به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد، نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» از سوی تحصیلات عمومی جامعة الزهرا سلاماللهعلیها برگزار شد.
در این نشست، حجت الاسلام علی الهامی صدر و خانم زهرا الهامی صدر مؤلفان این کتاب حضور داشتند و به معرفی کتاب پرداختند.
مؤلفان کتاب در معرفی این اثر آورده اند:
بعد از تحقیقات گسترده در زمینه تربیت اعم از منابع داخلی و خارجی به این نتیجه رسیدیم که بهترین نوع روش تربیت، روش تربیت کلامی است که عیناً همان روش تربیتی براساس اسماء و صفات الهی است که کاملا منطبق بر فطرت و سرشت ذاتی انسان است و خداوند هم در قرآن کریم به عنوان روش تربیتی خود آورده است.
روش تربیت کلامی همان روشی است که خداوند انبیاء و اولیاء و اوصیاء اش را براساس آن تربیت نموده است چرا که اهل بیت فرمودند ما مظهر اسماء و صفات الهی هستیم یعنی خداوند ما را براساس این صفات تربیت نموده است.
روش تربیت کلامی هم پیشگیری و هم درمان است و این از اعجاز قرآن کریم است که روشی به ما معرفی کرده است که هم پیشگیری و هم درمان می باشد.
از آنجایی که قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت است و آخرین معجزه الهی، اعجاز کلامی است، بنابراین تربیت کلامی، آخرین حرف در تربیت است که بشریت تاکنون از این روش تربیتی غافل بوده است.
و اما ما بعد از کشف این روش تربیتی از قرآن کریم به دنبال نمونه های این روش تربیتی در روایات و دعاها گشتیم که خوشبختانه نمونه های بسیاری پیدا کردیم و تعدادی از آنها را در کتاب معجزه تربیت به عنوان نمونه آوردیم.
در جلد اول کتاب معجزه تربیت که الفبای تربیت است، ما ابتدا مبانی تربیت را بر اساس فطرت و مزاج مطرح نموده و آن بخش از فطرت را که همان گرایشها و امیال ذاتی انسان است برای اولین بار در این کتاب باز کردیم و همچنین نقش مزاج را به شکل ویژه در امر تربیت بازگو کردیم و از هوش و استعداد و وراثت و ژنتیک و مراحل تربیت و ابعاد تربیت سخن به میان آوردیم.
در جلد دوم و سوم کتاب معجزه تربیت از روش های تربیت بر اساس اسماء و صفات الهی به طور مفصل صحبت کردیم و روشها را در قالب داستانهای واقعی و امروزی خانواده ها و آداب گفتاری و رفتاری شرح و بیان نموده و در آخر هم پرسش و پاسخ از روشها را مطرح کرده ایم.
از امتیازات این کتاب می توان به «کاربردی و عملیاتی بودن»، «تحقیقی و پژوهشی بودن»، «کتاب تربیتی همراه با داستان»، «کتاب ساده و روان برای خانواده ها مبلغان و معلمان» و ... اشاره کرد.