Print
Zoom In
Zoom Out

ارتقای تعلیم و تربیت در سایه پیوند حوزه و آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 13733
زمان انتشار: دوشنبه 09 آبان 1401 ساعت 10:22

کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴، حضور مربیان طرح امین در مدارس را یک فرصت بسیار خوب در عرصه تعلیم و تربیت دانست و ارتقای کیفیت در تعلیم و تربیت را در سایه پیوند عمیق و گسترده بین دو نهاد حوزه علمیه و آموزش و پرورش عنوان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

نشست هماهنگی مدیران و روحانیون طرح امین آموزش و پرورش منطقه ۱۴، با هدف همسو کردن فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی با محتواهای آموزشی مدرسه، با حضور روحانیون طرح امین در مدارس در سالن کوثر منطقه ۱۴ برگزار شد.

سید‌محمد‌مهدی طه حسینی؛ کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴ با بیان اینکه در اهداف تربیتی نظام تعلیم و تربیت آموزش و پرورش، مجموعه مبلغان طرح امین بسیار تأثیرگذار هستند، خاطرنشان کرد: «مدرسه، منزل و محله با محوریت مسجد، سه ضلع مثلث آموزش و پرورش نسل جدید محسوب می شوند و هریک به تنهایی یا با نگاه جزیره‌ای نمی‌توانند در پیشبرد مقوله تعلیم و تربیت موفق شوند. تربیت کودکان و نوجوانان در تراز نظام جمهوری اسلامی، یک وظیفه سنگین است و این وظیفه بر دوش آموزش و پرورش قرار گرفته است و انجام این رسالت خطیر به‌تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمی‌آید، بر همین اساس آموزش و پرورش نیازمند فکر و اندیشه حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی دیگر است.»

وی با بیان اینکه امروزه حوزه‌های علمیه نقطه کانون اندیشه و عمل دینی هستند، اظهار کرد: «ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در سایه پیوند عمیق و گسترده بین دو نهاد حوزه علمیه و آموزش و پرورش مقدور و نتیجه بخش است. از این رو همراهی و درک مشترک این نهاد و بهره‌مندی از سرمایه‌های فکری، تربیتی، علمی و پژوهشی حوزه‌های علمیه، فرصتی مغتنمی است که پیش‌روی برنامه‌ریزان آموزش و پرورش قرار گرفته است. در این راستا، راه ایجاد تغییر و تحول در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، بی‌شک امر نصیحت نیست؛ چنانچه اگر هدف آموزش درست و در چارچوب امین باشد، ضروری‌ است با دانش‌آموزان رفاقت کنیم تا بتوانیم با درک کردن آنها موجب انقلاب درونی در آنان شویم.»

طه حسینی ضمن اشاره به اینکه هدف از این طرح ارتقای تربیت دینی دانش آموزان و رشد و شکوفایی تربیت اسلامی آن هاست، گفت: «با توجه به تعبیر مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش زیربنایی ترین نهاد جامعه است. از این رو برای یاری در پیشرفت آموزش و پرورش، طرح تربیتی امین تدوین و اجرایی شده است تا با حضور منظم و با برنامه و به الهام از سند تحول، در عرصه تعلیم و تربیت، کمک کار آموزش و پرورش باشد.»

کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴ در خصوص اهمیت نوع رفتار با دانش‌آموزان گفت: «برخورد ما با دانش‌آموزان، مشخص‌کننده رفتار آنان در قبال نماز است؛ وظیفه تبلیغ و تبیین دین، بار سنگینی بر دوش همه ما محسوب می‌شود و هرگاه وارد کلاسی می‌شویم، دانش‌آموزان تمام ابعاد رفتاری و شخصیتی ما را زیر نظر می گیرند؛ بنابراین دقت بر نوع و شیوه برخورد با این نسل بسیار اهمیت دارد. با حضور روحانیون در مدارس، دید دانش‌آموزان نسبت به اسلام شکل می‌گیرد؛ به این منظور نوع برخورد بسیار حائز اهمیت است، زیرا گاهی اوقات دانش‌آموز، جامعه روحانیت را به دید اسلام می‌نگرد؛ بنابراین با توجه به روانشناسی کودک، لازم است تا در برخوردهای خود دقت کنیم که دانش‌آموزان را از همان لحظه اول، جذب کنیم.»

وی با بیان اینکه ما خواهان دعای خیر جامعه روحانیت در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی هستیم، افزود: «اصلی‌ترین وظیفه و رسالت مربیان، تربیت انسان های بزرگ بر مبنای فضایل اخلاقی و دینی است که تعیین‌کننده آینده جامعه هستند. لازم است نقاط مثبت را پررنگ‌تر از نقاط ضعف مشاهده کنیم و تلاش کنیم که مشکلات و مسائل چنین طرح‌های مفیدی در جامعه، به سهولت حل شود و همواره اجرای این طرح‌ها ادامه داشته باشند.»

طه حسینی در ادامه، کمرنگ شدن نقش اولیا در تربیت را یکی از چالش‌های موجود در زمینه فعالیت‌ها و مباحث تربیتی معرفی کرد و عنوان کرد: «تربیت از خانواده آغاز می‌شود و بنیان اصلی تربیت در خانواده، ارتباط و تعامل اعضای آن با یکدیگر است. متاسفانه در جامعه امروز کمتر شاهد مشورت نوجوان با پدر و مادر هستیم و پدران و مادران ما در موضوعات تربیتی دانش‌آموزان، ضعیف و حتی تسلیم شده‌اند؛ به طوری که می‌گویند ما دیگر نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم. در چنین شرایطی، انتظار می‌رود مربیان طرح امین با اولیا ارتباط بگیرند و آنها را به برقراری ارتباط موثر با نوجوانان تشویق کنند؛ این نوع ارتباط موثر، گاهی حتی در یک مکالمه کوتاه، صمیمانه و تاثیرگذار خلاصه می‌شود.»

کارشناس قرآن، عترت و نماز منطقه ۱۴ در پایان بیان کرد: «طرح امین، فرصت ویژه‌ای برای رسیدن به اهداف پرورشی و تربیتی، در جهت اجرای سندتحول بنیادین و رسیدن به ثمرات شجره طیبه است. مربیان طرح امین و معاونان پرورشی باید با تعامل و همکاری یکدیگر در راستای تربیت دانش‌آموزان تلاش کنند، چرا که به تنهایی، امر تربیت جوانان و نوجوانان به ویژه دانش‌آموزان بسیار دشوار است، امید است که با اجرای چنین طرح‌های مفیدی بتوانیم خدمتی در بحث تربیتی دانش‌آموزان داشته باشیم، و ما همه‌جانبه از این طرح در مدارس منطقه حمایت خواهیم کرد.»

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی