به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجتالاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شامگاه گذشته، چهارم تیرماه در مراسم افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور که در محل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، گفت: خداوند روزی که اراده کرد حقیقت الهی را به عالم زمین نازل کند، انزالاً آن حقیقت وقتی نازل شد دو تجلی لفظی و کتبی در بر داشت؛ لذا دو دانش قرائت برای راهبری بخش لفظی و دانش کتابت برای راهبری بخش کتبی به وجود آمد. تمام آنچه که به نام قرائت مطرح میشود در حوزه راهبری بخش لفظی قرآن کریم است.
وی ادامه داد: روایات فراوانی مبنی بر اینکه قرآن را زیبا، با ابهت و همراه با توجه به معنا و تدبر بخوانید، وجود دارد که در حقیقت تمام این موارد در بخش لفظی قرآن مطرح است و ما مأمور به این کار هستیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) با تلاوت زیبای خود بسیاری از کفار را مؤمن کردند، زیرا صدای زیبای ایشان و سایر اهلبیت(ع) موجب نفوذ قرآن در وجود کفار میشد، چرا که قرآن با معارف خود در عقلها و با زیباییهای خود در قلبها نفوذ پیدا میکند و به عبارتی قرآن با معارفی که دارد عقلها و با هنرهای خود قلبها را تسخیر میکند. بنابراین زمانیکه شما این مضامین بلند را در قالب زیبایی تلاوت میکنید مخاطبان ناخودآگاه غرق در زیباییهای قرآن میشود.
رسالت اصلی آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه عقلانیت و صداقت به عنوان راهبرد اصلی در نظام تعلیم و تربیت ما بهشمار میرود، گفت: در حقیقت معلم کسی است که اول حرف خوبی میزند و دوم اینکه حرف خوب را خوب بزند. معلمی که در نظام تعلیم و تربیت تعریف میشود، دارای دو ظرفیت توأمان است، هم حرفهای خوبی میداند و هم اینکه راهکارهای خوب بیان کردن را میداند و این دقیقاً همان کاری است که انبیا انجام میدادند. نظام تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش سه رسالت اصلی عرضه و ابلاغ قرآن به زیباترین شکل ممکن، عمومیسازی فهم قرآن و گسترش معرفت قرآنی از طریق توسعه فرهنگ قرآنی را برعهده دارند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری به تربیت ۱۰ میلیون حافظ در کشور تأکید کردهاند به این دلیل است که فردی که قرآن را حفظ کند سایر مقولههای مرتبط با قرآن اعم از روخوانی، روانخوانی، زیباخوانی و... را نیز میداند. در حقیقت ذهن یک حافظ قرآن بهطور طبیعی مشغول تمام بخشهای هفتگانه مواجه با قرآن میشود و لذا معظم له فرمودند که اگر ۱۰ میلیون حافظ داشته باشیم، تحول بزرگ فرهنگی در جامعه ما رخ خواهد داد و یقیناً محور تحولات فرهنگی در جامعه ما در بخش حفظ در وزارت آموزش و پرورش تعریف میشود. از اینرو آموزش و پرورش با ویژگیهایی که دارد تا آخرین نقطه کشور میتواند این اتفاق بزرگ را رهبری کند. در حقیقت اینگونه میتوان گفت که پاشنه آشیل نظام توسعه فرهنگ قرآنی کشور آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش موفق بود، قرآن در کشور میتواند توفیق پیدا کند، اما اگر موفق نبود نباید انتظار از جایی دیگر داشته باشیم که این انتظار به جا نیست؛ بنابراین یکی از طرحهایی که در حال اجرای آن هستیم، طرح «اتقان» است که در این طرح بالغ بر ۴۶۰ هزار معلم ابتدایی اتقان پیدا میکنند. منظور از این طرح، ارتقای توانمندی قرآنی معلمان، مدیران، مربیان و معاونان است. باید تمام قد ایستاد و این طرح بزرگ را پیش برد، زیرا ما اگر ۵ درصد به آموزگار دوره ابتدایی این اطلاعات را منتقل کنیم و بتواند معلم قرآن شود، در این صورت بحث قرآن که همان روخوانی و روانخوانی که مدخل ورود به مفاهیم قرآنی است، حل خواهد شد.
نهجالبلاغه نماد مقام تبیین است
وی در خصوص اهمیت کتاب نهجالبلاغه نیز خاطرنشان کرد: نماد مقام تبیین، نهجالبلاغه است و یکی از برترین بخشها در حوزه مقام تبیین است. نهجالبلاغه کتاب بسیار عجیبی است به گونهای که نه فقط تشیع بلکه بسیاری از اهل تسنن نیز درباره عظمت این کتاب سخنان زیادی گفتهاند. در حقیقت این کتاب میتواند در نظام تعلیم و تربیت بسیار راهگشا باشد و اگر معلمین ما هر اندازه که آشنایی بیشتری با این کتاب داشته باشند در ایفای رسالت خود نیز میتوانند نقشآفرینتر و مؤثرتر باشند. خوشحال هستیم که در حوزه نهجالبلاغه هم مسابقات خوبی برگزار شده و امیدواریم که صحیفه سجادیه هم در دوره بعد در این مسابقات گنجانده شود.