Print
Zoom In
Zoom Out

با حضور نمایندگان معاونت های حوزه علمیه و آموزش و پرورش

بحث های داغ فرهنگی برای اجرای طرح های ستاد همکاریها در مدارس

شناسه مطلب: 13951
زمان انتشار: دوشنبه 19 دی 1401 ساعت 12:45

اولین نشست کار گروه امور تربیتی ، ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان ستادی معاونت های وزارت آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه های علمیه برادران و خواهران در دفتر ستاد همکاریها در قم بر گزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،در این نشست حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریها و دبیر این کار گروه، ضمن خیر مقدم به میهمانان وزارتی به شهر مقدس قم  با اشاره به برنامه های تدوین و تصویب شده ستاد همکاریها در یک برنامه پنج ساله و لزوم بازنگری و آسیب شناسی طرحها گفت؛ گرچه در بازنگری پنج ساله همه معاونت های مشارکت کننده حوزوی و آموزش و پرورشی نظرات خود را ارایه نموده اند، اماحضور کارشناسانه نمایندگان معاونت ها می تواند ما را در اجرای ایده آل برنامه ها و نیز جلو گیری از موازی کاری کمک کند که این نشست و نشست های آینده به همین منظور برگزار میشود و امید واریم خروجی آن در چابک سازی برنامه ها موثر باشد. 

حجت الاسلام عقدکی معاون پژوهش و برنامه ریزی ستاد همکاریها نیز هدف از فعال نمودن کار گروه های ستادی را ، کار کارشناسی متقن و با برنامه، برای اجرای برنامه های چهل گانه ستاد همکاریها در صف و ستاد دانست و گفت؛در واقع کار گروه ها ی سه گانه که در گذشته در قالب پنج گروه موضوعی فعالیت می کردند، بازوی مشورتی معاونت های عضو شورای سیاستگذاری ستاد در نشست های فصلی ، سالانه و نیز ابلاغ برنامه های ستاد هستند که در راس آن مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش می باشد.

وی با تبیین سیاست و برنامه های کار گروه ها در دور جدید ،خواستار تمرکز و مطالعه بر موضوعات ابلاغی از سوی دبیران کار گروه شد و به تبیین نیازمندی های مشورتی و اجرایی نمایندگان معاونت ها در برنامه های ستاد پرداخت.در ادامه این نشست نمایندگان معاونت های حوزوی و آموزش و پرورشی به طرح دیدگاهای خود در خصوص اولویت ستاد در برنامه ها پرداختند.

*ابتدا اولیاء دانش آموزان را در یابیم

ابوالفضل خادمیان نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی  ضمن استقبال از کار گروه های در نظر گرفته شده گفت؛ ما باید در اجرای این طرح ها که هرکدام به نوبه خود سهمی در ارتقاء تعلیم و تربیت دینی خواهند داشت ابتدا اولیاء دانش آموزان را در یابیم ، زیرا پژوهش ها و تحقیقات میدانی به عمل آمده ثابت کرده است، اولیای دانش اموزآن اگر توانمندی لازم را در برابر شبهات یا القاء شبهات و نیز مباحث ضد تربیتی داشته باشند تاثیر ناهنجاری های  بیرونی را خنثی خواهد کرد .

وی گفت؛باید مناطق آسیب پذیر را شناسایی کرد و سپس با اعزام کارشناسان خبره و روانشناسان مبتنی بر فرهنگ دینی با برگزاری کارگاه های آموزشی آنان را توانمند یا توجیه نمود .

خادمیان در توضیح و توجیه نحوه حضوراولیا ء در دوره های توانمند سازی گفت؛ گرچه حضور روحانیون و کارشناسان مذهبی و دینی در در مدرسه یک فرصت است و باید در جای خود آن را پاسداشت و حمایت کرد ،اما این طرح فقط می تواند بخشی از دانش آموزان و یا حتی معلمان را تحت پوشش قرار دهد زیرا برای حضور در برنامه های اینچنیی الزام قانونی و اجباری در کار نیست و دانش آموزان و کادر مدرسه با همکاری و یا علاقه در برنامه ها حضور می یابند ،اما تنها جایی که اجبار قانونی وجود دارد و همه شرکت می کنند انجمن اولیاء و مربیان در مدارس است که از این بستر باید والدین را دریابیم و آنان را از ناهنجاری ها ی جامعه و نیز خطرات ضد تربیتی آگاه نماییم. 

نماینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی  در ادامه به بحث فضای مجازی اشاره کرد و گفت؛ پس از توانمند سازی والدین در بحث امور تربیتی سواد رسانه ای و ارایه فضای مجازی پاک دراولویت دوم قرار دارد .  

 

*از موازی کاری پرهیز شود

قماشی نماینده  معاونت فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هم پوشانی معاونت های مختلف در برنامه های تربیتی گفت؛ خوب است طرح های در نظر گرفته شده به دیگر معاونت ها نیز اطلاع رسانی شود، زیرا ممکن است برخی طرح ها  یا مشابه آن وجود داشته باشد و حسن کار این است که موازی کاری نمیشود و از ظرفیت های یکدیگر برای تکمیل طرح استفاده میشود.

*مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد

حجت الاسلام مرادنپور،معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز در بخشی از این نشست، ضمن تایید برنامه های پیش بینی شده و فرایند تشکیل کار گروه ها، تعلیم و تربیت دینی را مستلزم توجه به مدارس دانست و گفت ؛آنچه ما دنبال آن هستیم این است که مدرسه باید قرار گاه تربیت دینی باشد و این مهم اتفاق نمی افتد مگر با رعایت سه اصل مهم محتوا ، والدین و معلم ،اگر این سه عنصر را توانستیم ساماندهی کنیم و برای آنان برنامه داشته باشیم می توان بر اجرای برنامه ها فائق آییم.  

وی گفت؛ گرچه به لطف خدا بدنه آموزش و پرورش متشکل از معلمان خداجو و متدین است ،اما گاهی یک معلم نا آگاه  یا غافل می تواند زحمات همگان را بر باد دهد بنا بر این استفاده از فرصت دانشگاه فرهنگیان و نیز مرکز تربیت مبلغ و معلم حوزه علمیه که با همکاری این دانشگاه فعالیت های خوبی در عرصه تربیت معلم تراز و نیز توانمند سازی نو معلمان دارد، می تواند در آینده تعلیم و تربیت کشور موثر باشد.   

*تعریف جامع از طرحها

محسن بهرامی معاون برنامه‌ریزی آموزشی معاونت آموزش متوسطه نیز در این نشست دیدگاه های خود را در خصوص کار گروه امورتربیتی، تبیین و خواستار تعریف جامع از طرحها شد و گفت ؛ گرچه اولیاء برای کمک به تربیت دینی نقش مهمی دارند اما تصور میکنم آنچه باید در این خصوص حوزه علمیه و آموزش و پرورش به دنبال آن باشد در کف مدارس است و برای این مهم نیز نیازمند حضور بصیرانه در بین دانش آموزان هستیم و باید مدیران و معلمان و دیگر عوامل مدرسه را نیز در نظر داشته باشیم .

* باپدیده فرزند سالاری در خانواده ها مواجه هستیم

 محمود صلاح‌زاده نماینده مدارس سمپاد نیز در ادامه با اشاره به شرایط موجود گفت؛ شرایط جامعه به گونه ای شده که باید دانش آموزان را درک کرده و در یابیم ،زیرا هم اکنون با پدیده فرزند سالاری در خانواده ها مواجه هستیم و حتی والدین تحت تاثیر فرزندان هستند و فرزندان نیز تحت تاثیر جو فرهنگی و اجتماعی روز، بنا بر این انتظار میرود در طرح های ستاد همکاریها تمهیداتی اندیشیده شود زمینه ظهور و بروز عقاید و سلیقه های دانش آموزی به وجود آید و دانش آموزان در مقاطع مختلف بتوانند آنچه به عنوان شبهه ، اعتراض و هر چیز دیگری در ذهن دارند ابراز کننند و پاسخ های لطیف توام با تدبیر و عقلانی را از روحانیان یا مسئولین آموزش و پرورش دریافت کنند.  

صلاح زاده با بیان برخی تاثیرات شگرف حضور مسئولین و یا روحانیون و نیز کارشناسان ستادی در بین دانش آموزان گفت، بارها این مهم تجربه شده وقتی دانش آموز توانسته علایق و عقاید خود ر ابراز کند و از آن طرف پاسخ متقن دریافت نماید خود را قانع کرده که سئوالات او بی پاسخ نمانده است.

*انجمن اسلامی دانش آموزی را احیا کنیم

خانم مینا سلطان نیا مشاور فرهنگی معاون وزیردر امور بانوان  نیز با بیان برخی دغدغه ها در کف مدارس گفت؛ فعالیت تربیتی حوزه علمیه و نیز برنامه های ستاد همکاریها می تواند ره آورد خوبی در تربیت نسل فعلی داشته باشد و این مهم باید هدفمند و با برنامه ریزی باشد ، گرچه نهادهای دیگری مانند بسیج و... در مدارس حضور پیدا می کنند، اما حضور حوزه علمیه تفاوت دارد و پیشنهاد میکنم برای همکاری در اجرای طرح ها از طریق انجمن اسلامی دانش آموزی وارد شویم، زیر این انجمن در دهه شصت و هفتاد توانست برنامه های خوبی را در ترغیب و تشویق دانش آموزان به ارزشهای دینی وانقلابی داشته باشد و از طرفی چون  دانش آموز امور را پیش می برد و شخصا مسئولیت همکاری با روحانی یا هر برنامه دیگر را برعهده میگیرد در جای خود  نوعی کادر سازی است.  

خانم سلطانیا در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اطلاع رسانی فعالیت های ستاد همکاریها در بین همکاران معاونت ها در ستاد وزارت شد و گفت، جلسات کاری همکاران ستادی به عنوان برنامه ریز و سیاستگذار و حتی برخی نخبگان حوزه علمیه پیرامون لزوم این همکاری  باعث ترغیب بیشتر  در سرعت اجرای برنامه ها میشود.

*شناخت کافی طلاب از نحوه حضور در مدرسه

زهرا شیرازی کارشناس مسئول معاونت ابتدایی نیز در این نشست خواستار توجه حوزه علمیه به مدارس و نیز لزوم توانمندی طلابی که شناخت کافی از نحوه حضور در مدرسه و جو حاکم بر کلاس را داشته باشند شد وگفت؛ حضور مدیران و معاونین ستاد همکاریها حتی در میان همکاران ستادی برای تبیین برنامه ها و ماموریت های ستاد نقش موثری در همکاریها دارد.

*تربیت معنوی و مهارتی با هم دیده شود

حجت الاسلام تقوی نماینده معاونت فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت های علمیه نیز گفت؛ تربیت معنوی و مهارتی با هم دیده شوند گرچه حضور موفق طلاب طرح امین در بیست و دو هزار مدرسه بسیار خوب است ؛اما همکاریها باید بر اساس تربیت معنوی و مهارتی باشد و به همین خاطر دیگر معاونت های حوزه علمیه در عرصه  هایی چون آموزش و پژوهش و نیز برنامه ریزی ، فعالیت های قابل قبولی انجام داده اند و البته خروجی همه اینها باید در کف مدرسه اتفاق بیفتد.

*برنامه های ستاد اسناد بالا دستی دارد

در پایان این نشست محمد نادی با تقدیر از حضور مسئولانه نمایندگان ستادی حوزه علمیه و وزرات آموزش و پرورش گفت؛ مقصود از برگزاری کار گروه ها انجام یک کار به وسیله بازوی همراه و هم هدف می باشد لذا هدف از این نشست و نشست آینده این کار گروه ها هماهنگی معاونت های ستادی و صفی هر دونهاد است

وی با بیان اینکه برنامه های ستاد اسناد بالا دستی دارد و طبعا  پشتیبانی مالی نیز دارند ابراز امیدواری کرد در نشست های آتی به شکل عملیاتی شاهد تحقق برنامه های ستاد همکاریها با مساعدت شما گرامیان باشیم .

تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان