Print
Zoom In
Zoom Out

حاجیان‌زاده در پاسخ به پانا خبر داد؛

20 هزار مهدکودک در روستاها و مناطق محروم راه‌اندازی می‌شود

شناسه مطلب: 12759
زمان انتشار: چهارشنبه 21 مهر 1400 ساعت 13:24

معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در نشستی برنامه‌های این سازمان را به مناسبت هفته ملی کودک شرح داد.

علیرضا حاجیان زاده در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه هفته ملی کودک به دلیل توجه به کودکان از سوی مردم و مسئولان طراحی شده است اظهار کرد: باور کودکان به عنوان باارزش ترین سرمایه ملی و آینده سازان ایران یکی از مسائل جدی است که باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: کودکان به دلیل کم بودن سن نباید از رده ذهنی جامعه خارج شوند در سالیان گذشته توجه به کودکان زیر ۶ سال دچار فراز و فرودهایی بوده است و کودکان روش تربیتی تعریف شده ای نداشتند.

حاجیان زاده بیان کرد: در سال ۹۹ نقطه عطفی در تاریخ تعلیم و تربیت ایران ایجاد و مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و کودکان زیر ۶ سال مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفتند.

معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: در این راستا سازمان ملی تعلیم و تربیت شکل گرفت؛ این سازمان مرجع انحصاری برنامه‌های کودکان صفر تا ۶ سال است.

اهداف سازمان تعلیم و تربیت کودک

وی خبر داد اهداف این سازمان ساماندهی و مدیریت امور یکپارچه کودکی، ارتقای شایستگی‌ها و تربیت کودک از سوی خانواده‌ها و مربیان، آموزش‌های مناسب برای کودکان و آماده سازی آنان برای ورود رسمی به آموزش و پرورش، تقویت مهارت‌های مختلف است.

حاجیان زاده آغاز فعالیت این سازمان را آغاز توجه ویژه به تربیت کودکان زیر ۶ سال دانست و گفت: انتظار داریم همکاری و مشارکت سراسری برای تحقق اهداف صورت گیرد.

وی همچنین تاکید کرد تربیت کودکان یکی از پیچیده ترین کار است که این سازمان برای انجام این رسالت خطیر نیاز به همکاری و همراهی دارد.

لزوم شناخت کودکان

حاجیان زاده لزوم شناخت کودکان و برنامه ریزی براساس نیاز را اساسی دانست و افزود: سازمان تعلیم و تربیت کودک برای توانمندسازی مربیان و خانواده‌ها برنامه‌هایی دارد که انجام خواهد داد.

معاون وزیر اعلام کرد حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی شعار هفته کودک است؛ کودکان با بازی زندگی می‌کنند آنان مخلوقات پاک الهی و الگوی گذشت و فداکاری هستند که باید برای آنان فرصت‌های تربیتی فراهم کنیم.

هدفگذاری برای تاسیس ۲۰ هزار مهدکودک روستایی

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ما بیش از ۸ میلیون کودک در ۵۰ هزار مهدکودک با ۲۰۰ هزار کادر اجرایی داریم ادامه داد: کارکردهای تربیتی سازمان در چند عرصه مختلف است که تجمیع آن برنامه تربیتی را به دنبال دارد؛ رشدهای مختلف کودکان از ابعاد آموزش تربیتی ما برای کودکان است.

حاجیان زاده با اعلام اینکه تاسیس ۲۰ هزار مهدکودک روستایی و مناطق محروم را پیش بینی کرده ایم گفت: نیاز به آموزش خانواده‌ها برای توسعه فعالیت در مناطق روستایی و حاشیه شهرها داریم.

وی گفت: درباره مهدهای کودک مصوبه ای داریم که طبق دستورالعمل قبلی فعالیت می‌کنند و با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا و گروه دوم‌ شغلی، مهدهای کودک می‌توانند در شهرستان‌های نارنجی فعالیت کنند. در شهرهای قرمز هم با ضوابط خاص می‌توانند بازگشایی شوند.

اعلام زمان ۳ ساله شدن پیش دبستانی‌ها

معاون وزیر ادامه داد: مدارس با تعداد کم دانش‌آموز و کلاس‌های کم جمعیت، بازگشایی می‌شوند مهدهای کودک نیز این شرایط را دارند لذا با ضوابط آموزش و پرورش این هماهنگی وجود دارد.

حاجیان زاده همچنین خبر داد سال تحصیلی آینده پیش دبستانی‌ها ۳ ساله می‌شوند.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی مهدهای کودک روستایی نیز بیان کرد: ۷ هزار مهدکودک در روستاها داریم که توسعه آنان مدنظر است؛ حمایت‌های مالی و اعطای یارانه از سوی دولت، برنامه ای و تربیت نیروی مهدهای کودک روستایی را در برنامه داریم لذا فرایندهای تربیتی با ارائه محتواها مطابقت خواهد داشت.

معاون وزیر اعلام کرد: برای توسعه مهدهای کودک مساله مربی یکی از ارکان اصلی است و پیش بینی کردیم در دو عرصه بلندمدت و کوتاه مدت تربیت و توانمندسازی مربی داشته باشیم.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اضافه کرد: بنا نداریم تمام کودکان تحت پوشش مهدهای کودک باشند تاکید داریم در ۳ ساله اول کودکان در کنار و تربیت خانواده باشند اما در ۳ ساله دوم و پیش دبستانی تاکید بر توسعه داریم.

حاجیان زاده گفت: مساله تربیت و توانمندسازی خانواده‌ها جز برنامه جدی ماست. تلاش داریم با روش‌های پیش بینی شده تربیت کودکان را به درستی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۳۰ هزار مرکز پیش دبستانی، ۱۶ هزار مهدکودک تحت پوشش بهزیستی و حدود ۵۰۰۰ مهد تحت پوشش دستگاه‌ها و نهادهای دیگر هستند که مجوز رسمی ندارند گفت: همه این موارد باید از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مجوز بگیرند.

نظام نامه شایستگی و احراز صلاحیت مربیان مهدهای کودک در دست تدوین است

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک خبر داد نظام نامه شایستگی و احراز صلاحیت مربیان در دست تدوین است و ملاک ورود اولیه به سیستم خواهد بود. همچنین تصمیم امسال این بود که درصدی به شهریه‌های قبلی مهدهای کودک افزوده شود که سازمان ملی حمایت از مصرف کنندگان درباره آن تصمیم می‌گیرد نرخ افزایش تا سقف ۳۲ درصد را به ما اعلام کرده‌اند و بخشنامه آن نیز به زودی صادر می‌شود.

حاجیان زاده درباره محتوای آموزشی این دوره نیز بیان کرد: موافق با نسخه واحد برای اداره پیش دبستانی‌ها نیستیم، برنامه و استاندارد واحدی داریم اما روش ها متنوع هستند. امسال سازمان پژوهش ۲۲ بسته را معرفی کرد تا متناسب با شرایط منطقه انتخاب شوند.

آیا دوره پیش دبستانی اجباری است؟

وی در پایان درباره اجباری شدن دوره پیش دبستانی نیز افزود: پیش دبستانی دوره رسمی غیراجباری است اما سیاست ما فراگیر شدن این دوره است. همگانی شدن دوره نیز نباید اجباری باشد بلکه باید با فرهنگ سازی و ایجاد جذابیت، خانواده‌ها به حضور فرزندشان در این دوره متمایل شوند.

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی