Print
Zoom In
Zoom Out

در گفت و گوبا معاون استانهای ستاد همکاریها تشریح شد:

صلح امام حسن(ع) خنثی کننده توطئه یهود/در سیره امام(ع) خدمت به خلق از باطن انسان است

شناسه مطلب: 13282
زمان انتشار: دوشنبه 29 فروردین 1401 ساعت 12:21

معاون امور استانهای ستاد همکاریها گفت: صلح سبط اکبر پیامبر مهربانی‌ها برای خنثی سازی توطئه بر اندازی یهود و هم چنین کینه‌ورزی ابوسفیان و هم چنین تبدیل خلافت به سلطنت توسط معاویه و... به ارمغان آورد.

حجت‌الاسلام حسین درودی، معاون امور استانهای ستاد همکاریها در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد همکاریها، ابعاد شخصیتی کریم اهل‌بیت علیهم السلام را با الهام از سیره پیامبر اسلام(ص) و  نهج‌البلاغه و سیره پیامبر اسلام(ص) تبیین کرد.

مشروح گفت و گو با این پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت در ذیل می آید:

- علت اینکه دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت به کرامت بیش از سایر معصومین علیهم السلام  مشهور می باشند چیست؟

در عصر امام مجتبی علیه السلام صحنه های معرفی کرامت ا لهی، بیش از سایر امامان معصوم پدید آمد برای مثال تحمل جفای همسر از درون منزل و زخم زبان به جهت صلح در میان اصحاب و پاسخ با نشاط آمیخته به محبت به جسارت های جاهلان و مزدوران معاویه فقط در زندگی این امام همام پدید آمده، و الا نور کرامت در همه معصومین در موقعیتی که قابلیت آن موجود باشد بدون تردید مشهود و محسوس خواهد بود.   

- چرا امام حسن مجتبی علیه السلام غلام سیاه چرده را که به سگ خود نان می داد آزاد کرد و از برای ایشان باغ خرید؟

قدرت درک کرامت در آدمی زمانی به جوش و خروش می آید که کریم بودن خالق هستی را شهود کرده باشد، و این برای انسان غیر معصوم نزدیک به محال است چرا که فهم کرامت با واسطه و بدون واسط قابل قیاس نیست، ازهمین رو کرامت های بشری کمتر در میان فقرا و محرومین چشم نوازی می کند چراکه شهرت و بازگشت ندارد، لهذا امام علیه السلام فقیر و اجیر با کرامت را با سوال از او شناسایی نموده و سپس پاداش مورد رضایت حق تعالی را در باره ایشان اعمال می کنند، تا حقوق حیوان در برابر انسان و حقوق بشر حقیقی انسان، و همچنین فلسفه خلقت جهان از برای آدمی جهت راهیابی به عالم ملکوت و هم چینن شکوفایی استعداد بشرتبیین و تدریس کرده اند.

- آیا امام علی علیه السلام به جهت آقا زاده بودن امام مجتبی علیه السلام  و هم چنین به سبب شرکت در جنگ صفین به ایشان مقام و منرلت حکومتی اعطا کردند؟ 

حضرت امیر مومنان بعد از جنگ صفین نه اینکه برای فرزند گرامشان پست و مقام حکومتی قائل نشدند بلکه نامه 31 نهج البلاغه را به ایشان اهدا کردند، تا  جمع سالم میان دنیا و عقبی را برای ایشان و تمام کسانی که حب اهل بیت علیهم السلام را متقاضی هستند و یا به جهت اینکه می خواهند راه رسم خدمت به خلق الله را در اختیار داشته باشند درک و دریافت کنند، و به جهانیان بیاموزند که  خدمت به خلق، از باطن آغاز می گردد و سپس مقدمات جایگاه محبوب و مقبول  در نزد خالق و مخلوق را رقم می زنند، نه رابطه سببی و مسببی میان اعضای یک خانواده یا قبیله و حزب، با آنکه حکومت عادلانه حضرت علی علیه السلام بر 3 قاره امروز جهان تابش داشت، و به زعم مدیران دمکراسی جامعه امروز، برای ارتباطات و اطلاعات نیاز به نیروی انسانی امین و قوی من حیث جمیع جهات لازم بود از فرزندان و بستگانشان استفاده نکردند، و لکن حضرت با کمال خرد ورزی از طمع شیطان و بهانه دادن بدست دنیا پرستان و غرض ورزی برای مدیران آینده جامعه اسلامی پیشگیری گردنند، و این سبک حکمرانی را در قالب منشور حکومت داری برای مالک اشتر و جهان بشریت اعطا فرمودند.

-آیا صلح امام حسن علیه السلام یک انفعال بود یا یک استخدام خرد ورزانه بود؟

سبط اکبر پیامبر مهربانی ها برای خنثی سازی توطئه بر اندازی یهود و هم چنین کینه ورزی  ابوسفیان و هم چنین تبدیل خلافت به سلطنت توسط معاویه، و آسیب های اجتماعی حاصل از جنگ های تحملیی علیه حکومت عدل علوی، و دنیا پرستی برخی صحابه پیامبر اعظم صلی الله علیه آله و سلم و بی عدالتی های به مردم تازه مسلمان بی پناه، از یک سبک تدبیر خرد ورزی آمیخه به الهامات الهی برخوردار بوده، تا اینکه دین اسلام برای آیندگان بدون تحریف و تخریب به ارث گذارده شود، از همین رو صلح حضرت نه اینکه شکست سیاسی و اجتماعی نبود بلکه یک خرد ورزی تمام ساحتی بود که تا امروز بد خواهان از آن در حیرت و سرگردانی باقی مانده اند، و این شیوه و طراحی به همان حدیث رسول اعظم صلی الله علیه و آله اشاره دارد که فرمودند اگر  عقل بصورت یک انسان خودش را به نمایش بگذارد در جمال امام مجتبی به نمایش در خواهد آمد.  

- سبک زندگی دومین اختر تابناک امامت و ولایت در بر خود با دشمنان داخلی و خارجی چگونه بود؟

  ثمرات و برکات عقلی در هر انسان زمانی متبلور می گردد که در کنترل قوه غضبه ایشان به نمایش در آید، زیرا با استخدام قوه شهویه و غضبیه توسط آدمی عبادت خداوند متعال صورت می گیرد، به دلیل آنکه اگر عقل از سوی دستورات وحیانی حمایت و پشتیبانی گردد عقل عاقل از ظرفیت دو قوه دیگر در آدمی جهت اقتدار قوه عاقله بهره می گیرد، و هم نشینی با فرشتگان را از آن خود می کند، نه اینکه عقل او در استخدام قوه شهویه به ویژه غضب در آید تا با شیطان همراز و همراه گردد، از همین رو امام مجتبی علیه السلام مقام عقل و گوهر آن  را برای سبک زندگی اسلامی و انسانی در خانواده با همسر قاتل و در مسجد با عابدان عوام و هم چنین در جامعه با مزدوران اموی و در نهایت با انسان های فریب خورده توسط دشمنان، تدریس و تبیین فرمودند، به همین سبب صبوری حضرت پر از مهرورزی است که فاصله میان صبر ابرازی و انفعالی و صبر جمیل و خدایی را بیانگر است. 

- امام حسن مجتبی علیه السلام در مقابل اهانت و جسارت های دشمنان، از چه ادبیات و گفتمانی بهره می گرفتند؟

در تمامی برخوردهای اما علیه السلام با همسر قاتل در منزل و معاویه هتاک در بالای منبر به مقام جانشین رسول اعظم صلی الله علیه و آله، حلم حضرت چونان تیغ برنده اول شیطان را ناامید می کرد و سپس آنانکه دست و زبان ابلیس گردیده بودند را ناکام می کرد، و سپس ابلیس زدگی آنها را بر ملأ می کرد، و این سبک برخورد چنان اهل خرد وآزادگی را بر آن فهم می داشت که  به زبان حال و قال اقرار و اعتراف کنند که ایشان حقا خلف صالح پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و جانشین به حق اوست که چنین و ادب و نزاکت ایشان معرفی کننده توحید ناب  الهی می باشد.

 

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»