Print
Zoom In
Zoom Out

آیت الله میرباقری: تحول آموزش و پرورش باید متناسب با نظم نوین جهانی باشد

شناسه مطلب: 24633
زمان انتشار: جمعه 22 دی 1402 ساعت 10:03

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تغییر نظم جهانی یک موضوع حساس است و باید طراحی‌های ما متناسب با آن باشد، گفت: اگر بخواهیم طرحی برای تحول آموزش و پرورش اعمال کنیم حتما باید در آن به فضای تحولی جهان توجه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری در پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد، اظهار کرد: به تابیر مقام معظم رهبری مسئله امروز کشور پیشرفت در کنار توسعه است.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه در مدار پیشرفت قرار بگیریم، نیازمند ورود جدی آموزش و پرورش هستیم، مطرح کرد: در دورانی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید که قدرت دست مادی‌گرایان بود و شعار اصلی آن‌ها نیز عبور از انبیاء بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این تمدن دو دسته سرمایه‌داری و مارکسیسم دارد، عنوان کرد: طبق تعریف شهید مطهری هر دو این دسته‌ها دو لبه قیچی هستند که ریشه‌های دین را می‌خواهند ببرند.

وی با اشاره به اینکه با یک تمدن فراگیر مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در مقابل این تمدن باید تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کنیم و چالش امروز ما با جهان غرب، چالش پیشرفت و توسعه است.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه یکی از اسناد 17گانه غرب در توسعه 2030، سند آموزش و پرورش بوده است، تصریح کرد: با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم و یکی از راه‌های مقابله با این پدیده دستیابی به پیشرفت در مسیر توسعه است.

وی با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری نظم نوین جهانی درحال شکل گیری است، یادآور شد: انقلاب اسلامی شرایط جهانی را به گونه‌ای تغییر داده است که سلطه‌های جهانی در غرب درحال فروپاشی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تغییر نظم جهانی یک موضوع حساس است و باید طراحی‌های ما متناسب با آن باشد، ابراز کرد: اگر بخواهیم طرحی برای تحول آموزش و پرورش اعمال کنیم حتما باید در آن به فضای تحولی جهان توجه شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های ما باید پیش دستانه و در مسیر مدیریت این تحولات باشد، بیان کرد: مدارس و دانشگاه‌های رسمی خروجی طرح تمدن غربی بودند و در راستای تربیت انسان عصر روشن‌گری هستند. آیت الله میرباقری با بیان اینکه آموزش رسمی انسان در تراز دنیای مدرن و توسعه را تربیت می‌کند، اظهار داشت: اگر به دنبال پیشرفت در مقابل توسعه هستیم باید آموزش و پرورش در این مسیر طراحی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: محتوای تولید شده و الگوی تربیتی ما باید متناسب با این رویکرد باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نیازمند بازنگری و رشد هستیم، مطرح کرد: باید نظم فکری را قرار دهیم که واحد مطالعه آن بجای فرد، جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه رابطه اعتقاد و عمل اجتماعی باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: خروجی چنین نظم فکری باید بتواند درگیری‌های نظام جهانی را بر اساس ایمان و اعتقاد خود تحلیل کند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه ایجاد تمدن اسلامی به معنای ایجاد ساختار جدید برای ظرفیت‌های مومنانه است، تصریح کرد: اگر نظام فکری جامعه‌گرا باشد دانشجو و دانش آموز ما می‌توانند با ایمان خود در جامعه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا باید محتوا نیز تغییر پیدا کند، یادآور شد: با محتوای غربی نمی‌توان به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید در دهه‌های آینده ادبیات ما، ادبیات حاکم بر جهان باشد، ابراز کرد: این اتفاق در همکاری معنادار حوزه و آموزش و پرورش رقم خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه علم و نظام تربیتی موجود با علم انبیاء مناسب نیست، بیان کرد: برای استفاده از طرح‌های اسلامی باید محتوای تربیتی نیز تغییر پیدا کند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه برای دینی شدن آموزش و پرورش باید تعامل کارشناسی، برنامه‌ریزی و محتوایی باشد، اظهار داشت: ظرفیت‌های کنونی بسیار خوب هستند و نیازمند هم‌افزایی هستیم.

وی با اشاره به اینکه تعامل حوزه و آموزش و پرورش باید بر مبنای نرم افزاری باشد، مطرح کرد: این تعامل و همکاری نیازمند ساختار پیچیده و برنامه‌ریزی شده است.

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است