Print
Zoom In
Zoom Out

حکایت شیرین آغاز زندگی یک طلبه طرح امین با چاشنی خدمت به مردم روستای خوان

شناسه مطلب: 14112
زمان انتشار: شنبه 27 اسفند 1401 ساعت 11:50

معمولا این طور است که در روزهای آغازین زندگی مشترک، عروس و دامادها در مرکز توجه خانواده‌های‌شان قرار می‌گیرند و والدین هوای این زوج تازه به هم رسیده را دارند. اما حاج آقا احراری و همسرش در آغاز زندگی از خانواده خود فاصله گرفتند تا با حضور در روستاها هوای اهالی نجیب و شریف روستاها را داشته باشند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، معمولاً این طور است که در روزهای آغازین زندگی مشترک، عروس و دامادها در مرکز توجه خانواده‌های‌شان قرار می‌گیرند و والدین هوای این زوج تازه به هم رسیده را دارند. اما حاج آقا احراری و همسرش در آغاز زندگی از خانواده فاصله گرفتند تا با حضور در روستاها، هوای اهالی نجیب و شریف روستاها را داشته باشند.

آن‌ها زندگی مشترک‌شان را با قول و قرار خدمت کردن به مردم آغاز کردند و بلافاصله پس از شروع زندگی‌شان، با توافق یکدیگر راهی تبلیغ در روستایی محروم شدند و ماه عسل زندگی آنان سفر به این‌ روستا شد؛ سفری که دشواری‌های خاص خودش را داشت اما عطش آنان نسبت خدمت به مردم و تقرب به خداوند، همه پستی و بلندی‌های پیش‌رو را هموار می‌کرد.

حالا پس از گذشت ۴ سال از زندگی آنان و با وجود دو فرزند همچنان در روستا ساکن و مشغول به فعالیت تبلیغی و گره گشایی از مشکلات مردم هستند. این زوج با گذراندن شیرین‌ترین روزهای زندگی‌شان در کنار مردم و با مردم، عشق بی حد و حصرشان به هم‌نوعان را به اثبات رساندند.

حجت الاسلام محمد رضا احراری متولد سال ۱۳۷۳ و ساکن روستای خوان شهرستان درمیان استان خراسان جنوبی است.

حکایت شیرین آغاز یک زندگی با چاشنی خدمت به مردم روستای خوان

طلبه‌ای که با برگزاری مراسمی ساده، زندگی مشترک خود را آغاز کردند و بلافاصله پس از آن به همراه همسر خود و برای پرداختن به امر مقدس تبلیغ، راهی روستایی در نهبندان شد.

او به اتفاق همسرش دو سال در روستاهای نهبندان ساکن و مشغول به فعالیت بود و اکنون ۱۸ ماه است که در روستای خوان واقع در شهرستان درمیان مستقر هستند.

حاج آقا احراری در مدت کوتاه حضورش در این روستا اقدامات قابل توجهی انجام داده که نخستین آنها گازکشی خوابگاه دانش آموزی روستا بوده که در این باره می‌گوید: در سطح شهرستان دو خوابگاه شبانه روزی دانش آموزی متوسطه اول وجود دارد که یکی در شهرستان و دیگری در روستای تبلیغی ما است و بچه‌ها از ۱۲ روستا به اینجا می‌آیند و در خوابگاه مستقر می‌شوند. مشکل عمده این خوابگاه عدم گازکشی آن بود که با استفاده از ظرفیت مدرسه و والدین و خیرین این کار انجام شد و در واقع با این اتفاق، ظرفیت اهالی که برای خودشان ناشناخته بود را به آنان یادآوری کردیم تا گره امور به دست خود آنها گشوده شود.

او پس از این اقدام با استفاده از همین ظرفیت اهالی کف حیاط مدرسه و خوابگاه را که وضعیت نامناسبی داشت بتن کرد. همچنین در این مدت برنامه‌های مختلفی را کلید زده است که اجرای طرح کتابخوانی و طرح رفیق شهیدم از جمله این اقدامات بوده است.

حجت الاسلام احراری فعالیت‌های خود در این منطقه را در پنج زمینه فرهنگی، تعلیم و تربیت، اشتغال جوانان روستا و جلوگیری از مهاجرت معکوس، سلامت و عمران و آبادانی دنبال می‌کند.

در حوزه سلامت با سفیران سلامت ارتباط گیری شد و با کمک آنان متوجه شدند که غالب اهالی روستا مشکل فشار خون دارند؛ از آنجایی‌که نمک صنعتی به عنوان یکی از مواد خوراکی تأثیر بسزایی در این امر دارد، از یک کارخانه نمک در تربت حیدریه بیش از ۴ تُن نمک طبیعی و سالم به منطقه وارد شد که سه تُن از آن را در سطح بخش و یک تُن را میان اهالی این روستا توزیع و بدین شیوه نمک یک‌ سال آنان را تأمین شد. این نمک‌ها بدون واسطه و با قیمت بسیار پایین خریداری شد تا با این کار قدمی برای حفظ سلامتی اهالی روستا برداشته شود.

حجت الاسلام احراری در زمینه فرهنگی نیز اقدامات مختلفی را انجام داده است که نتیجه آن استقبال بیشتر اهالی از مسجد و برنامه‌های آن بوده است. او می‌گوید: در ابتدای استقرار ما در این روستا استقبال اهالی از نماز جماعت و برنامه‌های مسجد بسیار کمرنگ بود و ما تلاش کردیم اهالی و به ویژه نوجوانان را جذب مسجد نماییم.

این امام روستا برای دستیابی به این هدف خود، در ابتدا با مدارس تعامل برقرار کرد و اقدام به برگزاری کلاس‌هایی جذاب و متنوع برای دانش آموزان کرد. بچه‌ها به مرور با این روحانی دغدغه‌مند اُخت گرفتند و خواستار حضور بیشترش در مدرسه شدند، اما به دلیل محدودیت‌های زمانی که در مدارس وجود داشت حجت الاسلام احراری آنان را به مسجد دعوت کرد و با این راهکار خود، آنان را به سمت مسجد کشاند.

او معتقد است: تنها ورود بچه‌ها به مسجد کافی نیست بلکه باید علاوه بر جذب نوجوانان، حضور آنان در مسجد را نیز تثبیت نمود و سپس گام‌هایی برای رشد آن‌ها برداشت؛ بنابراین برای تثبیت حضور بچه‌ها از دو راهکار بانک جوایز و واگذاری مسئولیت به بچه‌ها استفاده کرد.

حجت الاسلام احراری در این راستا برخی از امور مسجد را به بچه‌ها واگذار کرد و به آنان مکبری و مؤذنی را آموزش داد و در آخر هر ماه نیز به نوجوانان بسته به میزان حضورشان در مسجد و برنامه‌های آن و امتیازهایی که به دست آورده بودند، هدایا و جوایزی اعطا کرد و با همین اقدامات موجب رونق بخشی به مسجد شد، تا جایی‌که اکنون حدود ۲۳ نوجوان دختر و ۱۳ نوجوان پسر پای ثابت نماز جماعت و کلیه برنامه‌های مسجد هستند.

البته نوع شروع زندگی مشترک حاج آقا احراری در روستاها نوید وجود یک همسر همراه را می‌دهد؛ بانویی که با حضورش در کنار این امام روستا راه را برای پیشبرد فعالیت‌ها و موفقیت در امر تبلیغ بدون شک هموارتر کرده است؛ این نکته‌ای است که حجت الاسلام احراری نیز به آن اذعان دارد و قدردان همراهی همسرش است و موفقیت خود در امر تبلیغ را مرهون مشارکت‌های خالصانه او می‌داند و می‌گوید: همسرم نه تنها برای سکونت در روستا مخالفتی نداشت، بلکه بهترین و قوی‌ترین مشوق من در این کار بوده است که اگر همراهی او نبود نمی‌توانستم استقرار دائم در روستا داشته باشم و از نزدیک مشکلات و رنج مردم را مشاهده کنم.

همسر این امام روستا به انجام کارهای فرهنگی و جهادی مختلف و برگزاری کلاس‌ها و مسابقاتی ویژه دختران و بانوان روستا می‌پردازد.

ماحصل زندگی عاشقانه و عارفانه این زوج دغدغه‌مند دو فرزند است که نه تنها حضورشان مانع فعالیت آنها نشده است، بلکه وجودشان انگیزه خدمت‌رسانی به مردم و به ویژه رسیدگی به کودکان روستا را در آنان قوی‌تر کرده است.

این زوج تاکنون و با کمک یکدیگر به صورت هفتگی کلاس‌های قرآن و حلقه‌های صالحین را برگزار کرده اند؛ راه اندازی کتابخانه در مسجد صاحب الزمان(عج) روستا با استفاده از ظرفیت آستان قدس رضوی و همکاری منابع انسانی موجود در روستا، راه اندازی فروشگاه سلامت و صنایع دستی با ایجاد اشتغال برای دو نفر از اهالی روستا و توزیع بیش از ۳۰۰ پک‌ لوازم التحریر در طول ۴ سال تبلیغ در بین دانش آموزان نیازمند، از جمله اقدامات آنها است.

انتهای پیام/

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد