به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وستاد همکاریها ، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم در این دیدار گفت: هزینه در آموزش و پرورش و در راستای ارتقای کیفیت، هزینه نیست؛ بلکه سرمایه گذاری بلند مدت و تمدن ساز است. پس ما باید بعد از ۴۳سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، معلم تراز انقلاب را به جامعه تحویل دهیم .
وی افزود: یکی از اهداف کلان و راهبردی حیاتی، نسلی متناسب و هماهنگ با آموزه های اسلام و مکتب تشیع در کنار علوم جدید است . بعد از انقلاب فعالان جبهه انقلاب سعی کردند با پرورش مربیان و معلمان و ویژگی های تراز جمهوری اسلامی به رشد و شکوفایی نظام که وظیفه آن تربیت نسل با کرامت را داراست دست یابند.
رئیس کمیته همکاریهای آذربایجان شرقی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در تکریم شخصیت و ویژگی های معلم فرمودند: "یک کشور اگر بخواهد به رفاه و سربلندی و ... برسد و مردم فهمیده و عاقل و خردمند تحویل جامعه بشریت دهد، باید این زیر ساخت اصلی تعلیم و تربیت در دوران کودکی و نوجوانی یعنی معلم را درست کند. صحبت کردن برای کودکان و نوجوانان سخت تر و تاثیر گذار تر است.
وی در خصوص هفته معلم گفت: هفته معلم با شکوه فراوان هر ساله نسبت به سال قبل برگزار می شود .در سند تحول بنیادین از صلاحیت و شایستگی های معلم نیز سخن به میان آمده است .
امام جمعه تبریز اظهار کرد: جامعهشناسان مهمترین نهاد در یک جامعه موفق را مدرسه می دانند. زیرا که جنبه های عقلانی و عاطفی در مدرسه پرورش می یابد و کودکان و نوجوانان زیر نظر این نهاد مهم شکل گیری و استخوان بندی می شود .
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان توصیه های برای پیشرفت آموزش و پرورش گفت: ابر چالش اول در وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی استزیرا به گفته مسئولین این سازمان ۲۵۰ الی ۳۰۰ هزار معلم آموزش و پرورش در کشور کمبود داریم .
وی ضمن اشاره به اینکه اگر مشکلات معیشتی در شغل معلمی اگر زیاد نباشد باعث انگیزه لازم برای دانشجویان در موضوع تدریس خواهد بود ادامه داد: آموزش و پرورش نمیتواند متحول شود؛ مگر اینکه انگیزه کار در معلم وجود داشته باشد. در آموزش و پرورش باید از جوانان و افراد که تجربه کاری و صلاحیت دارند استفاده شود.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید داشت: آنچه که در ادارات مهم است، همتاسازی و جانشین پروری است. همه افراد در هر سطح کاری که باشند باید این کار را انجام دهند و افرادی را رشد دهند تا در موقع لازم جانشینی خوب و اصلح برای آنان باشد.
رئیس کمیته همکاریهای آذربایجان شرقی داد: مدیریت ذره بینی مدیریتی ضعیف است که مبین کنترل بیش از حد کارمندان و توجه به کار های جزئی آن ها است و به این دلیل مدیر توانایی و تحلیل کل سیستم و بهروزی کلی را نخواهد داشت. نباید کلیات را فدای جزئیات کرد. این کار نیز دلیلی برای عدم احترام و اعتماد زیر دستان به مدیر است. اما در عین حال سیستم باید نظارت و کنترل نیز داشته باشد.
امام جمعه تبریزگفت: من کارمندان ادارات دیگر را به پاکدستی در سطوح مختلف توصیه می کنم ولی ما در آموزش و پرورش نیازمند پاک اندیشی و ترویج خوبی ها در دل و روان کودکان هستیم .استفاده از مربیان و معلمین متدین و متخصص دلسوز میتواند در جامعه کارساز باشد . معلم می تواند دانش آموزان را نسبت به انقلاب و اسلام متعهدتر کند.توجه به قرآن،عترت و نماز همچنین حجاب و عفاف و برنامه های تربیتی در آموزش و پرورش بسیار مهم است.
حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم در پایان سخنان خود گفت: در دوران کرونا برنامه آموزشی شاد به آموزش و پرورش کمک بزرگی کرد اما در کنار آن آسیب هایی نیز داشت. ولی نباید فرصت فضای مجازی را از دست بدهیم بلکه باید شاد را زنده نگه داریم. برای خدمت به جامعه فرصت هارا غنیمت شماریم.