Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر حوزه علمیه فارس خبر داد:

200 طلبه مدارس طرح امین در استان فارس فعال هستند

شناسه مطلب: 12974
زمان انتشار: يكشنبه 28 آذر 1400 ساعت 12:55

مدیر حوزه علمیه فارس از فعالیت 200 طلبه مدارس طرح امین در استان فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، ظهر امروز در نخستین جلسه هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور روسای دانشگاه های شیراز و مسئولان نهاد رهبری در دانشگاه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: نگاه من به این جلسه یک نگاه عملیاتی و کاربردی است، چراکه که نقطه نظرات با توجه به شرایطی که در دانشگاه است و ظرفیت هایی که وجود دارد می تواند به تعاملات حوزه و دانگشاه جهت فعال کردن ظرفیت ها کمک کند.

وی افزود: ۳ هزار طلبه ای که در استان وجود دارد از طلاب پایه یک تا درس خارج است؛ در استان فارس حدود ۶۰۰ مبلغ طرح هجرت، روحانیون مستقر و مبلغان آزاد وجود دارد، حدود ۲۰۰ مبلغ طرح امین در مدارس آموزش و پرورش وجود دارد که در روند رو به رشد این افراد به ظرفیت ۵ برابر رسیده اند.

استاد حوزه علمیه فارس در ادامه با تصریح اینکه حوزه علمیه استان فارس بیش از ۳ هزار طلبه در حال تحصیل دارد و بیش از همین مقدار حدود ۴ هزار نفر روحانیونی که وارد عرصه های اجرایی، تبلیغی، فرهنگی و اجرایی شدند، دارد، اضافه کرد: جمعیت طلاب و روحانیون شیعه استان حدود ۸ هزار نفر است، این تعداد طلاب برادر هستند که حدود ۴ هزار نفر نیز طلبه خواهر با حدود ۳۴ مدرسه علمیه در استان وجود دارد، همچنین ۵۰ مدرسه علمیه و ۴ مرکز آموزش تخصصی نیز در استان وجود دارد.

به گفته مدیر حوزه علمیه فارس ۳ هزار طلبه ای که در استان وجود دارد از طلاب پایه یک تا درس خارج است؛ در استان فارس حدود ۶۰۰ مبلغ طرح هجرت، روحانیون مستقر و مبلغان آزاد وجود دارد، حدود ۲۰۰ مبلغ طرح امین در مدارس آموزش و پرورش وجود دارد که در روند رو به رشد این افراد به ظرفیت ۵ برابر رسیده اند.

عضو شورای حوزه علمیه فارس عنوان کرد: ۳۲۰ استاد در حوزه علمیه استان مشغول تحصیل علوم دینی هستند، هنگامی سابقه حوزه علمیه فارس را نگاه می کنیم مشاهده می کنیم که سابقه درخشانی داشته است، با تربیت بزرگانی از عرصه علم و دانش و بزرگانی که برخی مانند ملاصدرا تبدیل به چهره بین المللی شده اند.

وی خاطرنشان کرد: افتخار می کنیم که حوزه کهن و پرستاره ای داشته ایم که همچنان می درخشد؛ شیراز در میان اندیشمندان به دلیل حوزه علمیه فارس معروف به دارالعلم شده است. اگر امروز دانشگاه های شیراز جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارند، حوزه علمیه فارس نیز ۴۰۰ سال اعتبار شیراز بوده که بزرگانی می آمدند تا علوم خود را تکمیل کنند؛ اگرچه ما امروز با گذشته فاصله داریم، اما ظرفیت های مطلوبی داریم به طور مثال ۲ هزار و ۵۰۰ طلبه استان فارس امروز در شهر قم مشغول فعالیت های علمی هستند.

عضو جامعه روحانیت شیراز گفت: امروز استان فارس پس از خراسان و قم، در میان همه استان ها دومین استان پرتعداد حوزه علمیه فارس است که پس از تهران قرار دارد.

وی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه نیز افزود: در سال گذشته چند وبینار برگزار شد، حداقل چهار و پنج تفسیر برای حوزه و دانشگاه وجود دارد، البته همه این ها مطلوب است اما کافی است یا نه؟ تفسیر نخست که از فرمایشات ابتدایی امام راحل محسوب می شود باید در کنار هم زیست مصالمت آمیز داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی با بیان اینکه وحدت بر محور دغدغه ها و اهداف مشترک یکی دیگر از تفاسیری است که در خصوص حوزه و دانشگاه قرار دارد، اظهار داشت: برگزاری همایش ها و سمینار ها می تواند تحقق بخش این معنا باشد، همچنین تفسیر سوم نیز وحدت با محوریت کارویژه های مشترک است، نه تنها یک همایش گرفته می شود و دغدغه ها را فریاد می زند کار عملیاتی را نیز باید حوزه و دانشگاه انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر به دنبال اسلامی سازی علوم انسانی و اقتصاد هستیم که نیاز جامعه دینی است، با تعریف کار ویژه های مشترک قابل تحقق است، حوزه به دلیل کار عمیق دینی و اسلام شناسی که انجام داده است مواد اصلی را در اختیار قرار داده و پردازش آن به زبان روز را باید اساتید دانشگاه انجام دهند تا نسخه های دینی منطبق بر فرهنگی دینی را بتوانیم تولید کنیم.

مدیر حوزه علمیه فارس تصریح کرد: تفسیر چهارم وحدت میان حوزه و دانشگاه وحدت با محوریت فلسفه واحد است، همه علوم یک فلسفه ای دارند، علومی که دارای فلسفه غربی هستند باید با فلسفه توحید اسلامی محقق شوند، قرآن و عترت فلسفه واحد را تعریف می کند.

وی عنوان کرد: امروز در ۱۶ حوزه دانشی بیش از ۴۰۰ رشته و گرایش تخصصی تعریف شده که طلاب بتوانند در این رشته ها تخصص لازم را بتوانند کسب کنند، امیدواریم در گام دوم انقلاب که گامی است که جوانان در آن تاثیرگذار هستند بتوانیم با هم اندیشی هایی که حوزه و دانشگاه ارائه می کنند استفاده کنیم.

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد