Print
Zoom In
Zoom Out

برخلق خوشش زصدق و ایمان صلوات

زندگی به سبک رسول مهربانی ها

شناسه مطلب: 13185
زمان انتشار: پنجشنبه 19 بهمن 1402 ساعت 11:22

در زندگينامه رسول مكرم اسلام ،عصاره همه خوبيهاى عالم جمع شده است .جاى جاى زندگى سراسر نور پیام آور خوبیها ، سرمايه عظيمى براى پرورش انسانهاى نمونه و ارائه آنها به عنوان الگو و سرمشق به ديگران است.

پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، ضمن تبریک فرا رسیدن عید بزرگ مبعث رسول اعظم اسلام درسهای خوب زیستن را از سیره عملی آن حضرت منتشر میکند .

*الگوى جامع

پيامبر صلى الله عليه و آله لباسش را خودش مى دوخت ، كفشش را خودش وصله مى كرد، گوسفندش را خود مى دوشيد. با بردگان غذا مى خورد ، شرم آن نداشت كه خودش به بازار برود و نيازهاى خانه را خريدارى كرده و حمل كند. با همه افراد دست مى داد، تا طرف ، دستش را رها نمى كرد، او رها نمى كرد، به همگان سلام مى كرد و اگر به چيزى دعوت مى شد، هر چند به خرماى خشك ، دعوت را رد نمى نمود. كم خرج و بزرگ طبع و خوش برخورد بود. چهره اش گشوده و خندان بود، اندوهش آميخته مهربان با خشم نبود، در تواضعش ذلت نبود، اشراف در بخشش داشت ، قلبى مهربان داشت ، وبا همه مسلمانان مهربان بود. هرگز سر سفره اى سير بر نخاست و هرگز دست طمع به چيزى دراز نكرد. / الميزان ، ج 6، 330.

*فضیلت علم آموزی بر عبادت

مردى از انصار محضر رسول اكرم صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد: يا رسول الله صلى الله عليه و آله ! اگر جنازه اى حاضر باشد و مجلس ‍ عالمى ، كداميك را دوست تر دارى كه من حضور يابم ؟ رسول الله صلى الله عليه و آله فرمودند: اگر براى تشييع و دفن ، كسانى باشند كه عهده دار انجام آن شوند، حضور يافتن در مجلس دانشمند، از حاضر شدن در تشييع هزار جنازه و عيادت هزار بيمار و از نماز شب و روزه هزار روز و از هزار صدقه به مستمندان دادن و از هزار حج مستحب و از هزار جنگ مستحب در راه خدا با مال و جان برتر است ، كجا اينها با فضيلت حضور در محضر عالم برابرى مى كند؟! آيا ندانسته اى كه اطاعت و عبادت خدا وابسته به علم و دانش ‍ است و خير دنيا و آخرت با علم مى باشد و بدى دنيا و آخرت با نادانى است ؟! /  بحارالانوار، ج 1، ص 204.

*بوسيدن دست كارگر

وقتى رسول خدا صلى الله عليه و آله از غزوه تبوك برگشتند. سعد انصارى به استقبال آن حضرت رفت نبى اكرم صلى الله عليه و آله با او مصافحه كرد و چون دست در دست سعد گذاشت ، فرمود، اين زبرى چيست كه در دستهاى توست ؟ عرض كرد: يا رسول الله ! با بيل و كلنگ كار مى كنم و براى خانواده ام روزى فراهم مى نمايم . رسول خدا صلى الله عليه و آله دست سعد را بوسيد و فرمود: اين ، دستى است كه حرارت آتش دوزخ به آن نرسد. / اسدالغابه ، ج 2، ص 269.

*بر این جنازه نماز نمی خوانم !

جنازه مردى را آوردند تا رسول خدا صلى الله عليه و آله بر آن نماز گزارد.پيامبر صلى الله عليه و آله به اصحاب خود فرمود: شما بر او نماز بخوانيد، من نمى خوانم .اصحاب گفتند: يا رسول الله ! چرا بر او نماز نمى گزارى ؟حضرت فرمود: زيرا بدهكار مردم است .ابو قتاده گفت : من ضامن مى شوم قرض او را ادا كنم .پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: به طور كامل ادا خواهى كرد؟ابو قتاده : بله ، بطور كامل خواهم كرد. آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله بر او نماز گزارد.ابو قتاده گويد: بدهكارى آن مرد هفده يا هجده درهم بود./ مستدرك الوسايل ، ج 13، ص 404.

*بردبارى در مقابل دشنام

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، بر گروهى از مردم پيرامون مردى كه سخت ترين و سنگين ترين سنگ را بلند مى كرد حلقه زده بودند فرمودند: چه خبر است ؟ عرض كردند: اين مرد سنگى را كه وزنه بزرگ براى سنجش زورمندان است ، بر مى دارد. فرمودند: آيا ميل داريد به كسى كه زورمندتر از او باشد، به شما خبر دهم ؟ آن مردى است كه ديگرى دشنامش گويد و او بردبارى به خرج دهد و بر نفس و خشم خود و شيطان خويش حريف پيروز گردد./ مجموعه ورام ، ص 340.

*صله رحم

مردى خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد:

يا رسول الله ! فاميل من تصميم گرفته اند بر من حمله كنند و از من ببرند و دشنامم دهند، آيا من حق دارم آنها را ترك گويم ؟ فرمودند: در آن صورت خداوند همه شما را ترك مى كند.

عرض كرد: پس چه كنم ؟

فرمودند: بپيوند با هر كه از تو ببرد، عطا كن به هر كه محرومت كند، در گذر از هر كه به تو ستم نمايد، چون چنين كنى،خدا تو را بر آنها يارى دهد. / اصول كافى ، ج 3، ص 221، ح 2.

*فرجام عالم بى عمل

انس بن مالك گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: شبى مرا به آسمان بردند و سير دادند، به گروهى از مردم گذشتم كه لبهايشان با مقراض هاى آهنين بريده مى شد، من گفتم :اى جبرئيل ، اينها چه كسانى هستند؟ گفت:ايشان گويندگانى از اهل دنيا و از جمله كسانى هستند كه مردم را به كارهاى خير و نيك امر مى كردند و خود را فراموش ‍مى نمودند./ تفسير و نورالثقلين ، ج 1، ص 75.

*معیار فضيلت و شايستگى

عتاب بن اسيد بعد از فتح مكه از سوى حضرت به عنوان والى مكه برگزيده شد، مسئوليت امور سياسى را به عهده گرفت؛در حالى كه بيست و يك سال بيش نداشت افراد بزرگتر از وى در بين صحابه فراوان وجود داشتند.اين كار حضرت مورد اعتراض قرار گرفت، چرا جوان را بر بزرگسالان ترجيح داده است ، حضرت بسيار متين جواب مى دهد ، ملاك مسئوليت، بزرگى سن نيست ، فضيلت و شايستگى باعث بزرگى مى باشد: "فليس الاكبر هو الافضل بل الافضل هو الاكبر" همين مطلب در مورد معاذبن جبل كه 26 سال دارد، مطرح است و ايشان به عنوان مبلغ دينى در مكه منصوب مى شود./ محجة البيضاء، ج 3، ص 439

*كار و تلاش

روزى پيامبر صلى الله عليه و آله با اصحاب خود نشسته بودند. جوان نيرومندى را ديد كه اول صبح مشغول كار و تلاش مى باشد. بعضى از حاضران گفتند: اين شايسته تمجيد و ستايش بود، اگر نيروى جوانى خود را در راه خدا به كار مى انداخت ؟ پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: چنين نگوييد، اگر اين جوان كار مى كند تا نيازمنديهاى خود را تاءمين كند و از ديگران بى نياز گردد، در راه خدا گام برداشته و همچنين اگر به نفع پدر و مادر ناتوان و كودكان خردسالش كار كند و آنها را از مردم بى نياز سازد، باز هم در راه خدا قدم برداشته است .../  محجه البيضاء، ج 3، ص 140

*نصف اجر شهيد

مردى حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد عرض كرد: يا رسول الله ، زنى دارم هر وقت مى خواهم از منزل بيرون روم ، مرا مشايعت مى كند هر وقت مى خواهم بيايم ، مرا استقبال مى كند ،هر وقت غمگين مى شوم ، به من مى گويد: اگر غم تو براى دنيا يا مال دنيا است ، خداوند كفيل روزى بندگان است و اگر غم تو براى امر آخرت است ، خداوند غم تو را براى آخرت زياد كرد تا از آتش جهنم خلاص شوى .

پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود: خداوند متعال عمالى (كارگزارانی ) دارد و اين زن از عمال خداوند است و براى آن زن نصف اجر شهيد است . /وسائل الشيعه ، ج 7 ص 17.

*میانه دانشجو و فرشتگان

صفوان بن عسال گويد: محضر رسول اكرم صلى الله عليه و آله رسيدم . حضرت در مسجد نشسته و بر برد سرخ رنگ خود تكيه زده بود.عرض ‍ كردم  يا رسول الله من به طلب علم آمده ام فرمود: اى دانشجو، خوش آمدى . همانا فرشتگان با پر و بال خود دانشجو را فرا گيرند و آنچنان انباشته باشند و هجوم آورند كه برخى بر برخى ديگر سوار شدند، تا به آسمان دنيا رسند.../ منية المريد، ص 107

*مهربانى با كودكان حسینی

روزى پيامبر صلى الله عليه و آله همراه يارانش از راهى عبور مى كردند. در آن مسير كودكانى مشغول بازى بودند، نزد يكى از آنان نشست  و پيشانى او را بوسيد و با وى مهربانى كرد علت آن را از وى پرسيدند. حضرت پاسخ داد: روزى ديدم این كودك با فرزندم حسين عليه السلام بازى مى كرد و خاكهاى زير پاى حسين را بر مى داشت و به صورت خود مى ماليد. بنابراين چون او از دوستان حسين است، من هم او را دوست دارم ، جبرئيل مرا خبر داد اين كودك از ياران حسين عليه السلام در كربلا خواهد بود/  بحارالانوار، 44 / 242 ح 36

رضامراد صحرایی در دیدار با خانواده شهید عسگری جمکرانی:

۱۳۷۴ فرزند شهید در مدارس شاهد کشور تحصیل می‌کنند/امروز اصلی ترین قدرت فرهنگی ما شهدا هستند

وزیر آموزش و پرورش در سفر به قم:

امسال سال ترمیم سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است

به مناسبت هفنه معلم  صورت گرفت

تجلیل دبیر ستاد همکاریها از فرزند شهید ایرانمنش / شهید ایرانمنش را بیشتر بشناسیم

در دیدار مشاور وزیر با حجت‌الاسلام پارسانیا تأکید شد:

ارتقای کمّی و کیفی معلمان و دبیران معارف و دین و زندگی

۴ ویژگی معلم شایسته از دیدگاه قرآن

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) بررسی کرد:

جایگاه و منزلت معلم در آیات قرآن

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

کتاب الکترونیکی «مقام معلم» در بستر فضای مجازی قرار گرفت

امام جمعه زنجان تأکید کرد:

نقش معلمان در تربیت نیروی انسانی توانمند و متعهد

درخواست وزیرآموزش و پرورش ازحوزه و روحانیت ؛

ائمه جمعه و جماعات یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب