به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا رحیمی، امروز در گردهمایی دبیران کمیتههای همکاری استان لرستان که در مجتمع یاوران مهدی(عج) منطقه جمکران، گردهم آمده بودند در سخنانی اظهارکرد: تعامل و همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش به شکلی که امروز شاهد آن هستیم، اقدام و حرکت مشترکی برای رسیدن به اهداف اسناد بالادستی و سند بنیادین آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه رسالت معاونین پرورشی و فرهنگی برنامه ریزی است، افزود: امروز رسالت معاونین پرورشی و فرهنگی برنامه ریزی و نظارت بر اجرای درست طرح ها و برنامه های پرورشی و فرهنگی در مدرسه است. ارائه طرح ها و برنامه های مصوب و رصد کیفیت انجام آن بر عهده معاونین پرورشی است که متاسفانه خلا آن را در مدارس شاهد هستیم.
رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع طلاب طرح امین پراخت و اظهارکرد: زمانیکه مبلغ طرح امین حکم فعالیت خود را میگیرد، در بدو مراجعه به معاونت های پرورشی و فرهنگی، در وهله نخست مبلغ را به مدیر مدرسه و سایر کادر معرفی کنید و درواقع یک معارفه ای صورت گیرد و سپس مبلغ به وظایف خود بپردازد.
وی ادامه داد: در یک طرح نظرسنجی با رعایت تمام نکات استاندارد و مخفی بودن مشخصات فرد، علی رغم همه مشکلاتی که میدانیم، طلاب مبلغ 96درصد تعامل و همکاری را خوب ثبت کردهاند و در پاسخ به این سوال که آیا توانسته اید به سوالاتی که دانش آموزان از شما دارند پاسخ اغنایی دهید، علیرغم اینکه این سوال را خانوادهها و عوامل مدرسه ارزیابی طلاب طرح امین را خوب بیان کردهاند، اما خود طلاب رضایت چندانی از میزان زحمات خود ندارند و این نگاه جهادی و معرفتی هنوز در بین جوانان ما زنده است.
معاون پژوهش و برنامهریزی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به حضور فعال سرباز طلبه ها در مدارس اشاره کرد و گفت: همین نظرسنجی را از سرباز طلبهها داشتهایم با سوالات متفاوت و متعدد جالب است بدانید، ۹۷ درصد اعلام کردند اگر قرار باشد دوباره سربازی برویم باز هم آموزش و پرورش را برای سربازی انتخاب خواهیم کرد.
رحیمی خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید از سال ۱۳۹۵ با پیشنهاد ستاد همکاریها و موافقت فرماندهی معظم کل قوا جذب طلاب در قالب نظام وظیفه برای آموزش و پرورش مجاز شمرده شد و سال اول اجرای آن با ۵۰۰ نفر آغاز و امروز سالانه دو هزار نفر از طلاب خدمت نظام وظیفه خود را در آموزش و پرورش سپری میکنند.
این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: بر اساس این نظرسنجی ۴۸ درصد طلاب جذب شده علاوه بر فعالیتهای تربیتی و دینی به تدریس دروس تخصصی همچون علوم و معارف اسلامی، تفکر سبک زندگی، فلسفه، منطق و... میپردازند، ۲۵ درصد از افراد علاوه بر تحصیل حوزوی دارای مدرک تحصیلی آکادمیک هستند و بیش از ۷۳ درصد آنان دارای تحصیلات سطح دو تا چهار حوزوی میباشند.
رحیمی بیان کرد: ۷۰ درصد طلاب وظیفه متاهل و ۳۰ درصد مجرد هستند، ۳۵ درصد دارای یک فرزند و ۲۴ درصد دو به بالا فرزند دارند.
معاون پژوهش و برنامهریزی ستاد همکاریها با بیان اینکه ۴۸ درصد طلاب، قبل از ورود به آموزش و پرورش در قالب نظام وظیفه عمومی دورههای تخصصی و مهارتی تعلیم و تربیت کودک و نوجوان را گذراندهاند، گفت: با توجه به سپری کردن این دوره برای کسب مهارت بیشتر تمامی داوطلبان ملزم به گذراندن یک دوره ۵۴ ساعته کاربردی مهارتی میباشند.
وی ادامه داد: ۵۸ درصد طلاب وظیفه در بیش از یک مدرسه فعالیت دارند و ۷۸ درصد، همکاری مدیر با آنان را خوب، ۱۹ درصد متوسط و تنها ۲ درصد از همکاری و تعامل مدیر مدرسه ناراضی بودهاند.
معاون ستاد همکاریها بیان کرد: ۹۴ درصد طلاب تعامل با خانوادهها در حوزه تعلیم و تربیت فرزندان با مبلغان را خوب ارزیابی کردهاند و در طول سال گذشته، ۹۸ درصد طلاب وظیفه با توجه به مجازی بودن آموزشهای علمی و تربیتی، با استفاده از ایتا و شاد توانستهاند فعالیتهای خود ادامه دهند به گونهای که ۵۷ درصد با استفاده از فضای شاد و مابقی در سایر شبکههای اجتماعی همچون ایتا و سروش فعالیت داشتهاند.
رحیمی بیان کرد: ۹۱ درصد محتوای تولیدی برای فضای مجازی توسط خود طلاب وظیفه و ۹ درصد، از تولیدات فرهنگی و آموزشی دیگران استفاده کردهاند.
معاون ستاد همکاریها در پایان با ذکر این نکته که ۸۳ درصد طلاب وظیفه در دوران خدمت به تحصیل خود ادامه دادهاند، گفت: بیش از ۹۰ درصد افراد به صورت غیرحضوری به این امر اهتمام داشتهاند.
وی اظهار امیدواری کرد، آموزش و پرورش از این ظرفیت ایجاد شده توسط حوزه های علمیه بیش از پیش با برنامه ریزی دقیق تر بهره برداری کند.
رحیمی در پایان با اشاره به ماهنامه «سفیر امین» ویژه مبلغان طرح امین گفت: این ماهنامه در راستای آگاهی بخشی و ارتقای معرفتی طلاب طرح امین از سوی معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه به صورت رایگان منتشر و در فضای مجازی در اختیار علاقهمندان قرار می گیرد.