Print
Zoom In
Zoom Out

رحیم‌پور ازغدی:

آموزش و پرورش، مرحله ورود به تمدن سازی نوین اسلامی است

شناسه مطلب: 13650
زمان انتشار: جمعه 01 مهر 1401 ساعت 12:49

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آموزش و پرورش، مرحله ورود به تمدن سازی نوین اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حسن رحیم پورازغدی، استاد حوزه و دانشگاه در آیین اختتامیه اولین همایش طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهارکرد: امروز در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی عبور از مرحله‌ دولت‌سازی و ورود به مرحله تمدن‌سازی از وظایف مهم حوزه، آموزش و پرورش و دانشگاه است.

وی افزود: امروز معنای تعامل و هم‌فکری میان حوزه و آموزش و پرورش تغییر و ارتقا پیدا می‌کرده است و این می‌تواند مقدمه ای برای ورود به تمدن سازی نوین اسلامی باشد. امروز توقع از همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش با دهه های ابتدای انقلاب بسیار متفاوت است چرا که شرایط، مشکلات، دغدغه ها و موقعیت به گونه ای است که این تعام و هم افزایی باید در راستای تمدن سازی نوین اسلامی باشد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه نظام آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که به معاد و آخرت در کنار معاش مردم توجه داشته باشد، ادامه داد: امام رضا(ع) تمام مشکلات بشر را از نظر نفع و ضرر به عقل و جهل نسبت داده و می‌فرماید عقل را هدیه الهی بدانید، عقل دوست شما و جهل دشمن شماست. هرچه عقل تربیت یافته و توسعه پیدا کند به نفع انسان‌ها و هر چه جهل توسعه یابد به ضرر خود آنهاست.

وی تصریح کرد: نظام آموزشی درست است که بتواند عقل معاش و عقل معاد را در کنار هم قرار دهد و دنیا و آخرت فرد و جامعه را شناخته، مدیریت کرده و انسان با فضلیت و جامعه فاضل تربیت کند و لذا نقش روحانیت در کنار آموزش و پرورش بسیار مهم و حائز اهمیت است.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه نظام عقلانیت دو شاخص دارد، ادامه داد: نظام آموزشی که تنها به تربیت توجه کند یا نظام آموزشی که کاری به تربیت و اخلاق نداشته باشد یا نظامی که به هیچ یک از این دو کاری نداشته باشد، هرسه مشکل دارند و ضد بشریت هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بهترین نظام، نظامی است که بهترین برنامه‌ریزی را برای امنیت، بهداشت، اقتصاد و زندگی مردم داشته باشد، نظام آموزشی یعنی خروجی دانشگاه، مدرسه و حوزه افرادی باشند که بتوانند مشکلات معاش و معاد مردم را حل کنند نه اینکه تنها به توسعه مادی توجه داشته، همچنین بیشترین اهتمام را برای توسعه معاد و آخرت مردم داشته باشند.

وی با بیان اینکه انسان موجودی ابدی است و نابود نمی‌شود، افزود: نظام آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که به معاد و آخرت در کنار معاش مردم توجه داشته باشد.

رحیم‌پور ازغدی توجه خواهران و برادران را به مطالعه تاریخ مدارس ایران دعوت کرده و افزود: ما دورانی طلایی در زمینه آموزشی در گذشته داشته‌ایم و ایران یکی از اصلی‌ترین ارکان تمدن اسلامی بود که قرن‌ها ادامه داشت، یعنی بهترین مدارس، دانشگاها و بیمارستان‌ها تا قرن‌ها در سطح جهان مطرح بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران در این دوران طلایی مرکز علم، قدرت، صنعت، تعلیم و تربیت به حساب می‌آمد، ادامه داد: بزرگ‌ترین نوابغ جهان در تمدن ایرانی اسلامی بوده و برخی علوم حتی توسط تمدن ایرانی اسلامی ابداع و اختراع شد و پیش از آن علومی مانند جبر یا مثلثات هنوز مطرح نشده بود.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در 200 سال گذشته ما سقوط کرده‌ایم، گفت: حکومت‌های فاسد، مستبد و غیرمردمی وقتی خدا و مردم را نداشته باشند وابسته می‌شوند، ما نیز وابسته به غرب شدیم و نظام آموزش و تعلیم و تربیت ما در 200 سال گذشته به شدت سقوط کرد و ضعیف شد.

وی بیان کرد:کشور ما در اواخر قاجار تبدیل به ایران دست‌نشانده، ضعیف و غرب‌زده شد، پروژه دشمن از نظام آموزشی شروع شد که پروژه ترجمه متون از کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس و بعد آمریکا با کپی‌برداری از منابع آنها صورت گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه عوامل اصلی جریان‌های فراماسونری، صهیونیست‌ها و عوامل داخلی‌شان شامل بابیت و بهائی‌گری در رژیم نفوذ کردند و دست به کودتا زدند، ایران را گرفتند و بر آن مسلط شدند، گفت: در 40 خورده ای سال پیش در چنین ایامی امام و ملت ایران انقلاب کرده و کشور را از دست این عوامل آزاد کردند، در سه چهار دهه اخیر نیز درحال باز پس‌گیری کل منطقه هستند، دهه 50 از ایران اخراج شدند و در دهه 90 نیز از کل منطقه در حال رفتن هستند.

وی با اشاره به اینکه همزمان با فروپاشی نظام آموزشی و حکومتی در اواخر دوره قاجار که با شکست مواجه شده بود، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در اوج قدرت خود بودند و درحال حاضر نیز انگلیس، فرانسه و اروپا تضعیف شده‌اند و آمریکا نیز نسبت به اوایل انقلاب بسیار ضعیف شده، همه جا در برابر انقلاب ما شکست خورده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در حال حاضر، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن‌ها و فیلم‌های هالیوودی نقش یک کودکستان، مدرسه و دانشگاه را ایفا می‌کنند، شبهه پراکنی، تحریف دین، هویت‌زدایی، ایجاد انواع اعتیادهای مادی و مدپرستی، ایجاد یاس نسبت به خود به شکل بسته‌های فرهنگی در حال نفوذ بوده و اینها به عنوان بمب‌های هسته‌ای در هر فضایی که ظرفیت پذیرش را داشته باشند در حال انجام است، لذا حضور روحانیت در آموزش و پرورش و آگاهی بخشی نسبت به این دسیسه های دشمن، می تواند بار دیگر دسیسه دشمن را نقش بر آب سازد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»