Print
Zoom In
Zoom Out

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

حضور روحانیون در مدارس، عامل ارتقای هویت دینی و مذهبی دانش آموزان است

شناسه مطلب: 24305
زمان انتشار: سه شنبه 20 تیر 1402 ساعت 13:30

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه وجود علمای وارسته در برنامه‌ریزی عرصه آموزش، تربیت و تزکیه بسیار دارای اهمیت است، حضور روحانیون در مدارس را عامل ارتقای هویت دینی و مذهبی دانش‌آموزان عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

همایش تجلیل و تکریم مبلغین و مبلغات طرح امین در راستای ایجاد انگیزه برای بسترسازی تربیت نسل انقلابی و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در سایه پیوند عمیق بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش، به همت معاونت پرورشی و فرهنگی شهر تهران، با حضور علیرضا کریمیان؛ مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، محمد هادی رحیمی صادق؛ مدیر حوزه علمیه استان تهران، سید احمد موسوی؛ معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران، مبلغین و مبلغات مناطق ۱۹گانه شهر تهران در تالار فرهنگ برگزار شد.

علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تبریک ایام باسعادت ولادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت؛ بابُ‌الْحَوائِج با بیان اینکه الگوی جمهوری اسلامی ایران برای جهان اسلام منجر به دشمنی و طمع ورزی دشمنان به ایران شده است؛ گفت: «پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب، با دشمنی‌های متعددی از جانب دشمنان مواجه بوده است که نقطه اوج آن ‌را می‌توان در جنگ تحمیلی هشت ساله مشاهده کرد. الزاما ایران نه تنها در زمانه جمهوری اسلامی، بلکه به عنوان یک کشور باستانی که هر گاه فرصت رسیدن به قدرتی عظیم جهانی را داشته است، با ایستادگی دشمنان در برابر قدرت گیری خود مواجه شده است.»

وی با بیان اینکه رهبری رهبر کبیر انقلاب اسلامی؛ امام خمینی از عوامل اصلی دشمنی کشورهای بیگانه پس از انقلاب اسلامی است، خاطر نشان کرد: «این مسئله که تنها ایران مورد هجمه کشورهای بیگانه قرار گرفته است؛ از دو منظر آری و خیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، که شکل گیری انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ با رهبری امام خمینی (ره) و تبدیل به الگو شدن برای جهان اسلام، عاملی برای تاکید بر دشمنی بیگانگان برای جلوگیری از به قدرت رسیدن ایران است.»

کریمیان با تاکید بر موقعیت جغرافیایی مهم ایران در خاورمیانه اظهار کرد: «یکی از ویژگی های مهم جمهوری اسلامی که باید به صورت خاص به آن توجه شود؛ ویژگی ژئوپلوتیک ایران است که از دیرباز مورد طمع دشمنان و محلی برای چهارراه جهانی و تلاقی شمال و جنوب در گیت وی جهانی بوده است که پیش از جمهوری اسلامی و حتی پس از آن به عنوان یکی از مولفه های قدرت قلمداد می شده است.»

وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف مانند قرار گرفتن در آسیای غربی و داشتن بیشترین مرز با خلیج فارس، تنگه راهبردی هرمز و قرارگیری در منابع معدنی ارزشمند از جمله نفت و گاز و مس و غیره، دارای یک موقعیت ویژه راهبردی است. موقعیت راهبردی زمانی بیشترین نفع را به یک کشور می رساند که آن کشور واقعا مستقل بوده و با برنامه ریزی های هدفدار و زمان دار این موقعیت را به وسیله ای برای افزایش قدرت بین المللی خود تبدیل کند؛ امری که در کشور ما تنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ اتفاق افتاده است.»

موقعیت جغرافیایی ایران ظرفیت بسیار بالایی در دستیابی به بازار کشورهای همسایه را دارد

این مقام مسئول با تاکید بر دیگر عامل طمع ورزی بیگانگان به جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: «وجود ۱۵ همسایه ایران، فارغ از نوع حاکمیت در کشور یکی از مصداق‌های مهم قدرت برای کشور به شمار می رود؛ به گونه‌ای که تاثیر قابل توجهی در اقتصاد ایران دارد. با توجه به این موقعیت جغرافیایی ایران ظرفیت بسیار بالایی در دستیابی به بازار کشورهای همسایه دارد. این راهبرد، نقش موثری در بازدارندگی در برابر منابع بی ‌ثباتی در منطقه و مقابله با آثار تحریم ‌ها دارد که به یکی از مصداق های دشمنی بیگانگان با کشور بدل شده است.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: «ژئوکالچر که به تفاوت های دینی و قومی جمهوری اسلامی اشاره دارد، دیگر مزیت یا فرصت جمهوری اسلامی ایران در جامعه جهانی است‌. رویکرد هر نظامی به این تنوع قومی و قبیله ای می تواند از دو منظر تهدید یا فرصت مورد ارزیابی قرار گیرد که خوشبختانه با نگاه دقیق جمهوری اسلامی ایران ما از این ظرفیت ممتاز به بهترین نحوه استفاده کردیم و نه تنها آن را تهدیدی قلمداد نکردیم؛ بلکه با نگاه ویژه این تفاوت ها را به نقطه قدرت مبدل کردیم.»

وی در خصوص موقعیت ایران در ژئو میتالی یا همان قدرت نظامی گفت: «ما در جنگ تحمیلی به جهت نداشتن ابزارهای نظامی، محتاج کشورهای بیگانه بودیم، اما امروز با باور به بازدارندگی و کارکرد مهندسان کشور به مرحله افزایش بازدارندگی رسیدیم که باید از این مرحله نیز به سمت قدرت افکنی حرکت کنیم‌؛ به گونه‌ای که بتوانیم اراده خود را در منطقه جاری و ساری کنیم و به جایگاه ممتازی در جامعه جهانی دست یابیم. اکنون ما ضمن عبور از مرحله قدرت افکنی، به چکش تعادل در دنیا تبدیل شدیم که واقعیت امر نشان از قدرتمندی کشور دارد.»

تزریق ارزش و هنجارهای غرب در تمامی کشورهای جهان از اهداف اصلی دشمن است

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص دهکده جهانی عنوان کرد: «چنانچه خطوط اصلی تاریخ تمدن بشری را از آغاز تاکنون مورد بررسی قرار دهیم،‌ خواهیم دید که تاریخ در گذر از سه مرحله‌ تحت سلطه‌ مجموعه‌ای از رسانه‌های جمعی بوده است، که در هر دوره از تمدن،‌ نظام ارتباطی خاصّی حاکم است. اکنون دیگر کره‌ زمین، به‌وسیله‌ رسانه‌های جدید، آن‌قدر کوچک شده که ابعاد یک دهکده را یافته است و همان‌گونه که در این دهکده سنتی، روابط انسان‌ها بیشتر حالت بین‌فردی دارد، در دهکده‌ جهانی نیز با وجود رسانه‌های جدید، روابط بین انسان‌ها در همه‌جا حالت رابطه‌ای بین‌فردی خواهد یافت و در حد روابط افراد یک دهکده کوچک خواهد بود و این از اهداف اصلی دشمن برای رصد موفقیت های ایران است.»

این مقام با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال تزریق ارزش و هنجارهای خود در تمامی کشورهای جهان است؛ گفت: «دشمن به دنبال تحقق فرهنگ جهانی است؛ به این معنا که هر آنچه که در غرب ارزش تلقی می شود در ایران و سایر کشورهای شرق نیز هنجار تعریف شود و در این بین وظیفه و نقش حوزه تعلیم و تربیت فارغ از ساختارهای اداری در جلوگیری از این مسئله، بسیار حائز اهمیت است.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اشاره به اینکه انسجام دو نهاد آموزش و پرورش و حوزه علمیه در کنار یکدیگر آینده دانش آموزان ما را شکل می دهد، گفت: «روحانیت یکی از ظرفیت های مهمی است که می تواند در گسترش فرهنگ اسلامی در بین نسل جدید به صورت ویژه ایفای نقش کند، این قشر از دیرباز به جهت مرجعیت دینی از نقش و جایگاه مهمی در بین نیاکان ما برخوردار بودند و آن ها را هدایت و راهنمایی می کردند. از این رو بایستی از ظرفیت روحانیت در مدارس نیز استفاده شود تا اولین تجربه حضور دانش آموز ما در اجتماع، با راهنمایی های روحانیون شکل بگیرد.»

وی با بیان اینکه مدرسه اولین مکان حضور دانش آموزان و تجربه او در اجتماع است که زمینه شکل گیری شخصیت آینده سازان کشور را فراهم می کند، اضافه کرد: «روحانیت سنگر و تکیه گاه هستند، وجود علمای وارسته در زمینه برنامه ریزی در عرصه آموزش، تربیت و تزکیه بسیار دارای اهمیت است و با انسجام با آموزش و پرورش و حضور در مدرسه و ارتباطات چهره چهره، در راستای ارتقای هویت دینی و مذهبی دانش آموزان و رشد و تعالی آنها نقش بسزایی دارند.»

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پایان با بیان اهمیت اقدامات خلاقانه و پیش دستانه را خاطرنشان کرد و گفت: «باید در حوزه های مختلف کنشگری کنیم پیش از این که در چارچوب انفعال قرار بگیریم. دامنه اثرگذاری روحانیون معزز تنها بر دانش آموزان نیست، بلکه می تواند هدایتگر خانواده ها باشد. حضور شما در مدارس مایه دل گرمی است و شرکای خوب تربیتی هستید که دستگاه تعلیم و تربیت قدردان زحمات شما است و باید تلاش کنیم تا دامنه همکاری ها را گسترش دهیم.»

به مناسبت هفنه معلم  صورت گرفت

تجلیل دبیر ستاد همکاریها از فرزند شهید ایرانمنش / شهید ایرانمنش را بیشتر بشناسیم

در دیدار مشاور وزیر با حجت‌الاسلام پارسانیا تأکید شد:

ارتقای کمّی و کیفی معلمان و دبیران معارف و دین و زندگی

۴ ویژگی معلم شایسته از دیدگاه قرآن

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) بررسی کرد:

جایگاه و منزلت معلم در آیات قرآن

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

کتاب الکترونیکی «مقام معلم» در بستر فضای مجازی قرار گرفت

امام جمعه زنجان تأکید کرد:

نقش معلمان در تربیت نیروی انسانی توانمند و متعهد

درخواست وزیرآموزش و پرورش ازحوزه و روحانیت ؛

ائمه جمعه و جماعات یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم