Print
Zoom In
Zoom Out

نماینده ولی فقیه در استان فارس:

خانواده، مدرسه، مسجد پای کار تربیت نسل جدید باشند

شناسه مطلب: 24536
زمان انتشار: سه شنبه 30 آبان 1402 ساعت 09:49

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، گفت: اگر عوامل موثری مانند خانواده، مدرسه، مسجد پای کار تربیت باشند مسلما وضعیت تربیتی فرزندان ما بسیار بهتر خواهد بودو ما آینده کشور را به دست کسانی خواهیم داد که تمام ابعاد اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی را به خوبی مراعات کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت الله  لطف اله دژکام در نشست قطب سه کشوری ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش باحضور استان های ایلام، لرستان ، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در باشگاه فرهنگیان یک شیراز، اظهار کرد: درمورد آموزش شاید بتوان گفت یک موسسه آموزشی مستقل از سایر نهادها میتواند کار خود را انجام دهد اما در خصوص تربیت یک دستگاه به تنهایی نمی تواند فرآیند را پیش ببرد.

وی افزود: تأثیر خانواده در امر تربیت از قدیم مورد توجه متولیان تعلیم و تربیت بوده است اما نهادهای دیگری مانند مسجد، روحانیت و فعالان اجتماعی مسلما در امر تربیت موثرند.

آیت الله دژکام تصریح کرد: در شرایط فعلی جوامع در دنیا، تاثیر برخی نهادها در خصوص اخلاق شهروندی و آموزش های فرهنگی که ارایه می کنند، گاهی بر آموزش هایی که حتی در مدارس ارائه می شود غلبه می کند لذا باید بین این نهادها هماهنگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که نهاد روحانیت در موضوع تربیت نقش تاریخی داشته است کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش سال هاست که ایجاد شده و کارهای خوبی انجام شده است.

امام جمعه شیرازخاطرنشان کرد: در راستای سند تحول بنیادین اموزش وپرورش وتحقق ساحت اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان، شاهد حضور روحانیون طرح امین در مدارس وهمکاری وسیع تر و عمیق تر بین آموزش و پرورش و حوزه های علمیه هستیم.

آیت الله دژکام بر همکاری و مشارکت خانواده ها در فرآیند تعلیم و تربیت تأکید و عنوان کرد: اگر عوامل موثری همچون خانواده، مدرسه، مسجد پای کار تربیت باشند مسلما وضعیت تربیتی فرزندان ما بسیار بهتر خواهد بودو ما آینده کشور را به دست کسانی خواهیم داد که تمام ابعاد اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی  را به خوبی مراعات کنند.

نماینده ولی‌ فقیه درفارس ادامه داد:مردم انتظار دارند وضعیت تربیتی و آموزشی امروز مدارس بهتر از گذشته باشد.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود خاطر نشان کرد:اروپایی ها در برهه ای از زمان اعلام کردند که با بحران تربیت روبه رو شده اند، لذا به دنبال راهکار جدید رفتند و طبیعتا نگاه نو به دنیا، حرف نو به دنبال خود می آورد.

وی افزود: در تمدن غرب نقاطی در حیطه تربیت وجود دارد و کارهایی کرده اند که در نظام تعلیم تربیت، پیشرفت محسوب می شود.

وی ادامه داد: غرب در یک قرن در اوج تمدن بود اما اکنون به اقرار خودشان  رو به افول هستند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی در رقابت بین تمدنی قرار گرفتیم باید ببینیم مشترکات ما با آنها چیست لذا چون تحقیق نکردیم گاهی حتی نقطه اشتراک را اختلاف می پنداریم.

وی بااشاره به اینکه فطرت بین انسانها مشترک است ادامه داد: فطرتی که آیات قرآن به آن اشاره می کند در رفتارها خودش را نشان می دهد لذا باید دید مشترکات ما با غرب در حوزه اخلاق چیست.

آیت الله دژکام تصریح کرد:در برخی جاها،غرب خلاف فطرت انسانها حرکت می کند لذا مابا آن موارد انحرافی آنها ازفطرت، مخالف هستیم.

وی ادامه داد: اصولی ترین چیزی که برخی دانشمندان غربی در خصوص اخلاق می گویند در کتاب های بزرگان ما مانند آنچه در خصوص اخلاق در کتاب مکاسب شیخ انصاری آمده است وجود دارد.

وی اضافه کرد:غرب درحال ترویج بی عفتی در جوامع اسلامی است چراکه می خواهند مانع پیشرفت انها شوند و برای اینکه کم نیاورند روی به ترویج فساد آوردند.

آیت الله دژکام اضافه کرد: آموزش و پرورش باید به گونه ای عمل کند تا نسل آینده تکلیفش را با دنیا و اینکه چگونه با او رفتار کند بداند.

وی اضافه کرد: در طرح امین، روحانیون باید مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت را به خوبی فراگیرند و مهارت های لازمه را داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: اگر در جلسات تلاش شود نتایج عملی بیرون بیاید و مخاطبان به نتایج جلسات باور پیدا کنند آنها با اشتیاق به جلسات می آیند.

وی افزود:در حال حاضر آموزش و پرورش فارس، بسیار تلاش می کند ونتایج این تلاش حضور پرشور دانش آموزان در یوم الله سیزده آبان، یادواره شهدا در ۱۴ آبان و۲۷ آبان روز حمایت از کودکان غزه است.

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است