به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، یوسف نوری در این دیدار با اشاره به اینکه آموزش و پرورش را در منظومه حكمرانی آنگونه كه باید باشد، ندیدیم، اظهار داشت: بر اساس فرمایش حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، در کارها آموزش و پرورش و بعد دانشگاه مقدم است.
وی با تشکر از آیت الله فلاحتی که دغدغه آموزش و پرورش دارند، با بیان برخی موارد مهم در آموزش و پرورش افزود: اگر معلم باشد و كتاب و فضا نباشد، آموزش و پرورش اتفاق خواهد افتاد و تعلیم و تربیت جریان دارد. سالها است كه تربیت معلم از نظر كمی و كیفی آنگونه كه باید باشد نبوده و زمانی به نقطهای رسیدیم که در سال ورودی دانشگاه فرهنگیان ۳۴۰۰ نفر و بیش از سی هزار نفر در همان سال بازنشست میشدند، بنابراین مجبور شدیم از گروههای دیگری كه در تربیت معلم دوره ندیده بودند کمک بگیریم که این اتفاق باعث شد بخشی از كار آموزش و پرورش تحت الشعاع قرار بگیرد.
نوری در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه فرهنگیان را از یک دانشگاه ماموریت مدار به یك دانشگاه معمولی تبدیل كردیم، یعنی دانشجو سنجش میشود كه چه مهارتی دارد. معدل دروس را برای دانش آموزان به نمره ۱۵ و نمره كل را به ۷۰۰۰ آوردیم و گزینش دانشجو معلمان را كه در طول دو تا سه روزه بود و حداكثر ۱۰ روز انجام میشد را به ۶ ماه تبدیل كردیم.
عضو کابینه دولت مردمی ایران قوی افزود: دانشجو معلمان، در زمان فارغ التحصیلی، باید یك امتحان جامع دهند و در ساحتهای ششگانه باید از ۱۲ مهارت، حداقل شش مهارت داشته باشند که بعضی از این مهارتها مانند؛ كار با نرم افزار در رشته تخصصی یا در حوزه ساحت تربیتی، اعتقادی و اخلاقی که باید مفاهیم و روخوانی و روانخوانی قرآن را داشته باشند، الزامی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت شهیدان رجایی و باهنر در مورد تربیت معلم گفت: یکی از حوزههایی كه باید به آن توجه شود، پرورشی است.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به منظومه سند تحول افزود: به زودی الگوی مدرسهای سند تحول بنیادین را استخراج میكنیم و این موضوع را در بین صاحبنظران به رای میگذاریم و استان گیلان به عنوان یكی از استانهای الگو و بخش فعالی از منظومه سند تحول بنیادین است.