Print
Zoom In
Zoom Out

معاون وزیر آموزش و پرورش :

برای جذاب کردن برنامه‌های پرورشی باید دانش‌آموزان را دخیل کرد

شناسه مطلب: 24162
زمان انتشار: چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 ساعت 09:47

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت برای جذاب و دلچسب بودن برنامه های پرورشی باید دانش‌آموزان را دخیل کرد از همین رو معاونت پرورشی در تلاش است تا برنامه‌ها به کف مدرسه برود و دانش‌آموزان را فعال کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، اصغر باقرزاده در برنامه «معلم خوب من» که به مناسبت گرامیداشت ایام هفته معلم از شبکه شاد پخش می‌شود، اظهار کرد: «مجموعه وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند حال معلمان را خوب کند، چون توانش به قدر ارزش معلم نیست؛ ارزش معلم بسیار بالاست و هرکسی که هرکاری برای این جامعه فرهنگی انجام دهد باز هم نمی‌تواند تمام ارزش معلمان را پاسخگو باشد، بنابراین تلاش شد تا امسال به کمک باقی بخش‌های جامعه و حاکمیت حال خوبی را برای معلمان فراهم کنیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع در قابل معلمان تکریم و ارزش نهادن و ارزش دانستن مقام معلم است که در دیدار امروز فرهنگیان با مقام معظم رهبری اولین نکته‌ای که ایشان ذکر کردند همین مسئله بود. ایشان فرمودند «آنچه که معلم انجام می‌دهد دارای بالاترین ارزش است و نمی‌توان پاسخگوی آن بود و در برابرش واکنشی نشان داد که برابر با ارزش معلم باشد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با برنامه‌های تدارک دیده شده از سوی وزارت آموزش و پرورش برای گرامیداشت هفته معلم، گفت: انتخاب معلمان نمونه تقدیر از آن‌ها و ... از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده خواهد بود. همچنین امسال بنا شد که معلمان در فضاهای اردوگاهی وزارت آموزش و پرورش حاضر شوند و یک روز خوب و خوش را به همراه خانوادهایشان داشته باشند. البته پویش‌های «معلم خوب من» و «الف تا» نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در نظر گرفته شده بود. در این پویش‌ها مهم ترین درخواست معلمان این است که تجارب آن‌ها روی زمین نماند و با سایر معلمان به اشتراک گذاشته شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این موضوع که باید موقعیت‌هایی برای دانش آموزان فراهم شود که دلچسب باشد، عنوان کرد: همانطوری که مقام معطم رهبری فرمودند برنامه‌های پرورشی باید جذاب و دلچسب باشد. این دلچسبی در گذشته به نحوی دیگر بود اما امروز باید به شکل دیگری طراحی شود. برای طراحی آن باید خود دانش‌آموزان را دخیل کرد، یعنی اجازه داده شود تا میدان داری کنند. متاسفانه این اتفاق به واسطه کرونا و غیر حضوری شدن مدرسه کمرنگ شد اما معاونت پرورشی در تلاش است تا برنامه‌ها به کف مدرسه برود و دانش‌آموزان عزیز را فعال کند. معاونت پرورشی در تلاش است تا برنامه‌ها به کف مدرسه برود و دانش‌آموزان عزیز را فعال کند.

وی افزود: برای مثال فضای سرود پر رنگ شده است، همچنین فضای تئاتردرسی نیز می‌تواند بسیار خوب و موثر باشد. اردوهای تفریحی-پرورشی که اهداف پروررشی به همراه دارند و راهیان نور و راهیان پیشرفت نیز از دیگر موارد فعال کردن دانش‌آموز و دلچسب شدن برنامه‌های پرورشی است. همچنین استفاده از ظرفیت خبر گزاری پانا در سازمان دانش آموزی نیز از دیگر برنامه‌های مورد نظر است به نحوی که دانش آموزان فضای خبرنگاری و گزارش نویسی را به صورت میدانی تجربه کنند. انجام چنین کارهایی یعنی دلچسب کردن فعالیت‌های پرورشی و فعال کردن دانش‌آموزان.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که آیا با معلمان خود ارتباط دارد، گفت: با معلمان دوره ابتدایی و راهنمایی خیر اما کم و بیش با برخی از معلمان عزیز دوره دبیرستان یا متوسطه دوم فعلی ارتباط دارم.

وی افزود: معلم کلاس اول ابتدایی خود را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم؛ سرکار خانم محمدی معلمی دلسوز و بزرگوار. عمده افراد خاطره خوشی با معلم کلاس اول خود دارند، چون این دسته از معلمان با حساسیت بالا و زحمت زیاد اولین قدم را برای دانش‌آموزان بر می‌دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با بازیگوشی خود در دروان دانش‌آموزی اظهار کرد: تقریبا بازیگوش بودم ، یادم هست در ایام دهه فجر کلاس آذین بندی می‌شد و هرکلاس دارای چند لامپ مهتابی بود، یک روز قرار گذاشتیم هنگام آذین بندی کلاس‌ها تمامی لامپ‌های مهتابی راهرو مدرسه را در کلاس خود وصل کنیم.

این مقام مسئول در پایان خطاب به معلم سال اول ابتدایی خود گفت: سلام به خانم محمدی عزیز، هرجا که هستید شاد، سرفراز، سربلند و سلامت باشید. هیچ وقت یادم نمی‌رود روزهایی که با گریه به کلاس درس می‌آمدم اما به جهت محبت شما و لطفی که در حق من و باقی دانش‌آموزان داشتید، با خنده راهی منزل می‌شدم. همواره با روی باز از ما استقبال می کردید و خواندن و نوشتن را به من یاد می‌دادید.

همین الان نیز دقیقا روزهایی را به یاد می آورم که حدودا نزدیک 40 سال پیش بود، خیلی ممنونم از شما و زحماتتان.

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس