به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجتالاسلام و المسلمین حسین درودی در گفتوگو با پانا با اشاره به ظرفیت بیبدیل راهپیمایی دانشآموزان در ایام اربعین حسینی در جهت چرخش تربیت از دانش حافظهای به کارآمدی برای تمدن نوین اسلامی گفت: «راهپیمایی دانشآموزان در اربعین حسینی از حیث ولایتپذیری، انتظار حاکم عادل که آرزوی هر انسان آزادی است را در خود میپروراند؛ از همینرو این ظرفیت تمدنی قادر است چرخش تربیت انسانی را از دانش حافظهای در مدارس و دانشگاهها به کارآمدی مسئلهمحور و کنشگری با رویکرد دشمنستیزی و مظلومنوازی در جهت سیر تمدن نوین با چاشنی عدلمداری در اختیار انسان عصر سرعت اطلاعات قرار دهد.»
وی افزود: «این ظرفیت مهم از دستاوردهای انحصاری اسلام ناب است که به بشریت اثبات کرده و میکند که خداوند خواب نیست و در مقابل ظلم مستکبران ناتوان نبوده و نیست و نیز نمرده که جهان بدون خداوند عادل و حکیم در نزد برخی اندیشمندان مادی و ستمدیدگان محروم از تابش نور وحی به جهانیان معرفی شود و ثمره تلخ آن انکار کردن و به دست فراموشی سپردن جهان آخرتِ ماندگار است.»
معاون امور استانها در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اهمیت بهرهگیری از حماسه اربعین تصریح کرد: «برای بهرهگیری از حماسه اربعین نیاز است تمام کتب علوم اسلامی و انسانی و نیز فضای مجازی در سرفصلهای خود جایگاهی ویژه برای دانش نافع ایجاد کنند چرا که علم سودمند متقاضی و متمایل به بستر بینشسالاری است که در این حماسه تمدنساز به وضوح مشهود است.»
وی افزود: «این سرفصلها در متون آموزشی و نیز کتب درسی باید در راستای آمادهسازی تربیت نسل تراز مورد انتظار گام دوم انقلاب اسلامی باشد؛ چراکه این حماسه ملکوت پشتیبان، تنها انجمن و اجتماع شیعی؛ بعد از گام اول انقلاب اسلامی است که جمع شیعیان را در قالب وحدت مثالزدنی برای جهانیان به نمایش گذاشته است.»
حجتالاسلام و المسلمین درودی با تقسیمبندی سرفصلها در سه بخش اظهار کرد: «سرفصلها را میتوانیم از منظر مکتب صدرایی به 3 بخش قلبی، ذهنی و رفتاری تقسیم کنیم؛ در بخش قلبی میتوان به گوهر محبت و مهرورزی صادقانه و پایدار اربعین اشاره کرد که از نیازهای حیاتی تربیت قلبی دانشآموزان و هر انسان آزادمنشی است.»
معاون امور استانها در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: «این مهم قابل انکار نیست که آموزش یگانهپرستی دور از نفاق و علتهای مشرکانه و خودنمایی صحنههایی ناب در کربلا است که باعث شستشوی قلب از زنگارها میشود و به دلها آرامش میبخشد که این دستاورد نورانی است که نابودکننده ظلمت استکبار جهانی است؛ به ویژه صهیونیست و مزدوران آنها که وحشتی از جنس محو و محق ظالمان و مستکبران تاریخ در ظاهر و باطن آنان پدیدار کرده است که از شدت آن به جنون ادواری گرفتار آمدهاند.»
حجتالاسلام و المسلمین درودی با اشاره به دیگر سرفصلها تصریح کرد: «در بخش مهندسی ذهن دانشآموزان و زائران گرامی باید اقرار کرد که تمام همتها از نگاه سطحینگری و ظاهرگرایی و ذهن با رویکرد مادی به رنگ و نژاد و ملیت به شهود آیه شریفه "نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی»" چرخش داده شده است؛ ادبیات و افعال احسان دوستی اهل بیت علیهمالسلام را که مرز میان انسان و حیوان است را به تابلوی مرتفع چشمنوازی به نمایش در آورده که چشم دل هر انسانی را آرامش و آرایش میدهد.»
وی افزود: «در بخش سوم سرفصلها، رفتارهای افراد در آن صحرای امتحان و ابتلای انسان کامل برای شرکت کنندگان این حماسه به گونهای رقم میخورد که گویا هزاران هزار ساعت توسط برترین و بهترین برنامهسازان جهان برای این حماسه کبیر برنامهریزی کردهاند؛ چرا که قانون ریاضی بشری در این حماسه فراتر از ماده و مادیات دگرگون میشود.»
معاون امور استانها در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش در ادامه گفت: «بخش رفتاری از آیین اربعین علم نافع را از غیرنافع تشریح و تبیین کرده و تمییز میدهد که علم نافع از منظر اربعین حسینی یعنی رسیدن به زندگی از جنس فرشتگان و برتر شدن از آنها است؛ چراکه این علم نافع است که انسان را از خیال اجبار لابیگری، رانتخواری و تکبر بشر امروز نجات بخشیده و همزیستی بدون طبقه را فراهم میکند.»
وی اضافه کرد: «در بخش رفتاری، آیین اربعین، مرض بیتفاوت بودن در مقابل غم و رنج همنوع را درمان کرده و نصرتطلبی مستضعفان برای جهان به ارمغان آورده و میآورد که این بالاترین جهاد تبیین در اسلام است که زحمات تمامی انبیا و اولیای الهی را زنده و زاینده کرده است.»
حجتالاسلام و المسلمین درودی با اشاره به نقش تقوای عملی در زندگی خاطرنشان کرد: «تقوای عملی یا همان خویشتنبانی که پادزهر سرگردانی و حیرانی انسان امروز است و برای جشن تمدنسازی نیاز است باهوش ملکوتی بشارت دهنده جامعه مهدوی در این حماسه آسمانی زمینهسازی انجام شود تا گمشدههای انسانی در آن کشف و درک شود چراکه در هیچ سرا و سرزمین دیگری این اکسیر اعظم یافت نمیشود.»
معاون امور استانها در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش اظهار داشت: «در تمدن مهدوی شیطان توسط نماینده خداوند مقتدر از بین میرود و در نظام آموزش تربیت مهدوی قاعده و قانون احسان و عدالت از آرمان و آمال به افعال و رفتار تبدیل میشود و این یعنی اراده انسان کامل و توحید ناب در اراده کسی که میان خالق و مخلوق قابلیت وسیله بودن را دارد؛ چراکه این اراده حسینی است که قابل تبدیل و تحویل نیست؛ و انسانهای ظالم و مستکبر در برابر ایشان بعد از قرنها در نهایتِ خواری و ذلت و شکست هستند.»
حجتالاسلام و المسلمین درودی در ادامه تصریح کرد: «در این حماسه کربلا است که زیباییشناختی حضرت زینب کبری(س) در برابر عبیدالله کافر و مشرک ترجمه و تفسیر میشود که فرمودند: (ما رأیتُ الّا جمیلاً) و نیز مرز میان مؤمن، منافق و مشرک تبیین و افشا میشود.»
معاون اموراستانها در ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به نقش مهم آموزشی و تربیتی دانشگاه اربعین گفت: «به سبب جاذبههای مکتب حسینی است که انسانها از سراسر جهان با رغبت درونی برای ثبتنام در این مدرسه جاودانهبخشی؛ گردهم جمع میشوند تا چرخشهای کمالبخش و آرامشآفرین در نظام اجتماعی اربعین را بنوشند و در این نمایش بینالمللی راه برونرفت از بنبست و راهبستهای در ابعاد مختلف زندگی امروز انسان محروم از آموزههای وحی و انسان کامل را شاهد و ناظر باشند.»
حجتالاسلام و المسلمین درودی در پایان تاکید کرد: «با توجه به مکتب حسینی و دانشگاه اربعین انساهای جهان میتوانند تعریف حقیقت سیاست پدر و مادردار و فعالیتهای سیاسی در جهان را از سیاستهای شیطانآلود و بدون پدر و مادر دریابند و بیابند که پیامبران الهی و جانشینان حقیقی آنان مانند حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) از سیاستمدارین افراد جامعه بوده و هستند؛ و از همینرو مرحوم شهید مدرس در مقابل غربزدگان مادیگرا اظهار کردند سیاست ما عین دیانت ماست.»