Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس جمهور در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور:

بی‌تردید توسعه کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش است

شناسه مطلب: 13556
زمان انتشار: يكشنبه 30 مرداد 1401 ساعت 07:20

رئیس جمهور از اراده جدی دولت برای ارتقای شاخص‌های عدالت آموزشی و مردمی کردن آموزش و پرورش خبر داد و بر اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در سی ‌و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش ‌و پرورش کشور که پیش از ظهر امروز شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، آموزش و پرورش را مهم‌ترین نهاد فرهنگی کشور و متولی امر تعلیم و تربیت خواند و گفت: آینده مدیریت، سیاست و اقتصاد کشور در آموزش و پرورش رقم می‌خورد و بی‌تردید توسعه کشور در گرو توسعه این نهاد است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مهم‌ترین ماموریت انبیای الهی تربیت مردم بوده است، افزود: امروز وظیفه خطیر و بسیار مهم تربیت انسان و انسان‌سازی بر عهده معلمان و نهاد آموزش و پرورش است.

*هزینه هدفمند در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای تربیت نیروی انسانی فرهیخته است

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جایگاه تعلیم و تربیت باید به عنوان یک جایگاه ممتاز و متعالی در جامعه تثبیت شود، تصریح کرد: هرگونه هزینه هدفمند در آموزش و پرورش، یک سرمایه‌گذاری برای کشور در راستای ارتقای آموزش یک نسل و تربیت نیروی انسانی فرهیخته است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت بازبینی اقدامات انجام شده در گذشته و احصای نظام مسائل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده به این اجلاس و همه مدیران آموزش و پرورش این است که با نگاه نقادانه و منصفانه، نقاط ضعف و قوت روند حرکتی در گذشته را واکاوی و با شناخت مشکلات، راهکارهای ایجاد تحول و غلبه بر مشکلات را تدوین و ارائه کنند.

*عدالت‌خواه شدن افراد در گرو تربیت صحیح در آموزش و پرورش است

رئیس جمهور در ادامه لزوم جبران عقب‌ماندگی‌ها در عدالت آموزشی را مورد تاکید قرار داد و افزود: بی‌عدالتی در نظام آموزشی صرفا مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات در مناطق محروم نیست، گاهی تعیین ساعات و نوع چینش دروس خاص در برنامه درسی دانش‌آموزان، از مصادیق بی‌عدالتی است که رفع آن باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد. اساساً عدالت‌خواه شدن افراد جامعه در گرو تربیت و آموزش صحیح در نهاد آموزش و پرورش است.

آیت‌الله رئیسی تقویت سطح کیفی آموزش در مدارس را از مصادیق ارتقای عدالت آموزشی در کشور خواند و افزود: مدارس دولتی پرچمداران آموزش عمومی در کشور هستند و به هیچ عنوان شایسته نیست در آزمون‌های هماهنگ کشوری، دانش‌آموزان این مدارس سطح علمی نازلی داشته باشند و این تلقی در کشور شکل بگیرد که موفقیت در گروی پیوستن به مدارس غیردولتی است.

*مردمی کردن آموزش در کنار مدارس دولتی و خصوصی رویکردی جدید است

دکتر رئیسی با تاکید بر ضرورت مردمی‌سازی آموزش و پرورش و میدان دادن به مردم در این حوزه، گفت: والدین می‌توانند نقش بسیار مهمی در مردمی‌سازی تعلیم و تربیت ایفا کنند. شرایط کرونایی در کنار همه مشکلاتی که برای مردم و کشور ایجاد کرد، در عین حال تجربیات مفیدی به ارمغان آورد که یکی از آنها نقش و کمک کردن والدین به معلمان در تعلیم و تربیت بود.

آیت‌الله رئیسی افزود: مردمی کردن آموزش در کنار مدارس دولتی و خصوصی، رویکرد جدیدی است که اساس آن میدان دادن به گروه‌های مردمی و جهادی در عرصه آموزش و پرورش است. تقویت نقش نظارتی مردم در آموزش و پرورش، جلوه دیگری از مردمی کردن آموزش و پرورش است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تحقق اهداف سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش را در گرو نگاه تحول‌گرایانه مدیران دانست و تصریح کرد: امروز و با گذشت ۴۳ سال از استقرار پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات ما باید مبتنی بر مبانی روشن، متقن و محکم با قابلیت اجرایی باشد.

دکتر رئیسی با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در اجرای سند بنیادین تحول در آموزش و پرورش پیشنهاد کرد که این دانشگاه در راستای عمل به مسئولیت‌های خود از ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و تحقیقی و همچنین دانشکده‌های علوم تربیتی سراسر کشور بهره و یاری بگیرد.

*دولت مردمی به وعده خود برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان عمل کرد

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به تحقق وعده دولت برای رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: همانطور که وعده کرده بودیم با تعامل با مجلس، قبل از پایان سال اول دولت، طرح رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۱ سال تاخیر اجرا گردید. در این زمینه مسائل مالی و بودجه‌ای مقدمه و فرع ماجرا بوده و برای دولت مردمی مسئله اصلی توجه به شأن، منزلت، مهارت و مهارت‌آفرینی معلمان بوده است.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و اسارت خاندان آل‌الله افزود: امام حسین(ع) معلم بشریت است و مهم‌ترین الگوی ما برای تعلیم و تربیت جامعه حضرت حسین بن علی(ع) و حضرت زینب کبری(س) هستند. امیدواریم به برکت همزمانی این اجلاس با این ایام مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور بتوانند در وظیفه خطیر خود در هدایت جامعه موفق عمل کنند



رئیس پژوهشکده زن و خانواده تبیین کرد:

پرورش فرد واجتماع هدف غایی سندهای تحول حوزه و آموزش و پرورش است.

نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد:

روحانیت در آموزش و پرورش، کلید هدایت فرهنگی جوانان است

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!

موشن گرافی نماز / قسمت اول ؛بیمه واقعی

دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است