Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور وزیر آموزش وپرورش:

اعتکاف ناب ترین فرصت برای رزمایش بزرگ معنویت در مدارس است

شناسه مطلب: 13985
زمان انتشار: چهارشنبه 05 بهمن 1401 ساعت 22:32

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش گفت: اعتکاف یک فرصت ناب برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در سطح مدارس است که باید نهادینه شده و مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد در نشست هم‌اندیشی معاونان پرورشی و فرهنگی استان های سراسر کشور و روسای قرآن، عترت و نماز که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد اظهار کرد: در زمینه همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش همواره دغدغه‌ هایی وجود داشته است. پیشینه ارتباط نظام آموزش عمومی کشور و روحانیت در طول تاریخ بوده و هیچگاه این دو از هم جدا نبوده اند.

وی افزود: ستاد همکاری از سال ۱۳۸۵ با توافق میان دو دستگاه بزرگ فرهنگی و تربیتی ایجاد شد و برنامه‌های راهبردی را سرلوحه کار خود قرار داد که یکی از مهم‌ترین آنها اجرای طرح امین است که برکت آن بر کسی پوشیده نیست.
دبیر ستاد همکاری‌ حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: استفاده از ظرفیت ها همه دستگاه‌ها و نهادها براساس سند تحول بنیادین و راهکارهای آن مورد توجه قرار دارد.
حوزه های علمیه یکی از  ظرفیت های آمیخته شده با آموزش و پرورش هستند که در این راستا ستاد کشوری و کمیته هایی استانها و مناطق تشکیل شده است.
حجت الاسلام نیکزاد یادآور شد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۳۷ برنامه تعیین شد که بخشی از آن به صورت برش‌های استانی، هر ساله به ادارات کل ارسال و در قالب تفاهم‌نامه های چند جانبه اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کمیته‌های همکاری سابقه بیش از ۱۵ ساله دارند، عنوان کرد: امروزه نقدی بر شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها وارد است که شوراها بیشتر رویکرد اجرایی دارند، به طور مثال به مسائل مربوط به میزان نیاز به کلاس و یا مشکلات مالی و پشتیبانی می پردازند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در استان‌ها به تقویت رویکرد فرهنگی و تربیتی نیازمندیم، گفت: این نگاه و رویکرد تربیتی با برگزاری کمیته های همکاری و محوریت نماینده ولی فقیه در استان‌ها عملی خواهد شد.
وی با بیان اینکه منویات نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها ظرفیت مناسبی برای پیشبرد اهداف فرهنگی و پرورشی هستند، گفت: باید در نظر ائمه جمعه این حساسیت را بیشتر و ارتباط را نزدیک‌تر کنیم، زیرا که ائمه جمعه پدران معنوی بلاد هستند و به تحقیق آموزش و پرورش فرزند دردانه این پدران معنوی قلمداد می شود.
حجت الاسلام و المسلمین نیکزاد افزود: با هماهنگی شورای سیاست گذاری‌ ائمه جمعه ویژه برنامه‌ ای برای تببین اهمیت آموزش و پرورش در جایگاه نماز جمعه و حضور در مدرسه برای تکریم مقام معلم داریم.

حجت الاسلام نیکزاد درباره برنامه های کمیته‌ها نیز اظهار کرد: اقدامات ستاد همکاری‌ هم عرض با برنامه‌های معاونت پرورشی و سایر معاونت های آموزش و پرورش و حوزه علمیه نیست بلکه در طول این فعالیت ها است و هدف ستاد رشد کمی و کیفی برنامه‌های تربیتی و تعالی آموزش و پرورش و حوزه علمیه می باشد.
همچنین در مسئله کمیته‌های همکاری معتقد به اصلاح آیین نامه آن، ترکیب اعضا و برخی رویکردها و روش ها بر اساس نظرات کارشناسانه مدیران و معاونین پرورشی هستیم تا آیین نامه جدید کمیته های همکاری با بیشترین کارایی ابلاغ شود.
دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش درباره شیوه نامه های ارسالی به استان‌ها یادآور شد: در دوره جدید با توجه به تکلیف وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه کشور رویکردها را بروزرسانی  کرده‌ایم و برای ۱۷ برنامه ی برش استانی شیوه نامه اجرایی تدوین گردیده که در روزهای آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: اعتکاف یک فرصت ناب برای اجرای رزمایش بزرگ معنویت در سطح مدارس است که باید نهادینه شده و مورد استفاده قرار گیرد. امسال ظرفیت کمیته‌های همکاری پای کار اعتکاف می آیند تا این سنت حسنه که همه ساله از سوی آموزش و پرورش انجام می‌گیرد، پر شور و شکوه تر از گذشته برگزار شود.
وی ادامه داد: برخی در اتفاقات اخیر کشور، آموزش و پرورش را متهم کردند، هرچند که توجه به آموزش و پرورش وجه با برکت این اتفاق بود اما باید نشان دهیم که به برکت انقلاب اسلامی در مدارس ما دانش آموزان بسیاری اهل معنویت هستند و آموزش و پرورش نیز برای ارتقاء معنویت نسل آینده برنامه ریزی نموده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»