Print
Zoom In
Zoom Out

دبیرستاد همکاریها:

سند تحول بنیادین یک الگوی موفق تربیت انسان صالح است

شناسه مطلب: 24144
زمان انتشار: دوشنبه 04 اردیبهشت 1402 ساعت 13:30

دبیر ستاد همکاریها گفت: امروز در جهت ارائه و پیشنهاد سند اسلامی و بومی تحول بنیادین به‌عنوان یک الگوی موفق تربیت انسان صالح و شایسته جامعه برای دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی و منطقه‌ای اقدامات قابل‌توجهی انجام‌گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها در نشست فعالان حوزوی عرصه بین‌الملل با آیت‌الله اعرافی مدیرحوزه های علمیه به نقش و رسالت آموزش و پرورش در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در ایران، ایشان چشم‌انداز حکومت اسلامی را در سراسر گیتی و برای حمایت از تمامی مستضعفان عالم در نظر داشتند. آموزش‌وپرورش هم به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های بنیادین حکومت اسلامی و بسترساز رشد همه‌جانبه آینده‌سازان و مولد سرمایه انسانی کشور نقش حیاتی در تربیت نسل تراز انقلاب اسلامی دارد و در وهله بعدی بستری برای گسترش ارزش‌ها و فرهنگ این انقلاب به دیگر کشورها و ملت‌های آزادی‌خواه و عدالت‌طلب فراهم خواهد آورد.

وی ادامه داد: مطابق با آرمان امامین انقلاب، آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم از عملکرد انفعالی و تأثیرپذیر به رویکردی فعالانه و اثرگذار چرخش کرد و دیپلماسی آموزشی را با قوت بیشتری در دستور کار قرار داد تا بتواند به‌عنوان صادرکننده فرهنگ و ارزش‌های اسلام ناب در دیگر کشورهای تشنه حقیقت و زندگی سعادتمندانه قلمداد شود.

دبیر ستاد همکاریها بیان کرد: امروز در جهت ارائه و پیشنهاد سند اسلامی و بومی تحول بنیادین به‌عنوان یک الگوی موفق تربیت انسان صالح و شایسته جامعه برای دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی و منطقه‌ای اقدامات قابل‌توجهی انجام‌گرفته است.

ارزش‌گذاری فرهنگ در تولید ناخالص داخلی

وی دنیای غرب و نگاه فرهنگی  تربیتی اسلام را مورد مقایسه قرار داد و گفت:  در دنیای غرب برای مقایسه توسعه‌یافتگی و رشد کشورها، میزان تولید ناخالص داخلی بر اساس شاخصه‌های صرفاً مادی و اقتصادی مدنظر قرار می‌گیرد. این مسئله که از نوع تفکر و ایدئولوژی حاکم در کشورهای اروپایی و آمریکایی برداشت‌شده است با نگاه فرهنگی و تربیتی اسلام ناب به پیشرفت در برخی جهات متفاوت است. ازآنجاکه انقلاب ما بیشتر بر ارزش‌های فرهنگی تکیه دارد لذا جای خالی دستاوردهای تربیتی و فرهنگی در تولید ناخالص داخلی در دوره زمانی مشخص احساس می‌شود.

دبیر ستاد همکاریها اذعان کرد: در همین راستا پیشنهاد می‌شود با ارزش­گذاری بر فرهنگ و ارزش‌های والای انسانی و اجتماعی در تولید ناخالص داخلی بتوان در نظم نوین جهانی که در حال شکل‌گیری است نقش آرمان‌ها اسلامی و آموزه‌های الهی را در سنجش پیشرفت کشورها پررنگ‌تر نمود.

وی گفت: در گام نخست این اقدام می‌بایست معیارهای سنجش شاخص تولید ناخالص داخلی متناسب با الگوی شایسته حکومت اسلامی بازطراحی شود و سپس این شاخص را در میان مجامع اسلامی چون سازمان همکاری‌های اسلامی به اشتراک گذاشت تا نقش نهادها و تولیدات فرهنگی و ارزش‌های ناملموس بااهمیت‌تر جلوه کند و میزان رشد کشورها و رفاه ملت‌های مسلمان و در طبقه بعد پیروان ادیان توحیدی بر مبنای اصول شریعت و مکتب الهی پایه‌گذاری شود.

ارائه برنامه طولی برای زندگی و سعادت بشر

حجت الاسلام نیکزاد ادامه داد: اسلام دین زندگی و سعادت آحاد بشریت از جامعیت و پویایی برخوردار است. این برنامه هدایت که به‌طور عالی و کلی در قرآن اشاره و در سنت نبوی و علوی تجلی‌یافته است می‌بایست به‌واسطه اجتهاد علمای اسلام و کوشش کارگزاران حکومت اسلامی به بهترین نحو پیاده‌سازی و اجرا شود.

وی افزود: در گام نخست انقلاب، برنامه‌های توسعه تقلیدی و برنامه‌ریزی‌های مقطعی و در عرض زندگی فردی و اجتماعی را بسیار شاهد بوده‌ایم که شایسته است در گام دوم همسو با منویات مقام معظم رهبری الگوی جامع پیشرفت و برنامه سعادت همه‌جانبه ملت را جایگزین آن کنیم.

دبیر ستاد همکاریها تصریح کرد: هرگاه سخن از برنامه‌ریزی به میان می‌آید تنها یک بازه مشخص و محدود از دوران زندگی و لوازم و احتیاجات آن لحاظ می‌گردد و به بقیه جوانب، گذشته و آینده موضوع توجه چندانی صورت نمی‌گیرد تا از قوت و ضعف‌ها عبرت گرفته شود و با دقت نظر درتهدیدها به سمت ایجاد فرصت‌ها قدم برداریم.

وی گفت: عدم تحقق کامل الگوی حکمرانی برای اداره جامعه اسلامی و تدوین برنامه عملی زندگی انسان مسلمان از بدو تولد تا لحظه مرگ منجر به آن شده است که به‌صورت کاریکاتوری به جنبه‌های مختلف زندگی پرداخته شود لذا پیشنهاد می گردد تا با لحاظ همه ادوار زندگی و با عنایت به فقه پویای اسلام یک برنامه جامع در عرض و طول حیات انسانی تدوین و اجرا و به‌عنوان الگوی موفق اسلام برای رشد انسان صالح و متضمن سعادت بشریت به دنیا عرضه شود.



مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان

مدرسه؛ کانون تمرین زندگی و فعالیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است

در یک مقاله بررسی شد

مسجد خواستگاه تحقق اهداف حوزه علمیه و آموزش و پرورش

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!

موشن گرافی نماز / قسمت اول ؛بیمه واقعی

دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است