Print
Zoom In
Zoom Out

استاد حوزه علمیه قم:

امور تربیتی باید با زبان قرآن ارتباط برقرار کند

شناسه مطلب: 24296
زمان انتشار: يكشنبه 18 تیر 1402 ساعت 09:26

استاد حوزه علمیه قم گفت: خداوند وقتی می خواهد مردم منحرف را استوار کند راهی جز خواندن قرآن را مورد تاکید قرار نمی دهد و ارزش کار امور تربیتی همین جاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور استاد حوزه علمیه قم در نشست با اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و مدیران کل و کارشناسان این معاونت ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: یکی از انتظارات بزرگی که از جمع حاضر و شبکه ای که به این جمع متصل است وجود دارد، این است که بتوانند نسل دانش آموز را در چارچوب دین و ارزش های دینی قرار دهند و تثبیت کنند تا با عوامل لغزشی و عواملی که باعث می شود این افراد در طی زندگی خود از مسیر خارج شوند، قدرت مقاومت را پیدا کنند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر این اتفاق بیافتد آموزش و پرورش رسالت خود را انجام داده است در غیراین صورت این رسالت و ماموریت به سرانجام نرسیده است. همیشه برای ما این سوال مطرح است که چگونه از بچه ها شخصیتی استوار و پایدار بسازیم تا قدرت ماندگاری را در میدان بدون حضور ما داشته باشند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم افزود: این سوال درستی است که همیشه افراد حاضر در وزارت آموزش و پرورش وظیفه دارند درباره آن فکر کنند و آن را به سرانجام برسانند. خداوند وقتی می خواهد مردم منحرف را استوار کند راهی جز خواندن قرآن را مورد تاکید قرار نمی دهد.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: ارزش کار امور تربیتی همین جاست؛ خاستگاه شکل دهی شخصیت و رسیدن به نقطه کمال بخش، قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تاکید کرد: باید در جمع های فرهیخته و دانشمند صحبت کنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که چگونه می توانیم این نسل را در تربیت جامع به نتیجه برسانیم.

وی با تاکید براینکه چهره تربیتی قرآن در پرتو توجه به سیر نزول قرآن مشخص می شود افزود: باید قرآن را به صورت عمیق مطالعه کرد. قرآن کریم، متنی ناظر به واقع خارجی است مشهورترین اشتباه این است که قرآن را یک متن کلی بدانیم.

وی ادامه داد: در موقعیت هایی که قرآن در آنان ورود کرده است قدرت تاثیرگذاری بالاتر می رود لذا امور تربیتی باید با زبان قرآن ارتباط بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: قرآن افراد را در چارچوب بندگی در جامعه قرار می دهد، انسان وقتی چیزی را به اختیار می پذیرد بنده می شود، ذکر نعمت های الهی نیز معلوم می کند چه کسی صاحب انسان است.

وی اضافه کرد: در نظام تربیتی باید مطالعاتی انجام دهیم تا به خوبی بتوانیم معلمان را با وضعیت های مختلف آشنا کنیم و چتر اصلی که باید براساس آن امر تربیت شکل بگیرد، تنظیم رابطه انسان خدا تحت عنوان ربوبیت و عبودیت باشد.

استاد حوزه علمیه قم هدف از نزول قرآن را توصیف کرد و گفت: هدف از نزول قرآن این است که مردم را به تدریج در چارچوب بندگی و ایجاد مسئولیت عاشقانه نسبت به خدا قرار دهد و در پرتو آن به تناسب توصیه ها، دستورات و تکالیفی را متوجه آنان کند.

وی تاکید کرد که افراد تربیتی باید مهارت تکنیک های انتقال مفاهیم دینی را به شکلی که ماندگار باشد و در دل ها تثبیت شود داشته باشند.

وی در ادامه مسیر قرآن در تربیت را مشابه مسیر زراعت دانست که تربیت افراد بدین طریق است. وی ادامه داد: انسان ها در ابتدا رشد اولیه دارند و براساس آموزه ها این چرخه طی می شود.

گفتنی است در ابتدای این نشست، اصغر باقرزاده نکاتی را ارائه و از حضور حجت الاسلام  والملسمین بهجت پور در معاونت پرورشی و فرهنگی، ابراز خرسندی کرد.

براساس این گزارش، مقرر شد اینگونه جلسات به صورت مستمر ادامه داشته باشد و برگزار شود.

به مناسبت هفنه معلم  صورت گرفت

تجلیل دبیر ستاد همکاریها از فرزند شهید ایرانمنش / شهید ایرانمنش را بیشتر بشناسیم

در دیدار مشاور وزیر با حجت‌الاسلام پارسانیا تأکید شد:

ارتقای کمّی و کیفی معلمان و دبیران معارف و دین و زندگی

۴ ویژگی معلم شایسته از دیدگاه قرآن

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) بررسی کرد:

جایگاه و منزلت معلم در آیات قرآن

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

کتاب الکترونیکی «مقام معلم» در بستر فضای مجازی قرار گرفت

امام جمعه زنجان تأکید کرد:

نقش معلمان در تربیت نیروی انسانی توانمند و متعهد

درخواست وزیرآموزش و پرورش ازحوزه و روحانیت ؛

ائمه جمعه و جماعات یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم