Print
Zoom In
Zoom Out

یک رویداد جالب در کنگان؛ جشن کتاب در تقدیر از دانش آموزی که ۲۰۰ کتاب خوانده است

شناسه مطلب: 24370
زمان انتشار: چهارشنبه 01 شهریور 1402 ساعت 09:49

به مناسبت خوانش ۲۰۰ کتاب توسط علی قاسمی دانش آموز کتابخوان کنگانی در سن ۹ سالگی، جشنی تحت عنوان «جشن کتاب» برای وی در کتابخانه عمومی غدیر کنگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، به مناسبت خوانش ۲۰۰ کتاب توسط علی قاسمی دانش آموز کتابخوان کنگانی در سن ۹ سالگی، شامگاه یکشنبه جشنی تحت عنوان «جشن کتاب» برای وی با حضور جمعی از مسئولین، خانواده، اعضای کتابخانه و دوستان وی در کتابخانه عمومی غدیر کنگان برگزار شد.

بسیاری ‌از دانشمندان و روانشناسان معتقدند که اساس و زیربنای شخصیت انسان در سال های اول زندگی پایه گذاری می شود و آموخته های این دوران، تاثیر عمیقی بر آینده زندگی فرد دارد.

بنابراین اگر مطالب خواندنی مفید و سازنده در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گیرد و آنها از همان سنین کودکی به مطالعه عادت کنند، راه و رسم زندگی را بهتر یاد می‌گیرند و تحت تأثیر داستان‌ها و شخصیت های مختلف با الگو گیری و خلاقیت، مسیر رشد و تعالی را با سرعت و درصد اطمینان بالاتری ادامه خواهند داد و در این زمینه والدین و خانواده ها نقش بسزایی در قرار گرفتن کودکان در این مسیر دارند.

علی قاسمی دانش آموز کتابخوان کنگانی از آن جمله دانش آموزان موفقی است که با کمک و حمایت خانواده خود در سن ۹ سالگی تا کنون ۲۰۰ کتاب مطالعه کرده، با جدیت به یادگیری اصولی و علمی قرائت و صوت و لحن قرآن می‌پردازد و به عنوان یک ورزشکار دو مقام کاراته استانی نیز کسب کرده است.

یک موضوع جالب در مورد این دانش آموز کتابخوان این است که او به تولید نیز علاقه دارد و در حیاط خلوت خانه شان، باغچه ای درست کرده که سبزی و سیفی جات می‌کارد، این محصولات را به دوستان و بستگان خود می فروشد و از این طریق علاوه بر کشاورزی، کسب و کار و معامله را می آموزد.

در این راستا و به مناسبت خوانش ۲۰۰ کتاب توسط این دانش آموز موفق، جشنی تحت عنوان «جشن کتاب» برای وی با حضور جمعی از مسئولین، خانواده، اعضای کتابخانه و دوستان وی در کتابخانه عمومی غدیر کنگان برگزار شد. همین جشن بهانه ای بود که گفتگویی با وی و پدر ایشان داشته باشیم.

علی قاسمی که پایه سوم ابتدایی را به اتمام رسانده، الگوی خود در کتابخوانی را خواهرش عنوان نمود و اظهار کرد: وقتی کوچک بودم می دیدم خواهرم کتاب می‌خواند و برایش جشن کتاب می‌گرفتند، همین موضوع انگیزه ای شد که من هم دوست داشته باشم زودتر به مدرسه بروم تا بتوانم کتاب بخوانم.

وی موضوع کتاب های مطالعه شده خود را در زمینه های داستانی، تخیلی، علمی، مذهبی و تاریخی بیان کرد و گفت: من با خواندن کتاب احساس خیلی خوبی پیدا می کنم و چیزهای زیادی یاد می گیرم، وقتی کتاب می‌خوانم فکر های خوب به ذهنم می‌رسد که دوست دارم آنها را انجام بدهم.

این دانش آموز کتابخوان ادامه داد: از سوی خانواده یک دفترچه برای من تهیه شده و هر کتابی را که می خوانم اطلاعات آن کتاب مانند نام کتاب، موضوع آن، نویسنده، تاریخ مطالعه و تعداد صفحات کتاب را در آن یادداشت می کنم.

قاسمی افزود: تا الان سه بار جشن کتاب داشته ام؛ جشن اول بعد از خواندن ۵۰ کتاب، جشن دوم ۱۱۰ کتاب و الان که جشن خواندن ۲۰۰ کتاب از سوی خانواده و مسئولین کتابخانه عمومی غدیر کنگان برای من تدارک دیده اند.

وی با بیان آرزوی خود عنوان کرد: من دوست دارم همه دانش آموزان ایران کتابخوان شوند.

عباس قاسمی پدر این دانش آموز که نقش بسزایی در موفقیت وی داشته و شغل وی فرهنگی است، نیز گفت: عده ای از والدین تصور می کنند عادت به مطالعه امری ذاتی و خصوصیت وراثتی است که تنها بعضی از افراد به دلیل کنجکاوی، علاقه و ... به آن روی می آورند و دیگر بچه ها نمی‌توانند اهل مطالعه باشند و شاید به همین دلیل هیچگونه تلاشی برای ایجاد عادت به مطالعه در فرزندان خود انجام نمی‌دهند.

وی افزود: پژوهش ها در زمینه تعلیم و تربیت ثابت کرده است که عادت به مطالعه یک امر اکتسابی است؛ یعنی همان طور که یک کودک، خواندن و نوشتن را یاد می گیرد، می‌تواند این عادت را هم کسب کند و یک کتابخوان کوچک شود.

قاسمی که ‌خود مهارت‌های تخصصی مطالعه و تندخوانی را سال ها پیش در جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف کسب کرده است، تصریح کرد: متأسفانه آمار مطالعه در بین خانواده ها و دانش آموزان نگران کننده است و ما به عنوان معلم و فرهنگی وظیفه داریم در حد توان برای رشد و تعالی جامعه قدم برداریم.

وی که خود مدرس روش‌های مطالعه است و تاکنون کارگاه های آموزشی زیادی را در مدارس برگزار کرده است، بیان کرد: مطالعه غیر درسی، باعث بالا رفتن سطح فکر و فعال شدن ذهن کودکان و نوجوانان می شود.

پدر این دانش آموز با بیان اینکه مطالعه در خانواده ما جایگاه ویژه ای دارد، اظهار کرد: بنده و همسرم معمولا در منزل مطالعه می کنیم و این موضوع باعث شده که مطالعه در بچه ها نیز نهادینه شود و در کنار ما بنشینند و کتاب بخوانند.

وی افزود: یکی از تفریح های ما در منزل مطالعه کردن است اما دقت داریم فرزندانمان از این کار خسته نشوند و احساس خوبی داشته باشند. از ابتدای زندگی کتاب را به عنوان دوست و معلم انتخاب کردیم و با این امید که بخشی از وظیفه تربیت فرزندانمان را بر دوش کتاب‌های خوب بگذاریم، سعی کردیم بچه ها را کتابخوان بار بیاوریم.

قاسمی ادامه داد: معمولاً در ابتدا برای فرزندانم جهت مطالعه مشوق هایی در نظر می گرفتیم اما الان دیگر نیاز به مشوق ندارند و به صورت منظم کتاب می خوانند.

انتهای پیام/



مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

مدرسه مؤثرترین خاستگاه انتقال ارزش‌ها، باورها و هویت ملی است

مشاوروزیرآموزش و پرورش

تربیت نسل آینده‌ساز، نیازمند بهره‌گیری از گنجینه‌ی معارفی  حوزه علمیه است.

تاجدارفردوس در بیان پیامبر رحمت

بهشت از زيبائى چهره فاطمه سلام الله علیها روشن شده است

 ظرفیت تبلیغی و تربیتی حوزه علمیه آستانه‌اشرفیه برای آموزش و پرورش

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

با همکاری مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی حضور روحانیون و مبلغین در مدارس  افزایش می یابد

گسترش خدمات تبلیغی در مدارس استثنایی مشهد/ پنج‌ هزار دانش‌آموز توان‌یاب در پوشش طرح امین

تصاویر/ دوره توانمندسازی طلاب فعال در آموزش و پرورش (معلم تمدن‌ساز)

تصاویر/ دیدار مدیر کل آموزش و پرورش استان قم به همراه معاونین و مشاوران با آیت‌الله اعرافی

مدیرحوزه‌های علمیه در دیدار مسئولان آموزش و پرورش قم مطرح کرد:

شناخت نسل‌های جدید؛ چالشی جدی برای نظام تربیتی / اگر با تحولات منفعلانه برخورد شود موج‌های بیرونی آینده تربیت دینی را شکل خواهند داد

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم مطرح کرد:

تعامل با حوزه‌های علمیه و اجرای طرح‌های نوین

وزیر آموزش و پرورش

طرح امین ظرفیت ارزشمند تربیت دینی در مدارس کشور است

تعامل اثربخش حوزه و آموزش‌وپرورش، مسیر تربیت نسل تمدنی را هموار می‌کند

تصاویر / اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها

وزیر آموزش و پرورش در اولین اجلاسیه مدارس امین حوزه علمیه خراسان

حضور طلاب طرح امین شتاب‌دهنده تحول تربیتی است/ طرح امین نباید مغفول بماند

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها

تربیت نسل مؤمن در گرو نقش‌آفرینی روحانیِ مدرسه است