به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،حجت الاسلام حمید نیکزاد روز دوشنبه درنشست استانی کمیته های همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش استان کردستان اظهار داشت:کردستان قهرمان بودن خود را اثبات کرده و در انقلاب دین خود را ادا کرد و امروز کردستان میتواند سرش را بالا بگیرد و به واسطه برکت خون شهدا و ارشادهای علمای این مرز و بوم توانسته در عرصههای مختلف موفق عمل کند.
عضو شورای معاونینی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: نقش معلمی نقش برجستهای است ،نقشی که خداوند در ابتدا برای بشر ایفا کرده است. بنا براین معلم اول خداوند و تمام علوم را خداوند بر قلب پیامبران ارسال و جمیع این علوم به رسول خدا رسیده است.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شهید ماموستا برهان عالی از معلمان و علمای برجسته کردستان بود که حق و حقیقت را بیان میکرد موضوعی که برای استکبار خوشایند نبود، تصریح کرد: علما برای آموزش و پرورش جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند و اهمیت آموزش عمومی در این نهاد بسیار بالا است.
دبیر ستاد همکاریها در ادامه اظهار داشت: مهمترین طیف و قشر که رکن و عمود آموزش و پرورش به شمار می روند، معلمان هستند و باید نگاه ویژه به جایگاه این قشر وجود داشته باشد،ضمن اینکه معلمان نیز بر جایگاه خود واقف و جامعه نیز جایگاه این قشر را درک کرده است.
وی افزود؛ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش تاریخچه طولانی دارد و مسائل و راهبردهای کلان دراین ستاد با حضور مدیر حوزه های علمیه ، وزیر آموزش و پرورش و معاونان ارشد هر دو مجموعه برنامهریزی و مصوب می شود
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: دبیرخانه ستاد همکاریها هماهنگ کننده اجرای این برنامه ها در هر دو دستگاه است و چنانچه در راستای این اهداف بین همکاری علما، روحانیت و حوزه های علمیه خللی پیش بیاید آن را برطرف می کنیم و اهتمام جدی در این زمینه وجود دارد.
وی تصریح کرد: راهکارهای متعددی برای همکاری حوزه و آموزش و پرورش برای تحقق بخشی از سند تحول بنیادین ارائه شده است و در این دوره دنبال پیوند بین مسجد و مدرسه هستیم.
عضو شورای معاونین حوزه های علمیه با بیان اینکه اجرای طرحهای امین، مسجد و دیدهبان در حال اجراست عنوان کرد: برنامه پنج ساله همکاریها تدوین شده. بحت ستاد همکاریها کاملا وجه قانونی داشته و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه دارد و از ابتدای انقلاب بزرگانی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح در ستاد همکاریها، تلاشهای زیادی انجام دادند و در حال حاضر تلاش می شود برخی کارهای ساختاری در این ستاد برطرف شود.
وی اظهار داشت: یکی از مسائلی که به جدیت در دوره جدید دنبال می شود، پیوند بین مدرسه و مسجد است ما موقعیت هایی در مدارس داریم که باید در راستای ارتقای مسائل دینی مورد استفاده قرار گیرند.
حجت الاسلام نیکزاد، بحث نمازهای جماعت در مدارس را از راهکارهای پیوند مسجد و مدرسه اعلام کرد و گفت: طرح محراب نیز یکی از طرحهایی است که در راستای بحث پیوند مسجد و مدرسه اجرا خواهد شد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با تاکید بر ارتباط گسترده بین معلمان و علما افزود: باید جلسات گفت و گو، مناظره بین معلمان و علما افزایش پیدا کند، البته تلاشهایی در این زمینه انجام شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر فضای هجمه رسانهای به شدت بر فرزندان ما سنگین است نباید ناامید شویم چرا که خداوند میخواهد صبر ما را بسنجد شاید به مو برسد اما پاره نمیشود.
حجت الاسلام نیکزاد یادآور شد: امروز جبهه فرهنگی در آموزش و پروش است، باید مقاومت کنیم و فاتح این جبهه فرهنگی باشیم، نباید عرصه را ببازیم و یا ناامیدی را به جامعه پمپاژ کنیم، بلکه امید را به جامعه تزریق کرده و به بیان دستاوردها بپردازیم.
در ادامه این جلسه تعدادی از اعضای کمیته های استانی و شهرستانی و ائمه جمعه کردستان ضمن ارائه گزارش برخی مشکلات و مسائل را تبیین کردند.