگاه تلاش خواهد کرد تا مربیان جامعه آینده کشور را براساس چشم انداز سند تحول، تربیت کند، لذا معلم در این چشم انداز به عنوان فردی که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارد، باید از ویژگی هایی چون ایمان، تقوا، اعتقاد به مبانی دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی، برخورداری از فضائل اخلاقی و ارزش های والای انسانی، کارآمدی و توانمندی، خودباوری، خلاقیت و توانایی در تولید علم، فناوری و نوآوری متناسب با نیازهای جامعه برخوردار باشد.

وی تاکید کرد: در کنار ویژگی های فوق، معلم باید ویژگی هایی از جمله آشنایی با فناوری آموزشی، آشنایی با اصول روانشناسی تربیتی، خطرپذیری، قدرت تغییر پیش فرض ها، تشخیص پیش نیازهای دانش آموزان، داشتن مهارت های ارتباطی، مهارت در تدریس، مهارت تفکر انتقادی، مهارت تجزیه و تحلیل مسائل، مراعات آداب و رسوم اجتماعی، نشاط و شادابی، آراستگی ظاهر و سعه صدر داشته باشد. همچنین تلاش خواهیم کرد در دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمانی این گونه تربیت شوند.

وی در خصوص میزان جذب دانشجو و جبران کمبود معلم، اظهارکرد: براساس توافق انجام شده با سازمان اداری استخدامی کشور، در سال ۱۴۰۳، تعداد ۳۲ هزار سهمیه استخدامی به پذیرفته شدگان آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان اختصاص پیدا کرده و امید است، با توجه به اینکه افزایش ظرفیت پذیرش وابسته به افزایش اعتبارات و توسعه زیرساخت ها است، با تقویت زیرساخت ها در سال آینده این میزان افزایش یابد.

برزویی با اشاره به کمک و همکاری سایر نهادها به دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان شایسته گفت: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ملی و دانشگاه آینده است و تمام دستگاه ها و نهادها باید به این دانشگاه کمک کنند. همکاری و تعامل موثر و مستمر، مهم ترین کمک در انجام وظایف ذاتی دانشگاه است. همچنین عوامل سهیم و موثر بر فرایند تربیت، طیف وسیعی از نهادها، سازمان ها و گروه های رسمی یا غیررسمی فعال در جامعه را دربر می گیرد. انتظار ما این است که دانشگاه فرهنگیان در زمینه احداث دانشگاه جامع استانی و امکان بهره برداری از فضاهای کالبدی سایر دستگاه های اجرایی، مورد حمایت قرار گیرد.

 

 



امام جمعه اسلامشهرخواستار شد

برنامه‌ریزی جدی برای ورود معارف نهج البلاغه  به مدارس

تصاویر/ نشست مسئولین حوزه علمیه و آموزش و پرورش آذربایجان غربی با مدیران مدارس متوسطه شهرستان نقده

امام جمعه  اصفهان:

تفاوت بین کلام و عمل مانع از تربیت صحیح می‌شود/ همه امورانسانی  به تربیت وابسته است

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خواشتار شد:

شبکه سازی و تولید بسته‌های محتوایی ویژه نوجوانان

ظرفیت‌های همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان هرمزگان بررسی شد

گزارشی از یک نشست

تعامل مسجد با مدرسه برای جذب دانش آموزان با سلیقه های گوناگون

امام جمعه اسلامشهرخواستار شد

برنامه‌ریزی جدی برای ورود معارف نهج البلاغه  به مدارس

چگونه دهه نودی‌ها را مسئولیت‌پذیر تربیت کنیم؟

حضورنماینده ولی فقیه دردبیرستان دخترانه معارف اسلامی زاهدان

تصاویر/ نشست مسئولین حوزه علمیه و آموزش و پرورش آذربایجان غربی با مدیران مدارس متوسطه شهرستان نقده

نشست همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در سرپل ذهاب

نشست کادر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) ساوه و آموزش و پرورش برای جذب طلاب جدید

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

نگاه خوب وزیر آموزش و پرورش به موضوع آسیب های اجتماعی قابل تقدیر است

رئیس شورای همکاریهای هرمزگان مطرح کرد:

مسئولیت‌پذیری،تقویت هویت ملی و دینی در دانش‌آموزان وظیفه اصلی شوراهای راهبری

تجلیل امام جمعه یاسوج از دانش آموزان عضو ستاد نمازجمعه

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد:

ره آوردهمکاری ائمه جمعه با آموزش و پرورش تربیت نسلی شایسته و انقلابی است

عضو خبرگان رهبری

تحول جهشی درآموزش و پرورش، نیازمند نگاه راهبردی است