Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

از موفقیت در مدارس امین و تمدنی تا تلاش برای تحقق سند تحول بنیادین

شناسه مطلب: 13349
زمان انتشار: چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 ساعت 12:08

در نشست علمی تخصصی «نقش نهادهای حوزوی و دینی در اجرایی سازی سندتحول بنیادین آموزش و پرورش؛ظرفیت ها،موانع و راهکارها»در شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، به همت معاونت دین و سیاستگذاری علم و فناوری شورای تخصصی حوزوی ،جلسه هم اندیشی علمی تخصصی با موضوع «نقش نهادهای حوزوی و دینی در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ ظرفیت ها، موانع و راهکارها» با حضور نماینده ستاد همکاری حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، مدیر مرکز تربیت معلم و مبلغ، دبیر ستاد راهبری حوزه و آموزش و پرورش و دبیر میز آموزش و پرورش دفتر تبلیغات اسلامی در ساختمان شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

*نقش فعال شورای تخصصی حوزوی دراجرایی سازی سند تحول بنیادین

در ابتدای این جلسه بهشتی‌نژاد معاون دین وسیاستگذاری، علم و فناوری شورای تخصصی حوزوی با اشاره به وظایف شورای تخصصی حوزوی نسبت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در این مجموعه کار مفصلی در مرحله تدوین و تصویب سند صورت گرفت و برای بازخوانی آن نیز اخیراً جلساتی برگزارشده است.

وی افزود: علاوه براین بر روی این اشکال که برخی معتقدند این نوع سندها کارآیی لازم را ندارند نیز متمرکز شده ایم چرا که باید نشان داد که علی رغم مشکلاتی که وجود دارد راهبردها و راه کارهای متعددی از این سندها اجرا شدنی هستند.

 معاون دین وسیاستگذاری، علم و فناوری شورای تخصصی حوزوی  ادامه داد: به دنبال تدوین کتابچه‌ای از راهکارهای به ثمر رسیده اسناد علم و فناوری کشور هستیم تا نگاهی واقع‌گرایانه نسبت به اجرایی شدن اسناد و موانع آن برای جامعه علمی ایجاد شود ،همچنین شاید بتوان بر اساس این راهکارهای به ثمر رسیده، منطقی برای نحوه اجرایی‌سازی دیگر راهبردها و راه کارهای اسناد نیز به دست آورد.

وی افزود: در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شورای تخصصی حوزوی نقشی فعال  ایفا نموده است و در چندین عرصه مشارکت داشته است، مثلاً برای تامین معلمان دارای صلاحیت و بر طرف کردن کمبود معلم با مشارکت درتصویب یک مصوبه واحده زمینه را برای جذب طلاب به آموزش و پرورش فراهم نموده است هرچند این موضوع نیاز به فعالیت بیشتر برای تسهیل و ارتقای نقش‌آفرینی حوزویان در این عرصه است.

در ادامه حجت الاسلام شریعتمداری دبیر میز آموزش و پرورش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در سال 1398 به منظور بازنگری سند تحول و به دنبال پاسخ به چرایی عدم اجرا ی سند تحول در قالب پروژه ای به دنبال یافتن گلوگاه هایی که در عدم اجرایی شدن سند موثر بوده اند رفتیم.

وی افزود: سیاست پنج ساله میز آموزش و پرورش دفتر به سوی تمرکز بر نیروی انسانی در آموزش و پرورش، سوق پیدا کرده است.

*تربیت مدیرانی در مدارس تمدن نوین اسلامی

حجت الاسلام اللهیاری مدیر بنیاد تمدن ولایی به عنوان سومین ارائه دهنده این جلسه با تاکید بر اینکه یکی از پروژه های تمدنی ما مدرسه تمدنی است، تصریح کرد: هدف این مدارس تربیت مدیرانی در سطح مدارس تمدن نوین اسلامی در جامعه است و تلاش شده بیانات رهبر معظم انقلاب را خوب بشنویم و آن ها را به مرحله عمل برسانیم.

حجت الاسلام عقدکی نماینده ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با توجه به عنوان جلسه گفت: عنوان این جلسه نشان می دهد جهت گیری و نقطه‌زنی های درستی شکل گرفته است و از این لحاظ از شما تشکر می کنم.

 وی آغاز کار دفتر همکاری های حوزه و آموزش پرورش را از سال 85 عنوان کرد و ابراز داشت: اگر بخواهیم نقش ستاد را به طور خلاصه بیان کنیم باید گفت حوزه علمیه ظرفیت های گسترده ای دارد که خیلی از آن ها حتی شناخته شده هم نیست در سوی دیگر آموزش و پرورش نیز دارای ظرفیت‌های متنوع و نیازهای گسترده است؛ در این میان نقش ستاد همکاری ها اتصال این ظرفیت ها به نیازها از هر دو طرف است.

 

*تلاش ستاد همکاری ها، ظرفیت مدارس و مبلغان طرح امین

نماینده ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با تاکید بر نقش راهبری دفتر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از برنامه ها ایجاد مهدکودک و پیش دبستانی ها با همکاری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است و در مرحله بعد مدرسه‌داری از ابتدایی تا متوسطه دوم مدنظر می باشد.

وی عرصه دوم را بحث تبلیغ مطرح کرد و ادامه داد: عمده کار حوزه در گذشته مبحث تبلیغ بوده است که به شیوه های مختلف انجام شده است و بحث سوم جذب و تربیت و به کارگیری نیروی انسانی است که در قالب سرباز وظیفه و ماده 28 انجام می شود.

در ادامه حجت الاسلام  موسوی مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ گفت: ورود حوزه علمیه به آموزش و پرورش چندسالی است که با عنوان مدارس امین کلید خورده است. طرح امین در دو نوع مدارس امین و طرح مبلغین حوزوی است.

وی افزود: در مدارس امین به صورت کلی مدیریت مدارس برعهده حوزه علمیه است اما طرح امین مربوط به حضور طلاب در مدارس کشور می باشد که به سه صورت تمام وقت، نیروهای ساعتی و نیروهای جهادی در حال انجام است.

گفتنی است در این طرح به نیروهای ساعتی طرح امین مبلغی برای تامین هزینه های ایاب و ذهاب از سوی حوزه علمیه پرداخت می شود اما آموزش و پرورش در این زمینه حمایتی از مبلغین ندارد.

*ظرفیت علمی انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه های علمیه

 حجت الاسلام موسوی مدل کامل، اجرایی شده و موفق طرح امین را در استان خوزستان مثال زدند و اظهار داشت: در این استان مدارس بسیار موفقی داریم که مدیریت آنها از صفر تا صد به دست طلاب حوزه علمیه می باشد.

در ادامه حجت الاسلام  حسین‌پناه دبیرستاد راهبری حوزه و آموزش و پرورش به ظرفیتهای علمی موجود در انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه های علمیه و مباحث صورت گرفته ذیل موضوع فقه التربیه اشاره کرد که می تواند نقش مهمی در تامین عقبه فکری و ارایه راه حل پیرامون مسایل پیش روی آموزش و پرورش داشته باشند.

وی با اشاره به مدارس مسجد محور گفت: این مدارس ظرفیت عظیمی دارد اما بعضی از این مدارس دچار افراط و تفریط‌هایی بوده است، این مدارس هرچند نمونه های موفقی در کشور خصوصاً مشهد دارد اما در قم اینگونه مدارس بعضا از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده و با مشکلاتی نیز روبه رو هستند.

وی افزود: برخی از مساجد مسجد محور بدون ایده و برنامه جلو می روند، لذا ستادی در حوزه علمیه تشکیل شد تا ستاد مردمی مدارس مسجد محور را با خود همراه کند و با همکاری هم عیوب را مرتفع کنند.

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد