به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور با تقدیر از رئیس جمهور به واسطه حضور در آئین افتتاحییه اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش و نگاه فاخر تربیتی ایشان به موضوع تعلیم و تربیت اظهار کرد: این اجلاس پس از شش سال، در اولین سال استقرار دولت سیزدهم برگزار شد.
وی مدیران و رؤسای آموزش و پرورش را راهبران نظام تعلیم و تربیت در سراسر کشور و خادمان پیشرفت جامعه خواند و تصریح کرد: ارتقای عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و همچنین مردمی سازی در نظام تعلیم و تربیت مورد تاکید ریاست جمهور است که ذیل موضوع الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین و مردمی سازی آموزش و پرورش مورد توجه واقع شده و بدان پرداخته می شود.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که موضوعات مردمی سازی و عدالت در یک ساختار حکمرانی متعالی مورد توجه است، افزود: در جهانبینی مادی اصل بر میزان سودی است که از یک ماهیت به دست می آید، اما در دیدگاه اسلامی، حکمرانی متعالی و شایسته مطرح است که ابعاد مختلف این حکمرانی تشریح شده، یکی از ابعاد هستی شناسی است که در آن هستی اصلی از آن خداوند است و هستی بقیه موجودات نشأت گرفته از ذات مقدس اوست، بُعد بعدی، معرفت شناسی است که معرفت را وحیانی بر می شمرد و از منابع معرفت است که امور تربیتی ذیل آن قرار می گیرد بُعد سوم، بعد انسانشناسی است که دارای دو بخش مادی و معنوی است که همه این ابعاد در حکمرانی شایسته می بایست مدنظر قرار گیرد.
*حضور مردم در تمام عرصه های آموزش و پرورش
وی با تاکید بر این که، در زمینه حکمرانی شایسته، شکوفایی علم و دانش و شاخصه ابعاد تربیت مطرح است، مردمی سازی را شامل حضور مردم در تمام عرصه دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی پیروز شد تا احکام الهی را در جامعه جاری و ساری کند.
نوری با اشاره به آیه ۵٧ سوره حدید که در آن بر نقش مردم در تحقق عدالت تأکید شده است، افزود: ماهیت حکمرانی خوب شاخص هایی دارد وقتی حکمرانی شایسته تشکیل می شود؛ ظرفی برای تلاوت آیات و تعلیم و تربیت مهیا می شود تا انسانها به تعالی برسند. همان معرفت و تعالی که در قرآن کریم ترسیم شده است و در واقع، شاخصه اصلی این حکمرانی تعلیم و تربیت است.
وی فقر زدایی، روی کار آمدن صالحان و تحقق عدالت را نیازمند مردمی سازی خواند و افزود: وقتی مردم در تمام حوزه ها حضور یابند شفافیت و نظارت حاکم می شود و مردم نیز همچون تمام ادوار انقلاب اسلامی، کشور را حمایت می کنند.
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: در بحث محتوا شهید بهشتی الگو است او بر آزادی در تربیت تاکید بسیار داشت و این آزادی را در ایجاد زمینه و اراده متربی می دانست.
وی گفت: یکی از بازوان شبکه مردمی امام خمینی (ره) این موارد بود؛ انقلاب از سوی مردم پیروز شد امام خمینی(ره) عنوان حکومت را در آذرماه ۱۳۵۸ به رأی مردم گذاشت و نمایندگانی از هر استان که خبره قانون اساسی بودند، قانون اساسی را بررسی کردند.
نوری گفت: وقتی از مدرسه محوری و مردمی سازی صحبت می شود باید افکار امام خمینی(ره) و امامان انقلاب را ببینیم و مانند آنان عمل کنیم. در نظام تعلیم و تربیت زمینه را برای حضور واقعی مردم آماده کنیم. تثبیت و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران رویکرد مشروعیت نظام است.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که براساس الگویی مشخص، مردمی سازی آموزش و پرورش را در تمامی ابعاد ترسیم کنیم. سند تحول دولت مردمی نیز بر این اساس ترسیم شده است.
*ارتقای سرانه فضا و تجهیزات از ۱.۵ مترمربع در قبل از انقلاب به ۵.۲ مترمربع در حال حاضر
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب، سرانه فضا و تجهیزات ۱.۵ مترمربع بود، اکنون این سرانه ۵.۲ مترمربع است، همچنین نرخ باسوادی در اوایل انقلاب ۳۵ درصد بود که اکنون این نرخ ۹۵ درصد است.
وی گفت: باید براساس ظرفیت ها برنامه ریزی کنیم؛ ۸ هزار مدرسه کانکسی و سنگ دست چین داشتیم و ۱۳ هزار مدرسه فاقد سرویس بهداشتی بودند که اکنون شرایط متفاوت شده است.
عضو کابینه دولت مردمی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید به مواردی مانند افزایش ظرفیت دانشجومعلمان، اعطای گواهینامه صلاحیت به معلمان، آموزش مهارت به معلمان در ۶ ساحت به همراه ارائه کار حضوری توجه کند.
وی اضافه کرد: استقرار نظام رتبه بندی معلمان، تغییر بیمه تکمیلی فرهنگیان، همسان سازی حقوق هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه های وزارت علوم، تسهیل گری در سفر و گردشگری، ساماندهی اسکان مدارس و مراکز رفاهی، اجرای مسابقات فرهنگیان بعد از ۱۳ سال از جمله اقدامات آموزش و پرورش در راستای تکریم فرهنگیان انجام شده است.
نوری عنوان کرد: در بحث محتوا، تدوین شیوه نامه کتاب های درسی، اصلاح عناوین کتب درسی، کاهش ۷۰ درصدی هزینه های کاغذ کتب از محل تولید داخلی، تالیف و متناسب سازی کتب درسی دانش آموزان استثنایی و تربیت رهیاران تحول در سراسر کشور برای ایجاد مدارس الگوی تحولی انجام شده است.
*احصای شاخص های الگوی رتبه بندی مدارس
وی افزود: شاخص های الگوی رتبه بندی مدارس احصا می شود در این راستا مدارس، براساس شاخص های کلی، اسناد تحول اقدامات تحولی را انجام و ممیزه می شوند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در طرح شهید سلیمانی، ۲۱۰۰ فضای چمن و سالن ورزشی درون مدرسه ای ایجاد شده است و دانش آموزان استعدادهای خود را در مدرسه شکوفا می کنند. در استان اصفهان استعدادیابی دانش آموزان در حوزه تربیت بدنی انجام شده است که باید این امر تسری پیدا کند.
وی اضافه کرد: شبکه شاد به صورت کمی و کیفی تغییر پیدا کرده است کلاس مجازی این شبکه پیگیری می شود تا این شبکه به عنوان یک شبکه یادگیری مورد توجه باشد.
عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها و نمازخانه ها، ایجاد ۴۰۰ هنرستان وابسته یا جوار صنایع کارخانه جات، واریز سرانه آموزشی به حساب مدارس، استقرار قرارگاه تربیت فناورانه و آماده ساری ۱۰ هنرستان کشاورزی از دیگر اقدامات آموزش و پرورش است.
وی تصریح کرد: توجه به شعار سال در حوزه دانش بنیان را مورد توجه داریم همچنین طرح شهید خرازی باید جدی گرفته شود؛ یک هزار فضای ورزشی باید آزادسازی شوند.
نوری درباره قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی بیان کرد: طرح نهضت نصیب آموزشی یکسان در ۴۴۹ شهرستان اجرا می شود و طرح تغذیه رایگان دانش آموزی در البرز و سیستان و بلوچستان اجرا شد