Print
Zoom In
Zoom Out

یادداشت

فراغت تابستانه و ظرفیت تبلیغ چهره به چهره

شناسه مطلب: 13424
زمان انتشار: يكشنبه 29 خرداد 1401 ساعت 07:33

حجت الاسلام حمید نیکزاد مشاور و زیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن اوقات فراغت تابستانه بر حضور طلاب جوان در پایگاه های اوقات فراغت به منظور تبلیغ چهره به چهره تاکید نمود.

پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها متن یادداشت عضو شورای معاونین حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش را منتشر می کند.

اوقات فراغت در زندگی انسان حساسیت فوق العاده‌ای دارد و بی‌توجهی به آن آسیب زا خواهد بود،امام صادق(علیه‌السّلام) در این خصوص می‌فرمایند:انسان اگر به کاری مشغول نباشد از فرط خوشی و بیکاری و بیهودگی به کارهایی دست می‌زند که ضررش بر او و نزدیکانش بسیار است. / بحار الانوار، ج3، ص 87.

*ضرورت جهت ‌گیری صحیح

اندیشمندان عرصه تعلیم و تربیت بر این باورند،اوقات فراغت بستر مناسبی برای شکل گیری و بروز انتخاب‌گری افراد است ولازمه احساس استقلال و خود شکوفایی و تعالی انسان می باشد و در پیشرفت و کارکرد هر چه بیشتر اجتماع مؤثر است.

بنا براین اگر برنامه‌های اوقات فراغت با جهت ‌گیری صحیح انتخاب شود،علاوه بر نشاط روحی و روانی،خلاقیت‌های فردی و اجتماعی به بار خواهد نشست ، خوشبختانه برای  آموزش و پرورش ظرفیت های بی بدیلی در نهادی های مختلف علمی ، فرهنگی و مذهبی از جمله حوزه علمیه و مساجد  جهت غنی سازی اوقات فراغت وجود دارد که با هم پوشانی یکدیگر می توان علاوه بر حفظ نشاط تحصیلی  با خلق برنامه‌های شادی آفرین، سرگرم کننده ، لذت‌ بخش و متضمن رشد و کمال انسان، تمرین خوب زیستن را در پایگاههای اوقات فراغت ایجاد کرد .

* پرهیز از افراط وتفریط

ناگفته پیداست برنامه‌های اوقات فراغت باید درجهت تقویت و تلطیف ارزش‌های اخلاقی عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، هنری و ... باشد و از افراط وتفریط پرهیز گردد و با هنر نمایی مربیان مربوطه،رشد مهارت‌های مذهبی از  قرائت قرآن و درک مفاهیم  دینی گرفته تا انقلاب شناسی، دشمن شناسی و بصیرت افزایی و از طرفی مهارتهای زندگی درهمه شئون را در فضایی غیر از آموزش رسمی شاهد باشیم.

*خاستگاه حوزه علمیه و روحانیت

یکی از روشهای سپری کردن اوقافت فراغت،استفاده از آن در جهت رشد و تربیت مذهبی است که خاستگاه آن حوزه علمیه و روحانیت می باشد.زیرا دین اسلام برای تفکر و‌ اندیشه ورزی ارزش و اهمیت بسزایی  قائل است و حوزه علمیه به عنوان دانشگاه اهل بیت علیهم السلام، محل اندیشه ورزی است و چه خوبست فرزندانمان در جلساتی شرکت کنند که  قدرت استدلال دینی آن‌ها افزایش یابد و نحوه دریافت باورهای دینی را بیاموزند.

بدیهی است اگر فرزندانمان نتوانند آداب مذهبی را با مهارت نسبی انجام دهند موجب دوری تدریجی آن‌ها از مذهب خواهد شد، بر این اساس حوزه علمیه از قدیم الایام همواره بر اصل استفاده بهینه از اوقات فراغت تاکید داشته و طلاب هر عصری به تناسب اقتضائات همواره در ایام غیر درسی با بهره گیری از اندوخته های خود با حضور در بین مردم ،مروج ارزشهای دینی و اخلاقی بوده و هستند.

 *سنت دیرین حوزه علمیه

به عنوان مثال تبليغ چهره به چهره، از سنت های دیرین حوزه علمیه است  که حتی از سخنراني و منبر اثرگذارتر است و اين نوع تبليغ به دليل ارتباط رو در رو با افراد، موجب افزايش تاثيرگذاري در مخاطبان مي‌شود.

به لطف تحولات صورت گرفته مورد نظر مقام معظم رهبری در سالیان اخیر، امروزه در حوزه علمیه  شاهد موسسات آموزشی و پژوهشی فراوانی در قم و دیگر حوزه های بزرگ کشور هستیم که زیر ساخت های نوینی را برای جذب کودکان و نوجوانان در مقاطع مختلف تحصیلی تدارک دیده اند و طلاب جوان را به مهارتها ،فنون و روش کلاسداری و ...تجهیز نموده اند، زیرا برای جذب نوجوانان، باید از طریق جوانان اقدام شود، چون به دلیل فاصله سنی کمتر و درک بهتر شرایط تاثیر گذاری بهتری خواهند داشت.  

*طرح موفق امین و حضور طلاب جوان

در این میان طرح موفق امین و حضور طلاب جوان و با انگیزه نقش موثری برجای گذاشته و نظرسنجی های معتبر و ارزشیابی های سازمانی حکایت از آن دارد در مدارسی که طلاب و روحانیون فعالیت دارند، نرخ بزه کاری و حتی ترک تحصیل به مراتب پایین تر ازحد انتظاراست و این امر نشان میدهد ،نهاد و فطرت انسان به مکارم اخلاق گرایش دارد و علی رغم تبلیغات سنگین و سهمگین شبکه های معاند، چنانچه برنامه منسجم برای مدیریت اوقات فراغت نوجوانان و دانش آموزان داشته باشیم بر اساس کلام گوهربار امام هشتم علیه السلام، با جان و دل می پذیرند که فرمود؛رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا اَلْحَدِيثَ .

خداوند رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. یعنی علم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد. زیرا اگر مردم بر سخنان نیک ما آگاهی پیدا کنند قطعاً از ما پیروی خواهند کرد. (عیون اخبار الرضا ج 1 ص 620)

این مهم در ایام تابستان فرصت مناسبی است که آموزش و پرورش باید در راستای تربیت دینی از آن بهره ببرد و در پایگاه های اوقات فراغت  با فراهم کردن هر پایگاه یک روحانی در اولین سال از دولت سیزدهم گرمای تابستان را با نسیم روح نواز آموزه های دینی در مدارس و مساجد خنکای جسم و روح بخشد.  

حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاریها



فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

گام‌های مهم حوزه علمیه خراسان در توسعه مدارس امین

مدیر حوزه علمیه فارس خبر داد؛

۹۶ درصد مخاطبان مدارس طرح امین ،عملکرد مبلغین را عالی ارزیابی کرده‌اند.

دوره آموزشی «جذب دانش‌آموزان به نماز» در کرمانشاه برگزار شد

امام جمعه اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت آموزش مبتنی برفهم کودک

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

نشست مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نائین+ عکس

تصاویر/ نشست شورای همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش خوی

رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)