به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،حجتالاسلام حمید نیکزاد در نشست منطقه ۳ کشوری ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با حضور استان های ایلام، لرستان ، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در باشگاه فرهنگیان شیرازاظهار کرد:معلم ابتدا باید خودسازی کند و مراتب تربیتی را طی کند سپس به تربیت دانش آموزان بپردازد لذا معلم نباید صرفا به آموزش بپردازد بلکه تربیت دانش آموزان جزیی از عملکرد معلم است.
وی افزود:مسیرهمکاری ها و ارتباطات آموزش و پرورش و حوزه های علمیه همواره مطلوب بوده اما در دوسال اخیر این همکاری ها به نحو قابل توجهی ارتقا یافته است.
دبیر ستاد همکاریها تصریح کرد: دستورالعمل طرح امین که بسیار کار پژوهشی روی آن انجام شده و از طرح های پخته و جا افتاده است توسط وزیر آموزش و پرورش ومدیر حوزه های علمیه ابلاغ شده و باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد.
وی ادامه داد: پیوند مسجد و مدرسه در دستور کار ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با اهداف تربیتی در دستور کار قرار گرفته است امید واریم نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدیریت مدارس وابسته به حوزه های علمیه برعهده آموزش و پرورش است و نقش حوزه علمیه در این مدارس حمایتی خواهد بود.
وی ادامه داد: در مدارس طرح امین هدف ما بهره مندی از ظرفیت حوزه های علمیه در فرآیند تعلیم و تربیت است لذا این آموزش و پرورش و نهایتا دانش آموزان هستند که از این همکاری ذی نفع هستند.
حجت الاسلام نیکزاد اضافه کرد: بر اساس سند تحول بنیادین همه دستگاهها و نهادها باید در امر تعلیم و تربیت با آموزش و پرورش همکاری کنند لذا یکی از این نهادها که در فرآیند تربیتی نقش مهمی دارد، حوزه های علمیه است.
وی ادامه داد: حوزه های علمیه به سند تحول بنیادین اموزش و پرپرش لبیک گفته و در قالب ۳۰ برنامه با آموزش و پرورش همکاری می کند و بر اساس مصوبه ۷۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده این همکاری ها شکل گرفته است.
مشاور وزیر آموزش و پرورشی ادامه داد: همکاری های بین دو نهاد اموزش و پرورش و حوزه علمیه در زمینه های منابع انسانی، آموزش، پژوهش و متون درسی پیش می رود لذا یکی از موضوعاتی که در این نشست به آن پرداخته می شود؛ پیوند مدرسه و مسجد است بنابراین دانش آموز باید ارتباط قوی و عمیقی با پایگاه مسجد داشته باشد.
وی از ضرورت فراهم کردن زمینه تعامل داوطلبانه دانش آموزان با مساجد سخن گفت و افزود: در راستای تحقق ساحت اعتقادی اخلاقی ازجمله ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین، مربیان طرح امین کار تربیتی در مدارس انجام می دهند.
حجت الاسلام نیکزاد اضافه کرد: مربیان طرح امین پس از فراگیری آموزش های لازم و طی سطوح مختلف و عبور از گزینش وارد مدارس می شوند و با کمک مدیر و سایر عوامل مدرسه فرآیند تربیت دانش آموزان را پیگیری می کنند.
وی ادامه داد: در مدارس طرح امین سیستم آموزشی کاملا آموزش و پرورشی است اما در راستای غنی سازی کلاس های فوق برنامه از ظرفیت حوزه های علمیه استفاده می شود لذا نه متون آموزشی و نه دانش آموز هیچ تغییر نمی کند
دبیر ستاد همکاریها عنوان کرد: استان فارس در بحث همکاری های بین دو نهاد و اجرای طرح ها همواره سرآمد و پیش قراول بوده است و من از نماینده ولی فقیه در فارس، مدیران حوزه های علمیه برادران و خواهران و اداره کل آموزش و پرورش استان که تعامل بسیار سازنده ای با حوزه های علمیه دارد تشکر می کنم.