Print
Zoom In
Zoom Out

برداشتی از روایت امام جواد علیه السلام

نیم نگاهی به مرگ های زود هنگام و بد فرجام

شناسه مطلب: 24246
زمان انتشار: دوشنبه 29 خرداد 1402 ساعت 10:36

برای پاسخ به علل مرگ های زود هنگام و بد فرجام از محضر حضرت امام جواد علیه السلام بهره می گیریم؛ مسئله ای که جواب آن فراتر از ظرفیت و گستره مراکز تحقیقی و پژوهشی بشر بوده و هست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسنی ستاد همکاریها حجت الاسلام حسین درودی محقق و پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت در یادداشتی به مناسبت شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت ،علل مرگ های زود هنگام و بد فرجام از منظر حضرت امام جواد علیه السلام را تبیین کرده است.

"مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْجَلِ، وَحَیاتُهُ بِالْبِرِّ أكْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ." [كشف الغمّه، ج 2، ص 350]  مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه، بیشتر از مرگ طبیعی است همچنین زندگی به وسیله نیكی و احسان به دیگران بیشتر و بهتر از عمر بی خیر و خدمت است.

سئوال: آیا اطاعت از خالق یکتا، گناهان اقتصادی و فرهنگی در کم و کیف عمر طبیعی و ارگانیک انسان دخالت دارد ؟

قبل از پاسخ  به این سئوال ، شمه ای از امام شناختی بحث و بررسی میشود.آنچه از اسلام و دیگر ادیان رسمی در باب توحید،نبوت و امامت بر می آید، منتخب خداوند مانند انتخابات بشر شرط سنی ندارد؛ بدین منظور سن امام جواد علیه السلام  در مقام امامت از حضرت عیسی علیه السلام  درمقام نبوت به مراتب بیشتراست  که خداوند درقرآن کریم  می فرماید (قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا-30 مریم).

 همچنین از مناظرات علمی که مامون بین امام علیه السلام و یحیی بن اکثم تشکیل داد به حقانیت و اثبات این مهم بیشتر پی می بریم که شرح آن در منابع کلامی از جمله احتجاح طبرسى موجود است.

 براین اساس منصب امامت از سوی خداوند متعال متوقف بر سن و سال نیست چراکه منتخب خداوند جهت هدایت و ارشاد انسانها با علم لدنی بشر را هدایت و به ساحل نشاط و آرامش و نیز انسانیت کامل رهنمون می نماید.  

تفاوت امام معصوم علیه السلام با دیگران از حیث علمی وعملی در این است که  او از جانب خداوند متعال؛ صاحب علم من الله یا همان علم لدنی است که با محاسبات ظاهری و قدرت حافظه بشری بدون تردید دست یافتنی نیست زیرا منتخبین آسمانی باید به پایان و باطن افعال خود و دیگر انسانها به روش شهودی آگاه و آشنا باشند، تا قادر به رهبری ظاهری و باطنی انسانها گردند.

این ذوات مقدس قادرند از پیوستگی مجموعه مرگ و زندگی انسان اخبار بی خطا بدهند که این مهم از عهده فرهنگستان و آکادمی های بشری با تمام پیشرفت های موجود خارج است ، این ویژگی در انبیاء و اولیای الهی بلا شک قابل انکارنیست،چون در هربرهه و مقطعی از تاریخ که محققان، نظریه و یا فرضی  را پیرامون مدیریت تمام ساحتی انسان مدعی شده اند، پیامدی جزء افزایش افسردگی‌های شکننده ، سوق دادن جامعه به انکارآخرت و بیگانه شدن آنها با نظام فراگیر و قوانین ثابت درجهان خلقت نداشته و ندارد.

منشاء این آسیب جانکاه  آن است که بشر با ادعای دست یابی به علوم ،دوگانگی های سایشی را پدید آورده که منجر به  انواع خود کشی ها گشته که مشهورترین آنها تخریب جسم ظاهری و نیز آسیب‌های فشل کننده دیگری مانند دگر آزاری و کشتارهای دهشتناک دسته جمعی است و حضرت امام جواد علیه السلام نیز قربانی همین تفکرغیر الهی همسر خود است تا در عنفوان جوانی ازجهان مادی رخت بر بندند ومانند نوجوانان شهید در صحنه کربلا  و تابعین شراب شهات نوش کنند .

بر اساس این روایت نورانی امام جواد علیه السلام  توجیهات ،افرادی که در اجتماع امروز ما از حرص شیطان و لقمه حرام غافل بوده و تنها مجوز خود را برای ارتکاب به حرام خواری ایصال به رفاه مادی بدون معنویت ابراز داشته و رفتار وافکار برخی از مردم که در بازار و ادارات دولتی به حرام خواری و ترک فعل آلوده اند باید تبیین وشفاف سازی کرد مصداق مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْجَلِ در بخش نخست روایت است .

از طرفی جوانان شهیدی که درطول تاریخ  انقلاب اسلامی به فیض شهادت نائل آمده اند مصداق بخش دوم روایت که فرمود؛... وَحَیاتُهُ بِالْبِرِّ أكْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ دربرابر مرگ جوانانی که با معصیت در حوادث گوناگون از عمر طبیعی خود محروم شده اند وخداوند متعال نیز در آیه 169 آل عمران می فرماید؛ شهیدان زنده هستند و نزد خدای خود روزی می خوردند. (وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ)

لذا زندگی با اطاعت ، عبادت و خیر و خدمت به جامعه  مرگ ندارد، بلکه انتقال از عالم مادی به سرای ابدیت است در حالی که اشخاص معصیت کار و  مردم آزار؛ با چنان مرگ های چندش آوری جهان مادی را ترک کرده اند و با أعمال ایذایی و افسادی خود به گونه ای مواجه گردیده اند که هر آن تقاضای مرگ دارند؛ تا لحظه ای از آن عذاب غیر قابل وصف در امان باشند.

 حال آیا کسانی که عمر خویش را با اختلاس و احتکار همراه کرده و جهت خیر و خدمت به مردم دوگانه رفتار نموده و طریق نفاق را در پیش گرفته اند از مجموعه وابسته حیات و ممات انسانی؛ به اندازه نجات خود آگاهی و اطلاعات نجات بخش ذخیره کرده اند؛ یا بر این باورند که اعداد حساب های بانکی و حزبی آنان به هنگام مرگ ،فریاد رس آنها خواهد شد یا اصلا بعد از مرگ خبری نیست که هست.

اگر بخواهیم به برخی از مصادیق معصیت که مسبب مرگ های نامبارک در جامعه امروز بپردازیم می توان به شعارهای رایج مورد انتقاد در میان مردم التفاتی کرد مانند؛ چرا در توزیع ثروت و قدرت باید حق تقدم با؛ آقا زادگی؛ دایی زادگی؛ خاله زادگی؛ عمه زادگی؛ فامیل زادگی؛ همشهری زادگی و حزب زادگی غیر منطقی و غیر انسانی باشد.

چرا باید علل و عوامل مرگ های شوم و یأس آلود به گونه ای بسته بندی نگردد تا قابلیت تدریس در محیط های آموزشی را داشته و نیز در کتب درسی و متون آموزشی جای آنها خالی نباشد و آن از استقبال مطلوب توسط مسئولین و مدیران فرهنگی کشور برخوردار نباشد؛ تا از آسیب های یأس آفرین و ایمان سوز ممانعت بعمل آید.

 در پایان آنچه حضرت امام جواد علیه السلام  از ما انتظار دارند این است که باید با اطاعت خداوند حکیم و خیر و خدمت رسانی مؤمنانه به جنگ مرگ های موهن و امید برانداز؛مانند بی حجابی و حیوان فرزندی  و حیوان زیستی که از دل آن همجنس گرایی و خانواده سوزی در می آید بشتابیم تا فرشتگان الهی همگان را از فراعنه زمان و شرور آنها نجات بدهند

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم

صحرایی، در مراسم تجدید میثاق معلمان با آرمان‌های امام راحل؛

ما معلمان با امام راحل عهد می بندیم که پیام او و فرهنگ انقلاب را به نسل آینده منتقل کنیم

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است