Print
Zoom In
Zoom Out

استاد حوزه علمیه تشریح کرد

جایگاه معلم در روایات اسلامی

شناسه مطلب: 24166
زمان انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 ساعت 12:53

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه براساس روایات اسلامی معلمی که به دانش‌آموزی «بسم‌الله الرحمن الرحیم» فرا دهد، از آتش جهنم برائت خواهد یافت، گفت: معلمان در تبیین اسلام ناب، نهادینه‌سازی فرهنگ دینی و مقابله با تهاجمات فرهنگی نقش بسزایی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه در قرآن کریم و روایات اسلامی تأکیدات بسیاری بر تعلیم و تعلم شده است، اظهار کرد: در اندیشه قرآنی هم یادگرفتن و هم یاددادن هر دو مهم و حائز اهمیت بوده و نجات پیدا کردن از جهل و نجات دادن از جهل از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

وی ضمن اشاره به‌ روز معلم و سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری، با بیان اینکه شهید مطهری معلمی جامع‌الاطراف بود، گفت: زمانی که شهید آیت‌الله مطهری از کلام سخن می‌گفت همچون متکلم، وقتی در رابطه با فلسفه سخن به میان آورد فیلسوف و در مقام خطابه خطیب توانمند و در وادی منطق منطقی جامع بود. ایشان در عرصه فقه و اصول فقیه و اصولی مسلم بودند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت اقبال مردم از سخنان ارزشمند و اثربخش شهید آیت‌الله مطهری و احساس خطر دشمن نسبت به اندیشه‌های این استاد بزرگوار را مورد توجه قرارداد و افزود: امام خمینی(ره)، شهید مطهری را حاصل عمر خویش معرفی کردند؛ این معلم و استاد تأثیرگذار، آن‌قدر مقام بلندی داشت که روز شهادت ایشان را با افتخار روز معلم نامیدند.

وی ضمن تبیین فرازهایی از آیات الهی قرآن، به آیه ۱۲۹ سوره بقره اشاره کرد و ادامه داد: در این آیه شریفه هم بر اهمیت فوق‌العاده تعلیم(یادگرفتن) و هم به تعلم(یاددادن) اشاره ‌شده است؛ این آیه شریفه کار پیغمبر را یاددادن به عباد و بندگان خداوند متعال ذکر می‌کند؛ لذا آموزگاری و معلمی سنت رسول‌الله(ص) است و پیغمبر عظیم‌الشأن اسلام نیز به معلم بودن خود مباهات و افتخار می‌کردند.

مؤمنی با اشاره به آیه ۱۵۱ سوره بقره و با بیان اینکه خداوند متعال پیامبران را برای یاددادن مبعوث کردند، گفت: خداوند متعال در آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل‌عمران بر بندگان خویش منت می‌گذارند که پیامبران را از جنس خودشان قرار داده است؛ یکی از وظایفی که خداوند متعال برای پیامبر بیان می‌فرمایند، آموزگاری و معلمی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در تبیین فرازهایی از آیات مبارکه سوره جمعه، تصریح کرد: در سوره جمعه رسول‌الله(ص) به‌عنوان تعلیم‌دهنده، معلم و آموزگار امت معرفی و وظیفه ایشان یاددادن آنچه خداوند متعال تعلیم نموده، ذکر شده است.

وی ضمن تبیین جایگاه معلم در روایات اسلامی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) روزی از مسجد خارج‌ شده و دیدند که دو گروه دورهم جمع شده، عده‌ای قرآن می‌خوانند و خدا را فرامی‌خوانند و گروه دیگر نیز یاد می‌دهند و یاد می‌گیرند؛ پیامبر اعظم(ص) فرمودند: هر دو گروه در خیر به سر می‌برند؛ من در میان گروهی که علم و فقه فرامی‌گیرند تا انسان‌ها را از جهل خارج کنند می‌نشینم؛ چراکه خداوند متعال من را برای معلمی مبعوث کرده است.

مؤمنی به دعای «اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ و أطِل أعمارَهُم و بارِك لَهُم في كَسبِهِم» رسول‌الله(ص) اشاره کرد و افزود: پیامبر اسلام از خداوند متعال برای معلمان طلب مغفرت کرده، طول عمر و برکت در زندگی را استعانت می‌کند؛ پیامبر اکرم(ص) برترین بخشنده‌ها در میان مخلوقات الهی را پس از رسول‌الله، کسانی می‌داند که علمی را فرامی‌گیرد و آنچه می‌داند را به دیگران نشر می‌دهد. خداوند متعال در روز قیامت به چنین معلمی مقام، درجه و رتبه‌ای بالاتر از مقام شهید اعطا می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در پایان با بیان اینکه براساس روایات اسلامی معلمی که به دانش‌آموزی «بسم‌الله الرحمن الرحیم» فرا دهد، از آتش جهنم برائت خواهد یافت، یادآور شد: معلمان در تبیین اسلام ناب، نهادینه‌سازی فرهنگ دینی و مقابله با تهاجمات فرهنگی نقش بسزایی دارند.

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس