Print
Zoom In
Zoom Out

نامه حجت‌الاسلام قرائتی به وزیر آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 24326
زمان انتشار: دوشنبه 09 مرداد 1402 ساعت 11:06

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گزیده‌ای از تذکرات حوزه فرهنگی نماز به وزرای سابق آموزش و پرورش را مکتوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در نامه‌ای خطاب به علیمراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، گزیده‌ای از تذکرات حوزه فرهنگی نماز به وزرای سابق آموزش و پرورش را مکتوب کرد. متن نامه به شرح ذیل است؛

«برادر ارجمند جناب آقای دکتر رضامراد صحرایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام علیکم

سال تحصیلی جدید بزودی آغاز می‌شود. اقامه نماز در مدارس و دانشگاه فرهنگیان از مهمترین برنامه مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش است. برای رسیدن به این هدف لازم است که همه ارکان آموزش و پرورش با مدیریت جهادی وارد میدان شوند و جهت تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری اقدام کنند. اینجانب به وزرای محترم آموزش و پرورش در سه دهه گذشته نکاتی را متذکر شده‌ام که گزیده‌ای از آن‌ها به شرح ذیل است. ان‌شاءالله با همت جنابعالی و امور تربیتی تحولی در پیش باشد.

۱- امور تربیتی مسئله نماز را در رأس برنامه‌های خود قرار دهد.
۲- در انتخاب مسئول نماز قوی‌ترین فرد را انتخاب کنیم.
۳- خودتان را مسئول اقامه نماز بدانید و با تمام وجود برای آن دلسوزی کنید.
۴- روحانی قوی در مراکز آموزشی شبانه‌روزی ضروری است.
۵- در انتخاب روحانی دقت لازم صورت گیرد.
۶- جهت تقویت حضور امام جماعت فاضل در مدارس برنامه‌‌‌ریزی شود.
۷- دوره‌های آموزشی برای ائمه جماعت آموزش و پرورش برگزار شود.
۸- تأمین حق ایاب و ذهاب ائمه جماعات ساماندهی شود.
۹- جلسات پاسخ به شبهات توسط طلاب فاضل آموزش دیده به طور سیار در مدارس برگزار شود.
۱۰- برای والدین در زمینه چگونه فرزندشان را به نماز سوق دهند، از طریق اساتید انجمن اولیا و مربیان آموزش لازم انجام شود.
۱۱- به حضور مدیران و معلمان مدارس در نمازهای جماعت مدرسه در کنار دانش‌آموزان توصیه شود.
۱۲- از صدها محتوای آموزشی و تبلیغی در دسترس و موجود در ستاد اقامه نماز از اساتید برجسته حوزه نماز و مهدویت برای ارتقای آگاهی دانش‌‌آموزان و مهارت معلمان و مربیان و والدین با همکاری ستاد مرکزی استفاده شود.
۱۳- خیرین مدرسه‌ساز در تعمیر و تجهیز نمازخانه مدارس تشویق و ترغیب شوند.
۱۴- از ظرفیت شهرداری‌‌ها در بهسازی نمازخانه‌‌های مدارس استفاده شود.
۱۵- ایده‌‌ها و تجارب موفق نماز مدارس از سوی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌‌ها به ستاد نماز کشور و استان‌ها منعکس شود.
۱۶- در تمام مناطق و در تمام نشست‌ها دقایقی را راجع به نماز گفت‌وگو کنید.‌
۱۷- همه شهرها یا مراکز استان با مرکز تخصصی نماز و اساتید آن آشنا باشند.
۱۸- از ائمه جماعت غیر روحانی تقدیر کتبی شود.
۱۹- از دانش‌آموزان برای زیبایی نمازخانه و مدیریت آن و اذان و اقامه استفاده شود.
۲۰- از دعوت نسل نو به نماز خسته نشوید که قرآن می‌فرماید: «وامر اهلک بالصلوه و اصطبر علیها»
۲۱- در حکم و ابلاغی که به افراد داده می‌شود نام نماز و توصیه به آن ذکر شود.
۲۲- دانش‌آموزان را با مسجد محله به طور دائم یا با فاصله مرتبط کنید.
۲۳- در ارزیابی بهترین معلم و مدیر و مدرسه جدول نماز فراموش نشود.
۲۴- در مدارس از افرادی که انگیزه بیشتری دارند به عنوان یاوران نماز استفاده شود همانگونه که در عزاداری امام حسین(ع) چند نفر افراد با انگیزه هیئت‌هایی را به راه می‌اندازند.
۲۵- نسبت به افرادی که در نماز شرکت نمی‌کنند، گفت‌وگوی خصوصی، معلم خصوصی، ملاقات خصوصی صورت گیرد. (همانطور که در دروس دیگر گاهی از معلم خصوصی استفاده می‌شود.)
۲۶- اردوهای ویژه‌‌ای برای فعالان نماز در نظر گرفته شود.
۲۷- محصولات فرهنگی (سی دی، کتاب، بروشور) در اختیار نسل نو قرار گیرد.
۲۸- در خانه هر معلمی که هر نوع تدریسی دارد کتابی که درباره اسرار و راز و رمز نماز است وجود داشته باشد.
۲۹- از دیگران بخواهیم که در اقامه نماز با ما شریک شوند همانگونه که موسی و هارون به طور مشترک به سراغ فرعون رفتند و همان‌گونه که ابراهیم و اسماعیل(ع) به طور مشترک مسئول بنا و تطهیر مسجدالحرام شدند.
۳۰- هدفمند کردن عکس‌ها، شعرها، مقالات، طراحی‌ها نیز می‌‌تواند همه دعوت به نماز باشد. مثلاً در میان صدها عکس از امام و مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از عکسی استفاده شود که آنان مشغول نماز جماعت با نسل نو هستند.
۳۱- از معلمان غیرپرورشی به ویژه در مواردی که محبوبیت بیش‌تری در رشته‌های مختلف دارند، برای جذب نسل نو به نماز کمک بخواهیم، همانگونه که حضرت موسی(ع) به خدا گفت: برای جذب فرعون برادرم هارون را که بیان بهتری دارد، همراه و شریک و وزیر من قرار بده! زیرا گاهی سخنی از فردی اثری دارد که چه بسا از فرد دیگر آن اثر را نداشته باشد.
۳۲- مدارس غیرانتفاعی را به حال خود رها نکنیم و مراقب اقامه نماز در آن‌ها باشیم.
۳۳- نسبت به مدارس تیزهوشان که فارغ‌التحصیلانش ظاهراً در آینده تصمیم‌‌گیران خواهند بود، عنایت خاصی شود.
۳۴- از جوانانی که آمادگی و رغبت بیشتری دارند، نظیر اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی و بسیج دانش‌آموزی برای اقامه نماز و اذان حلقومی و تعظیم شعائر کمک بگیریم.
۳۵- آموزش ضمن خدمت تمام معلمین را موظف کند که یک دوره مطالعه اسرار نمازی که هم در خود آنان و هم در رابطه‌شان با نسل نو اثرگذار باشد، داشته باشند.
۳۶- پیوند خانه، مدرسه و مسجد مد نظر قرار گیرد.
۳۷- هیئت‌های اندیشه‌ورز نماز در آموزش و پرورش و مدارس فعال شوند.
۳۸- در دانشگاه فرهنگیان و مدارس هم کتاب، نرم‌افزار و محتوای مناسب نماز تولید شود و هم در دسترس آینده‌سازان قرار گیرد.
۳۹ – در آموزش قرآن افزون بر روخوانی و تجوید به تفسیر هم توجه اساسی شود.

انتظار دارد فارغ از تشریفات اداری شما و مدیران کل و معاونان و مدیران مدارس و مربیان امور تربیتی پرچم اقامه نماز را به اهتزاز درآورید و نسل نو را با مسجد و نماز مأنوس کنید».

محسن قرائتی

رئیس ستاد اقامه نماز»



مدیرحوزه های علمیه

ارتباط و تعامل  چشمگیر روحانیون با دانش‌آموزان از مهم‌ترین جلوه‌های تبلیغ حوزه علمیه است

تصاویر / دیدار طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش با امام جمعه یزد

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»

معاون وزیرآموزش و پرورش دردیداربا آیات حسینی بوشهری واعرافی

استعدادهای برتر باید در مسیر حل مسائل راهبردی کشور قرارگیرند/ به دنبال تربیت نخبه‌ای هستیم عمیق بیندیشد و متعهدانه عمل کند

آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سمپاد

کشوربیش ازهرجای دیگربه استعدادهای برتر نیاز دارد.

در دیدار رئیس سازمان ملی استعداهای درخشان:

تقدیرآیت الله اعرافی ازتوجه رئیس جمهوربه آموزش و پرورش

گزارش تصویری

همایش تخصصی طلاب شاغل در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان مشهد

رئیس بنیاد نهج البلاغه خبر داد

  شرکت ۳۰۰هزار دانش آموز در طرح فراگیر "قرار نهج البلاغه "

در کرمان

دوره آموزشی اردو داری مربیان کودک و نوجوان

درقم برگزارشد

دوره توانمندسازی طلاب در پاسخ به شبهات اعتقادی

عضو شورای سیاستگذاری ستاد همکاریها:

تحقق تربیت تراز انقلاب اسلامی، نیازمند طرح‌های تازه است

مدیرحوزه های علمیه

ارتباط و تعامل  چشمگیر روحانیون با دانش‌آموزان از مهم‌ترین جلوه‌های تبلیغ حوزه علمیه است

درکتاب آموزشی احکام دختران بخوانید

نگاهی متفاوت برای آشنایی دختران با احکام شرعی

دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش

خدمات رئیس جمهور شهید تا سالیان متمادی در کشور جاری و ساری خواهد بود.

امام جمعه همدان:

مبلغ طرح امینی موفق است که ملجا همه دانش‌آموزان باشد

به همت نشر معارف

کتاب «شیخ بهایی» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شد

در حاشیه دیدار با معلمان و فرهنگیان

تفقد رهبرمعظم انقلاب ازافتخارآفرینان کاروان دانش‌آموزی امید ایران