Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی از نخستین دوره کشوری تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

شناسه مطلب: 13215
زمان انتشار: چهارشنبه 18 اسفند 1400 ساعت 13:10

دبیرخانه ستاد همکاریها با همکاری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری نخستین دوره سه روزه کشوری تربیت مدرس بیانیه گام دوم را با حضور نمایندگانی از ادارت آموزش و پرورش استان‌های کشور در قم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، این دوره با حضور فرهنگیانی از ۳۲ استان در مجتمع یاوران مهدی(عج) منطقه جمکران قم با همکاری دبیرخانه ستاد همکاریها و آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران به مدت سه روز فعالیت خود را آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و در آیین افتتاحیه این دوره با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران صادر شده، عنوان کرد: بر پایه این بیانیه، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) از مهم‌ترین مسئولیت‌های پیش‌رو در«گام دوم انقلاب» است که در همین راستا و با در نظر داشتن نقش کلیدی متولیان امر تعلیم و تربیت، به ویژه ستاد همکاریهای حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اقدام به برگزاری اولین دوره کشوری تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب کرده است.

وی افزود: این دوره با هدف تبیین مبانی آیه‌ای و روایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بررسی دستاوردها، چالش‌ها و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی و با حضور یکصد نفر از ادارات آموزش و پرورش ۳۲ استان کشور به صورت حضوری و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی گردهم آمدند.

حجت‌الاسلام درودی ادامه داد: دوره تربیت مربی بیانیه گام دوم در چهار مرحله؛«مقدماتی، تمهیدی، تکمیلی و تخصصی» برنامه ریزی شده است که دوره مقدماتی بیانیه گام دوم انقلاب با همکاری دبیرخانه ستاد  و اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه و قرارگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، با حضور مربیان و معاونین پرورشی مدارس و روحانیون طرح امین در آذرماه سال جاری و در پردیس شهید مفتح دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

وی گفت: در این دوره موضوعاتی همچون؛ تببین اخلاقی بیانیه گام دوم انقلاب، ویژگی های انقلاب اسلامی، مدل حکمرانی و تربیت کادر چله دوم انقلاب، روح کلی بیانیه، تمدن سازی در گام دوم، تحلیل فضلیت، اخلاق و امید در بیانیه، فرصت ها و ظرفیت های انقلاب و...توسط اساتید ممحض حوزوی ودانشگاهی تدریس خواهد شد.

معاون استان های ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به روش های تدریس بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: رونویسی با قلم و تایپ، روخوانی به صورت فردی، مشارکتی و جمع خوانی، روایتگری بر اساس منابع وثیقی همچون انسان ۲۵۰ ساله، صعود ۴۰ ساله و پایگاه اطلاع رسانی رهبری و با کمک ابزارها و شناخت مخاطب، بخشی از ضرورت های آشنایی بیشتر با متن و محتوای بیانیه گام دوم انقلاب و تدریس موفق آن است.

وی ادامه داد: روشنگری پیرامونی با استفاده از گفتمان سازی و مناظرات علمی و افشاگری عالمانه و عاقلانه بخشی دیگر از راهکارهای آشنایی با محتوای بیانیه به منظور تدریس و انتقال مطالب آن است.

حجت الاسلام درودی هدف از برگزاری نشست بیانیه گام دوم انقلاب را دشمن شناسی درونی و بیرونی(مفهوم و مصداق)، شناخت نفوذ دشمن و راه های نفوذ در دل دشمن دانست و افزود: هدف این نیست که فراگیران اطلاعاتی را ذخیره کنند بلکه باید از رهگذر این نشست، به نفوذشناسی دشمن برسیم.

سرپرست معاونت پژوهش ستاد همکاری ها ادامه داد: شرکت کنندگان در این دوره بایستی با دسته بندی، قفسه گذاری و فهرست بندی مطالب، بتوانند آنها را در نزد امام جمعه یا مدیرکل آموزش و پرورش ارائه دهند تا مجاز باشند در مدارس، اداره جات، مساجد و دانشگاه فرهنگیان ارائه کنند.

وی تاکید کرد: در فهرست بندی بیانیه گام دوم انقلاب باید توجه داشت که گام اول و دوم هر کدام در ۷ موضوع و کلا ۲۴ صفحه، مطرح شده و اولین ارائه کننده جهاد تبیین، در خود بیانیه است.

حجت الاسلام درودی تصریح کرد: فهرست نویسی، پاسخ به سوالات و شبهه شناختی موضوعات مهمی است که باید به آن تسلط پیدا کنیم.

وی با اشاره به ضرورت پیام خوانی و پیامدخوانی در ارائه بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در فرم نظر سنجی به دنبال تایید یا تکذیب هستیم اما در پیام خوانی و پیامدخوانی به دنبال این هستیم که چقدر توانسته ایم دشمن را تضعیف و دوستان را تقویت کنیم.

وی توجه به راهبردها را موضوعی اساسی دانست و گفت: اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ به جای حقیقت، جلاد به جای شهید و دشمن به جای دوست می نشیند.

وی با بیان اینکه بسیاری به دنبال کارهای تاسیسی، موازی کاری و فربه شدن مباحث نظری هستند، می خواهند یک چیزی را از پایه بسازند و به اقدامات از قبل انجام شده کاری ندارند در حالی که در کارهای تکمیلی، تکریم هست و هیچ کس از کار تاسیسی استقبال نمی کند.

بازدید دبیر ستاد همکاریها از دوره تربیت مدرس بیانیه گام دوم انقلاب

حجت الاسلام حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در این بازدید و پس از گفت‌وگو با شرکت کنندگان و مسئولان برگزاری این دوره، قول پیگیری مشکلات مطرح شده را داد.

۱۰ کتاب پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب منتشر کرده‌ایم

و اما پس از سه روز و در روز اختتامیه حجت الاسلام والمسلمین سبحانی معاون آموزشی پژوهشی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اهمیت صدور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، تاکنون ۱۰ کتاب در این خصوص منتشر کرده ایم.

وی اظهار کرد: تاکنون بر محور فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه‌های استکبارستیزی، اقتصاد مقاومتی، خانواده، نفوذ دشمن و دشمن شناسی، سبک زندگی اسلامی و جمعیت از طریق تفاهم با برخی از مراکز علمی کشور فعالیت‌هایی نیز انجام داده‌ایم. برخی از آن‌ها در قالب کتاب چاپ شده است و تعدادی دیگر نیز آماده چاپ هستند.

معاون آموزشی پژوهشی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی افزود: ۲۸۰ هزار نفر از روحانیون، پزشکان و مهندسان، روحانیون، دانشجویان و اقشار مختلف مردمی در سطح کشور در سامانه‌های ارتباطی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی ما قرار دارند که در مناسبت‌های مختلف و برنامه‌های گوناگون به ایشان اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فلسفه برگزاری دوره تربیت مدرس بیانیه گام دوم در قم بیان کرد: با توجه به اهمیت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و با هدف تحقق ماموریت‌های مندرج در آن و با نگاه به نقش آموزش و پرورش در تبیین این اهداف اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری دوره‌های تربیت مدرس گام دوم انقلاب اسلامی کرده است.

وی افزود: در این دوره که برای نخستین بار در کشور در قم برگزار می‌شود این دوره با محوریت آشنایی با روح کلی بیانیه گام دوم، تبیین فرصت‌های انقلاب اسلامی و مدل حکمرانی و تربیت کادر چله دوم انقلاب اسلامی همچنین تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی و نقش فضیلت اخلاقی امید، به مدت ۷۰ ساعت و در ۳۵ جلسه کارگاهی برای معلمان آموزش وپرورش کشور برگزار می‌شود.

معاون آموزشی و پژوهشی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی گفت: این دوره می‌تواند برای آشنایی نسل جدید انقلاب اسلامی که انقلاب اسلامی را درک نکرده‌اند اهمیت داشته باشد، اکنون که در چله انقلاب هستیم و دشمنان برای فرهنگ نسل ما در حال برنامه ریزی هستند، تبیین گام دوم انقلاب اسلامی اهمیت به سزایی دارد.

همه باید درجهت گفتمان سازی تببین بیانه گام دوم تلاش کنیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: همه باید در جهت گفتمان سازی تببین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تلاش کنیم، باید آتش به اختیار بوده و منتظر ابلاغ و توصیه نباشیم.

علیرضا رحیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اظهارداشت: دوره سه روزه‌ای را با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی میهمان شهر کریمه اهل بیت(ع) و در جوار مسجدمقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران و مهدی یاوران بوده ‌اید، این حضور مسئولیت ما را بیشتر می‌کند و به این معنا نیست که دوره ای برگزار و تمام شد.

نایب رئیس کمیته همکاریهای استان قم افزود: نظام برای یکایک ما بالاخره بیشتر هزینه کرده است و لذا باید مراقب بود تا بیانیه گام دوم در پیچ و تاب روزگار به سرنوشت سند تحول مبتلا نشود.

رحیمی با بیان اینکه ادبیات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با دیگر اسناد بالادستی نظام متفاوت است، گفت:  اگر بخواهیم ادبیات بیانیه گام دوم را با اسنادی مانند سند چشم انداز ۲۰ ساله، سندجامع علمی کشور و دیگر اسناد مقایسه کنیم، خواهیم دید که متن این بیانیه از رهگذر تأمل و تدبر در قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توسط رهبری حکیم و فرزانه نوشته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از نظر متن، محتوا، چارچوب و امیدآفرینی بسیار متفاوت تر از سایر اسناد بالادستی نظام همچون سند چشم انداز ۲۰ ساله و... است.

وی تصریح کرد: در جهت گفتمان سازی و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب برای نسل امروز و فردا نباید منتظر ابلاغ و دستور ماند، باید هر کسی به سهم خودش گام مؤثر بردارد تا بتوانیم به فرمان ولی امر خود عمل کنیم.

آینده و اقتدار نظام اسلامی در تببین و تشریح شایسته بیانیه گام دوم است

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر حکیم انقلاب صادر شده است، حرکتی در راستای حفظ قدرت و تضمین آینده انقلاب اسلامی می‌باشد.

مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران طی سخنانی درآیین اختتامیه نخستین دوره کشوری تربیت مربی بیانیه گام دوم انقلاب در مجتمع یاوران مهدی(عج) با تشکر از زحمات همکاران خود در برگزاری این همایش سه روزه و تقدیر از دبیرخانه ستاد همکاریها، بیانیه گام دوم انقلاب را حرکتی در راستای حفظ قدرت نظام اسلامی ایران برشمرد و افزود: امروز شما فرهنگیان و نمایندگان ادارات آموزش و پرورش استان های کشور که در این همایش حضور دارید باید این بیانیه را در سطح جامعه تبیین کنید تا تضمین کننده آینده انقلاب باشد.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب بسیار جامع است، اظهار کرد: این بیانیه دارای جامعیت است و هویت انقلاب، پیدایش انقلاب، چالش هایی که انقلاب با آن مواجه بوده و آثار بابرکت انقلاب را تبیین کرده و همچنین تبیین کننده چله دوم یا گام دوم انقلاب و موفقیت هایی است که در این گام می توان داشت و همین طور ابزارهای مورد نیاز این پیشرفت را گوشزد کرده است.

وی افزود: جامعیت بیانیه گام دوم به اندازه ای است که حقیقتا یک جمع فرهیخته منسجم با صرف وقت بسیار زیاد هم توانایی تنظیم و تدوین چنین بیانیه ای را نمی توانند داشته باشند.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران ادامه داد: جامعیت رهبری، خِرد رهبری، اطلاع وسیع رهبری از تمام زوایای انقلاب و حشر و نشر ایشان قبل از پیدایش انقلاب و بعد از تأسیس نظام جمهوری اسلامی  و احاطه ای که مقام معظم رهبری بر همه جوامع انقلاب دارد یک کار ارزشمندی را در قالب بیانیه گام دوم به فرهیختگان، نخبگان و افراد جامعه ارائه داده است.

وی با بیان این که اگر بخواهیم درباره موضوعی صحبت کنیم باید پیشینه آن را بدانیم و پیامدها و چالش های آن را بررسی کنیم تا بتوانیم به یک بیان شیوا و راهبر در جهت شکوفایی آن موضوع برسیم، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب با مرور سریع بر آنچه که در ۴۰ سال گذشته از لحاظ پیشرفت ها و افت ها بر کشور گذشته و رویش ها و ریزش هایی که اتفاق افتاده، بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند و اجرایی کردن این بیانه تعالی بیش از پیش کشور و جامعه را در پی خواهد داشت.

بهرامی تصریح کرد: همه وظیفه داریم در تببین این بیانیه مهم به صورت آتش به اختیار و جهادی ورود کنیم و نباید منتظر ابلاغ، توصیه و سفارش باشیم.

نخستین دوره کشوری تربیت مربی بیانیه گام دوم به کار خود پایان داد

نخستین دوره کشوری تربیت مربی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پس از سه روز در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) قم با تقدیر از دانشمند شهید، محسن فخری زاده به کار خود پایان داد.

آیین اختتامیه نخستین دوره با حضور مدیران کل آموزش و پرورش استان قم و شهرستان های استان تهران، معاون آموزشی پژوهشی ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی و جمعی از مدیران حوزه و آموزش و پرورش، خانواده شهید مدافع حرم مجید عسکری جمکرانی و برادر شهید هسته ای کشورمان محسن فخری زاده برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی، معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش شامگاه ۱۶ اسفند در سخنانی اظهارکرد: امروز اگر برای تببین بیانیه گام دوم انقلاب و برنامه ریزی برای نشر و توسعه آن دور هم جمع شده‌ایم، همه اش به برکت خون شهدای انقلاب اسلامی، هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم و سلامت است که درسایه رشادت های آنان در امنیت بسر می بریم.

وی افزود: بیانیه گام دوم چراغ هدایت برای پیمودن مسیر آینده نظام و انقلاب اسلامی است که توسط نسل جوان امروز و فردا اداره خواهد شد.

معاون امور استان های ستاد همکاریها تصریح کرد: امروز بیانیه ی گام دوم محورپیشرفت علمی وبرنامه محور کشور می باشد که ان شالله با اجرای صحیح این بیانیه گامی در جهت امید بخشی واینده پذیری آحاد مردم برخواهیم داشت.

لازم به ذکر است، با حضور برادر شهیدفخری زاده از مقام شامخ این شهید بزرگوار تقدیر شد.

آیت‌ الله اعرافی در جمع خیرین مدرسه ساز:

آموزش و پرورش هسته اصلی و کانون تربیت و آینده سازی است

با حضور وزیر و مشاور وزیر

میز خدمت آموزش و پرورش در نماز جمعه تهران برپا شد

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (75) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

بارویکرد دانش آموزی

کتاب "سفیر محبت" منتشر شد

دهمین دوره توانمندسازی طلاب امین شهرستان‌های تهران برگزار شد

درقم برگزارشد

آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ دانش آموزی» با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

تصاویر/ رونمایی از دوره ۵ جلدی کتاب «پرسش و پاسخ های دانش آموزی»

با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

از مجموعه کتاب‌های "پرسش و پاسخ دانش آموزی" رونمایی شد

وزیر آموزش و پرورش:

راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش آموزان فکور و چند ساحتی نه تست زن!

گفتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی

چرا بهای زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بهشت است

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» روانه بازار نشر شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف خبر داد:

برگزاری جشن تکلیف ۵ هزار دختر نومکلف در حرم بانوی کرامت

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)؛

شعبه ای ازشفاخانه اهل بیت علیهم السلام

زیارت نامه حضرت معصومه(س) و شاخص‌های حیات طیبه

رضامراد صحرایی در دیدار با خانواده شهید عسگری جمکرانی:

۱۳۷۴ فرزند شهید در مدارس شاهد کشور تحصیل می‌کنند/امروز اصلی ترین قدرت فرهنگی ما شهدا هستند