به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجتالاسلام حسین درودی، محقق و پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت و مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مناسبت هشتمین نشست اعضای قطب های 5گانه کشوری ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش به تببین افقها و چشم انداز فعالیت های قطب های 5 گانه وکمیته های استانی پرداخت.
متن این یادداشت به این شرح است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
نشست اعضای قطب های 5گانه کشوری
اولین نشست قطب های ۵ گانه کشوری ستاد همکاریهای حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در سال 1402 با حضور دبیران قطب های پنجگانه به ریاست مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکاریها در سالن جلسات خانه معلم یک برگزار شد.
ساختار قطب های کشوری
در استان های کشور 32 کمیته همکاری تشکیل می گردد که ریاست آن با نماینده ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان است و همچنین مدیرکل استان نائب الرئیس آن می باشد و دبیری این کمیته با معاون پرورشی است که جهت تبادل تجربیات و تعاملات اندیشه ورزی استانهای کشور به 5 قطب تقسیم بندی شده اند که در طول سال تحصیلی هر قطب متناسب اعضای تشکیل شده نشست هایی را برنامه می کنند و گزارشات پالایش شده آن در نشست کشوری در کارگروه های کارشناسی شده مورد بحث و بررسی قرار داده می شود و سپس پیشنهاداتی برای تصویب در نشست های کارشناسی دو دستگاه تحویل می گردد.
برنامه 5 ساله ستاد همکاری
در نشست سالانه قطب های کشوری از جمله موضوعاتی که جهت تبادل نظر و دریافت پیشنهادات تکمیلی از دبیران آنها در نظر گرفته می شود برنامه 5 ساله ستاد همکاری است که با تبیین بخش های مختلف آن؛ انتظارات ستاد از استانها و نیز شهرستانهای تابعه آنها جهت تعامل تعالی بخش دو دستگاه حوزه علمیه و آموزش و پرورش برای تربیت تراز انقلاب اسلامی مورد بحث و بررسی و برنامه سازی می گردد.
جهاد تبیین و امید آفرینی
در نشست های قطب های کشوری برابر آیین نامه قطب ها هر قطب لازم است در یک سال 6 نشست برگزار کند و در این نشست ها اسناد بالا دستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم و نقشه علمی کشور و به ویژه های سیاست های مقام معظم رهبری حفظه الله را در دستور کار داشته باشند در همین راستا برنامه های 5 ساله ستاد که بر گرفته از اسناد بالا دستی است لازم است که در مصوبات هر قطب به گونه ایی مشهود باشد که انتقال به استانهای هم جوار و نیز قابل طرح در کارگروههای نشست سالانه قطب های کشوری باشد و هم چنین عامل امید آفرینی و نگاه خوشبینانه فرهنگیان و دانش آموزان و خانواده های آنان بشود.
نشست های قطب های کشوری و آثار میدانی آن
وجود بیش از هفتصد کمیته همکاری در سراسر کشور که یک ظرفیت کم نظیر فکری و فرهنگی می باشد جهت باز تولید محتویات تمدنی و خنثی سازی شبهات دشمنان انقلاب اسلامی که این مهم هر ساله با تعامل علمی و عاطفی دو دستگاه پدید می آید و این خود ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید محتوای تربیتی جهت توانمند سازی فرهنگیان برای غنی سازی کتب درسی و متون آموزشی؛ به ویژه بالا بردن سطح بهره برداری کلاسهای درس و نیز بیانات متین معلمان و مسئولان آموزش و پرورش در مدارس و مراکز آموزشی می باشدکه در مدت عمر 15 ساله ستاد همکاری دستاوردهای مورد استقبال جامعه تعلیم و تربیت کشور واقع شده است.
نشست های انگیزشی قطب های 5گانه
در نشست قطب های 5گانه ستاد همکاری هر ساله معاونین محترم پرورشی به عنوان دبیر کمیته همکاری های استان مورد تقدیر و تشویق قرار می گیرند و کمیته های برتر در این نشست معرفی و مورد تقدیر واقع می شوند و این نشست معمولا در مشهد مقدس یا شهر مقدس قم بر قرار می گردد که دبیران محترم علاوه برنامه های نشست؛ دیداری با مراجع عظام و یا شخصیتهای حوزوی به ویژه با گرایشهای تعلیم و تربیت داشته و نیز از برخی از فعالیت تربیتی مراکز حوزوی بازدید به عمل می آوردند.